Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Bezemisyjny i cichy niczym szept

Klienci testują osiem nowych Fuso Canterów E-Cell
06.02.2015 00:00:00
Pierwsza w pełni elektryczna, lekka ciężarówka, produkowana w niewielkiej serii, porusza się nie emitując zanieczyszczeń i niemal bezgłośnie. Canter E-Cell na rynek europejski jest wytwarzany w fabryce Tramagal w Portgalii. Osiem takich pojazdów zostało przekazanych do testów konsumenckich.
Japońska spółka Fuso, należąca do Daimlera, pełni rolę centrum kompetencji Daimler Trucks w zakresie technologii hybrydowej, a dzięki zgromadzonym doświadczeniom odpowiada także za opracowanie nowego, lokalnie bezemisyjnego Cantera E-Cell.
Lokalnie bezemisyjny i praktycznie bezgłośny
"Bezemisyjny" Canter E-Cell stanowi odpowiedź na coraz powszechniejsze ograniczenia w ruchu drogowym w największych aglomeracjach, np. opłaty drogowe naliczane na podstawie emisji CO2 lub zakazy poruszania się o ustalonych porach. W szczególności jest on przeznaczony do krótkodystansowych zastosowań w obszarach wrażliwych ekologicznie, takich jak centra miast, strefy ekologiczne lub pasaże.
Jako wyjątkowo zrównoważona forma transportu, daje także firmom okazję do poszerzenie profilu ich działalności o dodatkowych odbiorców.
- Fuso Canter E-Cell po raz kolejny podkreśla nasze przewodnictwo na polu alternatywnych układów napędów - powiedział dr Albert Kirchmann, prezes i dyrektor generalny Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation. - Wprowadzając na rynek najnowszą innowację Daimler Trucks, nasi koledzy z Portugalii we współpracy z japońskimi inżynierami dokonali kolejnego wielkiego kroku.
Osiem Canterów E-Cell w rocznych testach konsumenckich
Testy konsumenckie Fuso Cantera E-Cell w warunkach normalnej eksploatacji mają trwać przez rok. Model bazuje na Canterze o rozstawie osi 3.400 mm z pojedynczą kabiną w szerokiej, komfortowej specyfikacji. Egzemplarze są wyposażone w platformę o długości 4,3 m lub nadwozie skrzyniowe o długości 4,4 m.
Możliwości elektrycznych ciężarówek są sprawdzane przez użytkowników o zróżnicowanym profilu działalności. W Lizbonie i Abrantes Canter E-Cell jest wykorzystywany do celów ogrodniczych i usuwania odpadów, a w Porto - jako środek transportu pomiędzy zakładami komunalnymi. Firma Transporta wykorzystuje go jako pojazd do krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego, zaś dostawca energii REN - do celów transportowych w obrębie miasta Sines. Kolejny egzemplarz wspomaga portugalską pocztę CTT w transporcie przesyłek pomiędzy centrami dystrybucji w Lizbonie.
Silnik o wysokim momencie obrotowym
W porównaniu do prototypu zaprezentowanego w 2010 roku, produkcyjny Fuso Canter E-Cell został znacznie udoskonalony. Konstrukcja bazuje na podwoziu konwencjonalnego Cantera i legitymuje się dopuszczalną masą całkowitą równą 6 ton, a w efekcie - wysoką ładownością podwozia (3 tony).
Elektryczny silnik nowego Cantera generuje moc 150 KM i aż 650 Nm momentu obrotowego, dostępnego niemal od zerowych obrotów. Za transfer siły napędowej do tylnej osi odpowiada przekładnia jednostopniowa. Zarówno wał Kardana, jak i tylna oś pochodzą z Cantera z jednostką spalinową. Maksymalna prędkość wersji E-Cell, podobnie jak wszystkich pojazdów tej klasy, została ograniczona do 90 km/h.
Ponad 100-kilometrowy zasięg
Akumulatory litowo-jonowe (łącznie cztery zestawy) umieszczono w dwóch skrzyniach po obu stronach ramy. Ich sumaryczna pojemność - 48,4 kWh - zapewnia Canterowi E-Cell ponad 100-kilometrowy zasięg, czyli większy niż dzienne przebiegi wielu ciężarówek dystrybucyjnych przeznaczonych do pracy na krótkich dystansach. Ładowanie akumulatorów przy napięciu 230 V trwa około 7 godzin, a przy użyciu szybkiej ładowarki - tylko godzinę.
Canterem E-Cell jeździ się jak zwyczajnym "automatem". Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce i ustawić dźwignię biegów w pozycji "R" lub "D". Również praktyczna funkcja pełzania podczas jazdy do przodu i do tyłu jest taka sama jak w przypadku wersji z przekładnią zautomatyzowaną - w rezultacie kierowca może manewrować Canterem E-Cell wyłącznie przy użyciu pedału hamulca.
Nie tylko elektryczny z fabryki w Portugalii
Przekazanie ośmiu Canterów E-Cell portugalskim klientom stanowi kolejne ważne wydarzenie dla zakładów w Tramagal, które świętowały właśnie 50. rocznicę uruchomienia produkcji ciężarówek. Oddalona o 150 km od Lizbony fabryka stanowi integralną część globalnej sieci produkcyjnej Daimler Trucks. Rocznie produkuje się tu około 4.000 Canterów.
Od 2011 roku Daimler Trucks zainwestował w zakłady w Tramagal około 27 mln euro. Projekt Cantera E-Cell wsparł również portugalski rząd. Elektryczny model jest wytwarzany na specjalnej linii produkcyjnej, zarezerwowanej dla prototypów.
Od 2012 roku w Portugalii odbywa się także seryjna produkcja hybrydowej wersji Cantera - Fuso Canter Eco Hybrid. Ten pojazd zużywa do 23 proc. mniej paliwa, co sprawia, że nieco wyższa cena jego zakupu zwraca się w ciągu kilku lat. Pierwsza hybrydowa ciężarówka w klasie jest zresztą pojazdem nie tylko eksperymentalnym, ale wytrzymałym i użytecznym na co dzień. Przy okazji wdrożenia normy emisji Euro VI dodatkowo obniżono zapotrzebowanie na paliwo za sprawą dłuższego przełożenia tylnej osi i zoptymalizowanej strategii zmiany biegów. Canter Eco Hybrid został wyposażony w zestaw nowoczesnych rozwiązań, obejmujący układ start/stop, elektryczny rozrusznik oraz unikalną w segmencie, dwusprzęgłową przekładnię automatyczną Duonic.
Trzy koncepcje napędu
Wariant E-Cell to kolejny logiczny krok w rozwoju gamy silnikowej Cantera. Tym samym Fuso oferuje swoją lekką ciężarówkę z trzema nowoczesnymi układami napędowymi: z ekonomicznym silnikiem Diesla zgodnym ze standardami Euro VI i Euro 5b+, jako Canter Eco Hybrid z napędem hybrydowym oraz - w ramach testów konsumenckich - jako Canter E-Cell z jednostką elektryczną.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.