Przewozy specjalistyczne, w tym wielkogabarytowe, to coraz ważniejsza gałąź transportu drogowego. W warunkach dość trudnej sytuacji na rynku przewozów masowych, właśnie specjalizacja może dać szansę na dodatkowe dochody. Dlatego też coraz bogatsza jest oferta producentów naczep i przyczep do takiego transportu.
To wciąż nie jest duży rynek w Polsce. Bywa, że jeden dealer sprzedaje w ciągu roku kilka takich pojazdów. Jednak dystrybutorów przybywa, a producenci prześcigają się w rozwiązaniach poprawiających funkcjonalność "niskopodwoziówek".
Z nowatorskimi najazdami
Jednym z wiodących światowych producentów naczep do transportu ponadnormatywnego jest Demarko Komarec. Nieprzerwanie od 1989 roku produkuje pojazdy specjalistyczne typowe oraz nietypowe, na indywidualne zamówienia klientów. Firma projektuje innowacyjne konstrukcje.
W tym roku ten producent zadebiutował na targach branżowych IAA w Hannoverze. Pomimo licznej, bardzo silnej konkurencji na rynku naczep specjalistycznych, zainteresowanie produktami firmowanymi Demarko Special Trailers przerosło oczekiwania przedstawicieli firmy.
Największym zainteresowaniem cieszyła się wystawiona naczepa typu SEMI, 4-osiowa z hydraulicznie poszerzanym pokładem ładunkowym.
Poszerzanie odbywa się za pomocą siłowników i dla wygodny kierowcy za pomocą pilota zdalnego sterowania. Tego typu rozwiązanie pozwala osiągnąć maksymalną szerokość pokładu ładunkowego 3.200 mm. Osie są sterowane systemem VSE drugiej generacji. Nowatorskie najazdy, które dzięki swojej konstrukcji pozwalają zaoszczędzić paliwo, są bardzo stabilne, a w trudnych warunkach, dzięki swojemu kształtowi, ułatwiają załadunek oraz rozładunek maszynom kołowym o wadze nawet 50 ton.
Wszystkie powyższe rozwiązania nie odbiły się znacząco na masie własnej naczepy, wynoszącej 14 ton (wraz z najazdami). To kolejny z atutów tego pojazdu. Możliwość rozsunięcia naczepy do maksymalnej długości ponad 19 m też jest faktem wartym zaznaczenia.
Z osiami sterowanymi hydraulicznie
Nowością marki EMTECH na rynku jest, zaprezentowana latem tego roku, naczepa niskopodwoziowa z osiami sterowanymi hydraulicznie do przewozu ładunków gabarytowych. Naczepa typu tief bet to pojazd przeznaczony przede wszystkim do przewozu długich i szerokich elementów, w szczególności rur o dłużej średnicy o łącznej masie
do 30 ton. Wyposażona jest w hydrauliczny system sterowania skrętem osi oraz zawieszenia hydraulicznego TRIDEC/JOST, a także w innowacyjną instalację hamulcową z system przyspieszającym.
Wykorzystany w naczepie hydrauliczny układ sterowania skrętem osi HS przeznaczony jest do rozsuwanych naczep o dużej ładowności, gdzie wysokość i długość podłogi naczepy nie jest istotna. Układ wyposażony jest w pilota do sterowania radiowego skrętem osi, co daje możliwość poruszania się po drogach publicznych bez większego problemu.
Zastosowanie zawieszenia hydraulicznego TP-O charakteryzuje się niezależną regulacją jego wysokości. Pozwala uzyskać skok osi wahliwych do 600 mm, przenosi wysokie obciążenia, umożliwia bardzo duży kąt skrętu.
Układ automatycznego smarowania firmy Groeneveld pozwala na zmniejszenie przestojów pojazdów i gwarantuje poprawną pracę w trudnych warunkach.
Możliwość rozciągania dolnego pokładu do 20 metrów pozwala na przewóz ładunków przekraczających standardowe gabaryty.
Odpinany przód naczepy ułatwia załadunek, a siłowniki zamontowanie w przedniej części zapewniają łatwe zapięcie i odpięcie szyi naczepy od reszty pojazdu.
Oferta firmy EMTECH obejmuje naczepy
w wersjach od 3 do 6 osi, o długości standardowej oraz rozciągane z rozciągiem jedno- lub dwubelkowym. Powierzchnia pokładu ładunkowego może stanowić jedną płaszczyznę, może też być zagłębiana zarówno na całej szerokości jak i w postaci zagłębień na koła znajdujących się wzdłuż obrzeża naczepy.
Naczepa może być wyposażona w najazdy ręczne (dokładane), instalowane na stałe najazdy obsługiwane ręcznie ze wspomaganiem sprężynowym lub najazdy hydrauliczne jednoczęściowe bądź łamane. Obsługa najazdów hydraulicznych możliwa jest za pomocą hydrauliki ciągnika siodłowego bądź niezależnie z systemu PowerPack.
Z wojskową rekomendacją
Fliegl ma w ofercie uniwersalne 2, 3, 4, 5-osiowe przyczepy niskopodwoziowe. Na szczególną uwagę zasługuje świetnie sprzedający się w Polsce model: 2-osiowy DTS 300. Jest produkowany na ocynkowanej ramie w wersjach z prostą podłogą oraz z balkonem. Ma wszechstronne zastosowanie od przewozu materiałów budowlanych np. rur - wystarczy dodatkowo wyposażyć przyczepę w kłonice, po przewóz różnej wielkości ciężkich maszyn budowlanych na poszerzanych pokładach do 3 m. Dzięki regulacji wysokości i długości dyszla może być stosowana do samochodów ciężarowych oraz ciągników rolniczych. Długość nośna pokładów jest regulowana od 6 do 8 m. Przyczepę można doposażyć w najazdy mechaniczne lub z napędem hydraulicznym.
Na zamówienie fińskiego wojska Fliegl wyprodukował 10 sztuk 4-osiowych przyczep niskopodwoziowych VTS o ładowności 36,5 t, z masą całkowitą 48 t, z bogatym wyposażeniem: hydrauliczną wyciągarką z 45-metrową liną o udźwigu 15 ton, hydraulicznymi najazdami z poszerzeniem do 3 m, z mocowaniami do 20-stopowego kontenera, z wyposażeniem ADR, z systemem infocenter informującym o aktualnych parametrach takich jak nacisk na osie, przebieg itp.
Natomiast naczepa SSS 900T została zbudowana na zlecenie niemieckich sił zbrojnych. Podstawą konstrukcji było zachowanie bezpieczeństwa przeładunkowego.
- Skonstruowaliśmy teleskopową naczepę, która, mimo swoich ośmiu osi, jest bardzo zwrotna - wyjaśnia kontruktor Fliegl'a Bert Ruediger. - Hydrauliczna "zwrotnica", która działa na piątej osi, gwarantuje dobre manewrowanie i nieskomplikowane prowadzenie pojazdu. Pierwsze dwie osie mają za zadanie być osiami podnoszącymi ładunek i automatycznie dopasowują się do różnych sytuacji załadunkowych.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu pancernego (czołgu) podczas transportu, naczepa posiada specjalne kliny, które są wkładane pod koła oraz dużą ilość haków. Oprócz łatwej obsługi jej zaletą jest wielofunkcyjność: - Naczepa jest uniwersalna, mimo że jej głównym przeznaczeniem jest transport wojskowych pojazdów kołowych i gąsienicowych. Pojazd nadaje się również do przewożenia kontenerów - dodaje B. Ruediger.
Do przewozu kombajnów
Rzadkim okazem na rynku przyczep niskopodwoziowych jest Fliegl ZTS 200 z doczepianym wózkiem do przewozu kombajnów. Większość niskopodwoziowych przyczep do przewozu pojazdów i maszyn samobieżnych jest wyposażona w rozkładane rampy do wprowadzenia przewożonego obiektu. Inne rozwiązanie zaproponował Fliegl. To przyczepa z odczepianym tylnym wózkiem i obniżaną platformą transportową.
Platforma przyczepy jest bardzo nisko zawieszona, dzięki czemu razem z transportowaną maszyną ma nisko położony środek ciężkości. Przyczepa może transportować pojazdy o szerokości do 3.300 mm. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy wynosi 20 ton.
Przyczepa ZTS 200 zbudowana jest
w oparciu o dwa wózki jezdne, które łączą dwie stalowe podłużnice oraz aluminiowa powierzchnia ładunkowa (platforma) do transportu pojazdów i maszyn.
Wysokość regulowana jest hydraulicznie. Prześwit pod podwoziem w czasie jazdy wynosi do 250 mm. Zanim pojazd przeznaczony do transportu zostanie wprowadzony na platformę, jest ona obniżana niemal do poziomu gruntu. Następnie odczepiany jest tylny wózek, dzięki czemu maszyna swobodnie wjeżdża na przyczepę. Istotna jest 3-stopniowa regulacja poziomu dyszla oraz regulacja długości dyszla od 1.500 mm do 2.100 mm - do każdego rodzaju samochodu ciężarowego można dopasować ustawienie pozwalające na swobodne bezpieczne manewry.
Nie boi się skrętów
Nowa seria pojazdów specjalistycznych DOLL Panther charakteryzuje się tym, że konstrukcja wytrzymuje 12-tonowy nacisk osi, kąt skrętu wszystkich kół ma aż 55 stopni, a zawieszenie hydrauliczne ma 405 mm skok.
Dopuszczalny ciężar całkowity przy prędkości 80 km/h wynosi 85.000 kg, a obciążenie użytkowe 66.350 kg (analogicznie 87.550 kg/68.900 kg przy 60 km/h, 93.500 kg/74.850 kg przy 40 km/h oraz 105.000 kg/86.350 kg przy 20 km/h).
W naczepach niemieckiego producenta wykorzystano nowoczesną technologię niezależnego zawieszenia hydraulicznego, która została wprowadzona w 2010 roku i od tego czasu stała się bestsellerem.
Ośmioosiowa teleskopowa naczepa DOLL Panther (S8E-S3F_3+5) posiada opatentowane niezależne zawieszenie kół z hydrauliczną regulacją wysokości zawieszenia, w przedziale -70/+335 mm. Dodatkowo pojazd posiada hydraulicznie skrętne osie, jak również hydraulicznie wypinaną łabędzią szyję. Dzięki możliwości rozdzielenia naczepy między trzecią i czwartą osią, można uzyskać 5-osiowy low bed typu semi lub specjalistyczną 8-osiową platformę. Platforma ładunkowa została wzmocniona odpowiednio do ładowności 8-osiowej kombinacji. Zastosowana w platformie rama sekcyjna zapewnia jej stabilność oraz pozwala rozsunąć platformę o 5.800 mm, co jeszcze bardziej zwiększa uniwersalność pojazdu.
W ofercie produktowej DOLL'a można znaleźć m.in. naczepy niskopodwoziowe i samosterujące, platformy, naczepy z kłonicami do transportu dłużyc. Generalnym importerem pojazdów DOLL w Polsce jest Timex S.A., a centrum sprzedaży naczep znajduje się pod Warszawą w Koniku Nowym.
Naczepy niskopodwoziowe wykorzystywane są także w transporcie maszyn leśnych. Na tegorocznych Światowych Targach Leśnictwa i Techniki Leśnej Interforst w Monachium firma DOLL zaprezentowała m.in. hydraulicznie sterowane i teleskopowe 3-osiowe naczepy niskopodwoziowe serii VARIO. Decydujące w tych pojazdach są zwrotność układu kierowniczego oraz maksymalny prześwit podłużny dla ekstremalnych zastosowań w lesie.
Dużo możliwych kombinacji
Polska jest ważnym rynkiem dla Grupy Faymonville. Od 2006 roku działa w pobliżu Goleniowa jeden z zakładów produkcyjnych tej marki. W ubiegłym roku oddano do użytku rozbudowaną halę, gdzie montowane są niskopodłogowe naczepy do przewozu śmigieł elektrowni wiatrowych. Powierzchnia produkcyjna zakładu liczy już 21.300 mkw.
Faymonville promuje ostatnio nowe naczepy CombiMax. Jest to koncepcja naczepy niskopodłogowej oparta na wielorakich możliwościach kombinacji zestandaryzowanych zespołów konstrukcyjnych. Modułowość i elastyczność dotyczy przyczep i naczep niskopodłogowych o średniej i dużej ładowności użytkowej w zakresie od 50 do 250 ton.
Podwozia są wykonane w wersji osi wahliwych i dzielonych na zasadzie Twin Axle II oraz w wariancie kierowanych ramion osi, a także wyposażone we wszystkie odpowiednie podłączenia. W porównaniu do zazwyczaj stosowanych systemów zawieszania na kołach, indywidualne zawieszenie na każdym kole z osobna Twin Axle II gwarantuje najniższą z możliwych wysokość posadowienia ładunku przy jednocześnie dużym skoku osi oraz maksymalny kąt skręcenia kół kierowniczych wynoszący 57°. Wszystkie systemy osi sterowane są z nowo zaprojektowanego i uniwersalnie stosowanego wysięgnika naczepowego.
Cometto na przyczółku
Feber (grupa Inter Cars) jest od niedawna jedynym na Polskę przedstawicielem firmy Cometto, renomowanego producenta specjalistycznych naczep.
Naczepy niskopodwoziowe i moduły niskopodwoziowe Cometto do przewozów oversize to trzy-, cztero-, pięcio-, sześcio-, siedmio- i ośmioosiowe naczepy semi z hydrauliką, naczepy typu tief bet, naczepy tele rozciągane do 36 metrów oraz moduły doczepne i samojezdne o ładowności nawet 200 ton.
Najnowsze propozycje to m.in. naczepa platforma typu flat bed, dostępna w wykonaniu: 3, 4 oraz 5-osiowym. Długość nie rozciągniętej naczepy może wynosić 12.500-13.600 mm, a rozciągniętej 22.000-36.000 mm. Masa własna pojazdu waha się od 11 do 20,5 t, ładowność przy 40 km/h 26,2-84 t. Istnieje możliwość zastosowania pojedynczego, podwójnego oraz potrójnego rozciągu. Z kolei naczepa typu semi, rozciągana seria 4, dostępna jest w wersjach 4, 5, 6, 7 oraz 8-osiowej. Długość naczepy waha się od 12.550-16.105 mm do 19.100-34.105 mm (rozciągnięta). Masa własna pojazdu 16-26,8 t, ładowność przy 40 km/h 61-113,5 t. Możliwość pojedynczego lub podwójnego rozciągu.
Naczepa typu tief bet, zaniżana - seria ZS dostępna jest w wariantach 2, 3 oraz 4-osiowym. Długość nie rozciągniętego pojazdu to 12.700-18.000 mm, rozciągniętego zaś 17.450-23.000 mm. Masa własna 2-27 t, ładowność przy 40 km/h 36-62,2 t. Dostępny jest pojedynczy rozciąg.
Naczepa z... tabletu
Firmy naczepowe coraz powszechniej udostępniają klientom możliwość indywidualnego samodzielnego skonfigurowania potrzebnego pojazdu. Przykładem może być konfigurator pojazdów firmy Feber. Już wkrótce ma on być udostępniony także w wersji mobilnej. Handlowcy Febera za pomocą tego programu określają dane techniczne naczepy, z jakiego ma zostać wykonana. Następnie wyznaczają takie parametry jak długość, szerokość i wysokość. Tak zaczyna się tworzenie pojazdu na specjalne życzenie klienta.
Konfigurator pojazdów działa w Feberze od 2012 roku, ale ma za sobą już kolejne wydania. Program rokrocznie wzbogacany jest o nowe typy oraz modele wywrotek, nowe rozwiązania techniczne i lżejsze materiały.
Program zmieni się także w 2015 roku.
- Chcemy przygotować mobilną wersję konfiguratora, umożliwiającą korzystanie z niego np. za pomocą tabletu. Dzięki temu nasi przedstawiciele będą w stanie zaprezentować klientowi ofertę w każdym miejscu i czasie, bez dostępu do internetu - wyjaśnia Andrzej Kajda, dyrektor zarządzający Feber Sp. z o.o.