Październikowe targi POLEKO i KOMTECHNIKA zorganizowane w Poznaniu zgromadziły prawie 14 tys. profesjonalistów z 21 krajów. Jak zwykle, prezentowano nowe rozwiązania i technologie dedykowane m.in. dla gospodarki odpadami i recyklingu oraz branży komunalnej.
Pojawili się wystawcy z Austrii, Danii, Belgii, Niemiec, Polski, Francji, Turcji, Holandii, Włoch, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii, Hiszpanii, Słowacji, USA, Szwajcarii oraz Litwy.
Październikowe targi POLEKO i KOMTECHNIKA zorganizowane w Poznaniu zgromadziły prawie 14 tys. profesjonalistów z 21 krajów. Jak zwykle, prezentowano nowe rozwiązania i technologie dedykowane m.in. dla gospodarki odpadami i recyklingu oraz branży komunalnej.
Pojawili się wystawcy z Austrii, Danii, Belgii, Niemiec, Polski, Francji, Turcji, Holandii, Włoch, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii, Hiszpanii, Słowacji, USA, Szwajcarii oraz Litwy. W tym roku w pawilonach MTP można było zobaczyć ofertę producentów i dystrybutorów maszyn, urządzeń oraz oprogramowania dla branży gospodarki odpadami, a także ofertę rozwiązań w zakresie gospodarki komunalnej (m. in. sprzęt komunalny do zagospodarowania oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych, letnie i zimowe utrzymanie dróg, utrzymanie terenów zielonych, lokalny transport zbiorowy).
Śmieciarki: rośnie konkurencja
Na stoisku Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowego Omega, zorganizowanym wspólnie z partnerami technologicznymi, mogliśmy zapoznać się m.in. z najnowszymi systemami monitoringu pracy pojazdów i maszyn XTrack, których gdańska firma jest producentem. Tutaj wystawiono też śmieciarkę Ekocel na podwoziu Scanii P280, napędzanej gazem (CNG). Jak powiedział nam Łukasz Bartosz, zastępca dyrektora sprzedaży XTrack na region północno-wschodni, system ten zapewnia szczegółową kontrolę pracy pojazdów specjalistycznych, w tym śmieciarek. Firma proponuje także system RFID do identyfikacji pojemników oraz systemy kontroli wydawania paliwa w zakładowych stacjach paliw. Na ekspozycji mogliśmy obejrzeć pojazd MPO Warszawa. Jak poinformował Ł. Bartosz, wspólnie z tym klientem gdańska firma zrealizowała największy w Europie projekt, który obejmuje około 100 systemów wagowych i tyle samo systemów identyfikacji pojemników.
Jak wyjaśnił nam Tomasz Stybaniewicz, zastępca dyrektora ds. handlowych w firmie Ekocel, wystawiona na stoisku śmieciarka Ekocel to model Medium XL-S, z wrzutnikiem automatycznym ZK2301 Zoeller. Opróżnianie pojemników polega na tym, że pracownik obsługi tylko podstawia je w pobliże wrzutnika, a cały proces podnoszenia i opróżniania odbywa się automatycznie. W tym czasie pracownik może iść po kolejny pojemnik, a więc praca odbywa się szybciej. Wrzutnik podzielony jest na dwie części, które mogą pracować niezależnie od siebie.
Skoro już o śmieciarkach mowa, warto zwrócić uwagę, że na polskim rynku pojawiają się nowi konkurenci. Przykładem może być holenderska firma Terberg Matec, oferująca urządzenia do zbiórki odpadów. Od ubiegłego roku działa spółka córka Terberg Matec Polska, w Święcicach koło Warszawy. Firma oferuje m.in. hiszpańskie śmieciarki Ros Roca z wrzutnikami własnej produkcji (Terberg). Na ekspozycji mogliśmy obejrzeć m.in. dwukomorową śmieciarkę Ros Roca Olympus do zbiórki odpadów selektywnych z wrzutnikiem Terberg, zabudowaną na Volvo FM oraz śmieciarkę Olympus na DAF-ie CF, z mechanizmem zasypowym Terberg OmniMAX. Urządzenie charakteryzuje się krótkim zwisem (40 cm), dzięki optymalnemu rozkładowi masy, duzym kątem wywrotu pojemników (55 st.), dużym udźwigiem (w przypadku pojemników dwukołowych - 150 kg, czterokołowych - 750 kg).
Maciej Krzyż z Terberg Matec Polska powiedział nam, że spółka prowadzi sprzedaż i obsługę posprzedażną śmieciarek. Zwrócił uwagę, że marka Ros Roca jest największym w Europie wytwórcą śmieciarek z załadunkiem tylnym, z roczną produkcją około 2.500 takich zabudów.
Firma Integra pokazała jednokomorową włoską śmieciarkę FARID T1M, na podwoziu DAF-a LF. Mariusz Miszewski, doradca techniczny ds. sprzedaży w Dziale Komunalnym firmy określił ten model śmieciarki jako najbardziej "chodliwy" produkt na rynku.
Ciężarówki i pojazdy specjalne
Branża komunalna wymaga użycia wielu zróżnicowanych pojazdów - o niewielkich samochodów dostawczych do dużych terenowych ciężarówek. Poznańskie targi były więc dobrą okazją do zaprezentowania swojej oferty przez producentów takich samochodów.
Sporą ekspozycję przygotował Mercedes-Benz z pojazdami użytkowymi spod znaku Gwiazdy, dedykowanymi branży komunalnej. Branża komunalna ma wysokie wymagania. Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb, gdzie liczą się niezawodność i funkcjonalność pojazdów. Muszą one przedzierać się często przez wąskie uliczki, czy zaśnieżone drogi a do tego zachować pełną zdolność do wykonywania swoich zadań. Temu wyzwaniu, według przedstawicieli Mercedes-Benz jest w stanie sprostać gama pojazdów użytkowych tej marki, przystosowanych do jazdy w obszarach zurbanizowanych, o wszechstronnej ładowności oraz możliwości instalacji dodatkowych urządzeń.
Na stoisku można było obejrzeć m.in. Unimoga U423 /4x4 z układem centralnego pompowania kół oraz osiami portalowymi. Prezentowany model wyposażony jest m.in. w skrzynię ładunkową-wywrotkę oraz w przyłącza, umożliwiające zamontowanie urządzeń do kompleksowego utrzymania dróg i autostrad oraz zabudów do branży komunalnej, np. kosiarki wysięgnikowej lub zestawu pił do kształtowania profilu drogi.
Z kolei Antos 2533 L 6x2 ENA posłużył jako podwozie pod zabudowę Ekocel XL-S do odbioru nieczystości stałych, z wrzutnikiem SK 350 typu niskiego, a więc polecanym do zbierania śmieci w workach, które łatwo wrzucić do środka. Tomasz Stybaniewicz z firmy Ekocel zwrócił uwagę, że ta śmieciarka podczas załadunku pojemników nie podnosi obrotów silnika, jest to więc model oszczędnościowy.
Na ekspozycji Mercedesa uwagę zwracał trzyosiowy, 300-konny (maksymalny moment obrotowy 1.200 Nm) Econic 2630 L ENA/6X2/4, z zabudową śmieciarki Ekocel. Podstawową zaletą tego pojazdu jest bardzo niski próg ułatwiający częste wsiadanie i wysiadanie, a także panoramiczna szyba zapewniająca widoczność zbliżoną do tej, jaką mają kierowcy autobusów miejskich.
Koncern Daimler jest związany z branżą komunalną nie tylko na poziomie wsparcia dla branży Może się również poszczycić nowatorską gamą własnych produktów o unikalnych własnościach. Dla przykładu, niedawno miał swoją premierę Econic w wersji NGT, w którym jednostka M 936 G zasilana gazem ziemnym wykorzystywana jest w pojeździe do zbierania odpadów i krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego.
Hakowce, zamiatarki, ładowarki...
Inni producenci podwozi z reguły "wtopili" się w ekspozycje producentów zabudów. Przykładem może być Iveco, którego podwozie Eurocargo, z 200-konnym silnikiem napędzanym gazem (CNG) posłużyło do zabudowy urządzeniem hakowym HEWEA DM8-41, w zestawieniu z żurawiem Fassi F65.
Premierowy w Polsce pokaz miała oferowana przez Integrę angielska kompaktowa zamiatarka uliczna Johnston Sweepers CN101, o pojemności zbiornika 1 m sześc. To zwrotna, wielofunkcyjna maszyna, polecana do czyszczenia terenów miejskich, w tym ciągów pieszych, o znacznie ograniczonej przestrzeni.
HIAB wykorzystał klasyczny, popularny zestaw, w postaci trzyosiowego podwozia 6x2 (w tym wypadku była to Scania), z osią wleczoną i 21-tonowym urządzeniem hakowym Multilift XR21S.
W gospodarce komunalnej nieodzowne są też maszyny budowlane, szczególnie przeładunkowe. W tę niszę rynkową celuje m.in. Atlas, który pokazał w Poznaniu maszynę przeładunkową 180MH oraz najnowszy model ładowarki Atlas Weycor AR 105, o masie 9,5 t i pojemności łyżki (SAE) 1,6-1,8 m sześc. Nowy typ ładowarek kołowych to tzw. generacja "e", o niskiej emisji, spełniającej na wyrost wymagania najnowszych norm (EU poziom IIIB i US Tier 4 Interim). To maszyny o większej mocy (143 KM), przy niższym zużyciu paliwa. Napędzane są 4-cylindrowym silnikiem Deutz z chłodzoną zewnętrzną recyrkulacją spalin, modułowym systemem ich oczyszczania (AGN) i filtrem cząstek stałych DVERT (DPF), którego regeneracja odbywa się podczas pracy, bez pogarszania wydajności.
Gotowi przed zimą
Na czasie jest oferta firm proponujących sprzęt do utrzymania dróg, także zimowego. Pronar zaprezentował m.in. ciągniki Kioti, napędzane silnikami Daedong, o mocy od 28 do ponad 70 KM. Polecane są one do prac komunalnych i transportu. Ich rozmiary i zwrotność stanowią zaletę przy poruszaniu się w wąskich osiedlowych uliczkach, gdzie manewrowanie jest utrudnione.
Kolejna propozycja firmy z Narwi to pługi metalowe ciężkie seria PUS-S, których odkładnice zostały wykonane z metalu. Ich budowa umożliwia pracę w ekstremalnych warunkach. Masa każdego z nich (ok. 1 tony) pozwala usunąć duże ilości śniegu zalegające na drodze. Segmentowa budowa oraz znajdująca się na każdym segmencie sprężyna dociskowa powodują zwiększenie wydajności pracy. Prędkość robocza 60 km/h pozwala na szybkie odśnieżanie terenu. Możliwość zawieszenia na płycie DIN typu A, DIN typu B oraz Setra pozwala zamontować taki pług na dowolnej ciężarówce.
Zaprezentowano także posypywarki Pronar serii PT, przeznaczone do agregowania na pojazdach od 10 do 12 ton. Wszystkie modele wyposażone są w dodatkowe zbiorniki solanki do zwilżania rozsypywanego materiału. Specjalny system regulacji pozwala na zmianę pojemności skrzyni ładunkowej z 4,5 do 6 m3. W zależności od nośnika i preferencji użytkownika posypywarki mogą być napędzane za pomocą koła wleczonego KPT40, hydrauliki samochodu HPT40 oraz niezależnego 2-cylindrowego silnika spalinowego.
Firma Aebi Schmidt Polska też prezentowała sprzęt do zimowego utrzymania dróg, w tym posypywarki i pługi odśnieżające. Nowością w ofercie jest posypywarka Stratos III generacji. Na ekspozycji można było obejrzeć taką posypywarkę w wersji 60 (masa własna 1.109 kg), o średniej pojemności, z zasobnikiem 6 m sześc., zbiornikiem solanki o pojemności 2.400 l i dodatkowym zbiornikiem solanki (3.000 l). Tego typu posypywarki montuje się na małych samochodach ciężarowych oraz pojazdach komunalnych. Ich konstrukcja umożliwia indywidualne przystosowanie konfiguracji do różnych zadań oraz różnych podwozi.
To był intensywny czas dla wystawców oraz zwiedzających - wypełniony przede wszystkim spotkaniami biznesowymi, ale także konferencjami, debatami i szkoleniami, których odbyło się ponad 50. Pełne sale słuchaczy były potwierdzeniem zapotrzebowania na najświeższą wiedzę z zakresu gospodarki odpadami, recyklingu, OZE czy też finansowania inwestycji jest w branży. Kolejna edycja targów odbędzie się 27-30.10.2015 r.