Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Ekologia może się opłacać

Pierwsza ciężarówka IVECO z LNG w Polsce
20.02.2015 00:00:00
Na początku bieżącego roku IVECO sprzedało w Polsce pierwszy samochód ciężarowy zasilany skroplonym gazem ziemnym. Właścicielem pojazdu jest Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, które m.in. zajmuje się zbiórką i transportem odpadów z terenu kilku gmin ościennych.
IVECO jest liderem w napędach gazowych CNG/LNG. Od wielu lat czyni starania, aby upowszechniać ekologię w pojazdach ciężarowych. Proekologiczne działania są wspierane przez fundusze europejskie. Duże zainteresowanie paliwami gazowymi wykazują m.in. samorządy miast i gmin. Z jednej strony jest to realizacja programów poprawiających warunki życia mieszkańców (redukcja emisji CO2, ograniczenia hałasu), a z drugiej opłacalny interes.
Pojazdy z napędem CNG są dostępne na polskim rynku od kilku lat i z powodzeniem realizują m.in. zadania komunalne. Aby zwiększyć zasięg pojazdów napędzanych gazem ziemnym, obok jego magazynowania w formie sprężonej (CNG) istnieje możliwość przechowywania w formie skroplonej - jako LNG (z ang.Liquefied Natural Gas). Zasilanie LNG sprawdza się w pojazdachdługodystansowych, gdyż pozwala na nawet pięciokrotne zwiększenie zasięgu przy tej samej masie zbiorników wraz z paliwem.
- Ponad dwa lata temu zakupiliśmy dwa pierwsze IVECO Daily zasilane sprężonym gazem ziemnym, później dokupiliśmy podwozie IVECO Stralis CNG z zabudową śmieciarki - powiedział Paweł Wojna, prezes zarządu PGK w Śremie. - Ostatnie nasze dwa zakupy to IVECO Eurocargo CNG do selektywnej zbiórki odpadów oraz duma naszego przedsiębiorstwa - IVECO Stralis CNG/LNG - ciągnik siodłowy do transportu odpadów. Ostatnie zakupy zostały dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W najbliższym czasie zamierzamy wymienić wszystkie nasze pojazdy na samochody zasilane CNG/LNG.
- Mamy nadzieję, ze inne gminy również pójdą śladami Śremu, gdyż uważamy, że jest to bardzo słuszna droga do skutecznego ograniczenia emisji CO2 oraz zmniejszenia hałasu w miastach - stwierdził Michał Fersten, dyrektor marketingu i produktu Iveco Poland Sp. z o.o. - Gmina Śrem jest prekursorem ekologicznych działań transportowych. Technologia napędów gazowych jest rozwijana przez IVECO od 15 lat i dlatego są to rozwiązania bardzo bezpieczne, a przede wszystkim opłacalne inwestycje. Po drogach Europy jeździ już ponad 12 tysięcy tego typu pojazdów.
- Mamy klientów, z którymi prowadzimy rozmowy na temat zakupu kolejnych samochodów CNG/LNG. Niebawem w okolicy Śremu ma powstać stacja tankowania skroplonego gazu ziemnego, co stanowi mocny argument dla firm chcących rozwijać floty pojazdów zasilane gazem ziemnym - dodał Artur Bartosiewicz, specjalista ds. samochodów specjalnych w departamencie klientów kluczowych Iveco Poland.
IVECO Stralis CNG/LNG napędza 8-cylindrowy silnik Cursor Natural Power Euro 6 z zapłonem iskrowym o mocy 330 KM, osiągający maksymalny moment obrotowy 1.300 Nm. Po prawej stronie, w miejscu gdzie standardowo znajduje się zbiornik na olej napędowy, Stralis CNG/LNG ma zamontowany 500-litrowy zbiornik kriogeniczny na skroplony gaz ziemny (LNG). Po przeciwnej stronie znajdują się cztery wysokociśnieniowe butle na sprężony gaz ziemny (CNG) o łącznej pojemności 280 litrów. Wykorzystując paliwo zmagazynowane jako CNG, Stralis może przejechać powyżej 100 km, a korzystając z gazu skroplonego (LNG) - ponad 600 km.
Ciągnik siodłowy Stralis CNG/LNG, który zakupiło PGK w Śremie, spięto z naczepą "ruchoma podłoga" STAS Eco-Floor. Zaletą tego typu naczep jest znaczne skrócenie czasu załadunku i rozładunku. Szybki załadunek umożliwia hydraulicznie otwierany dach, zaś rozładunek odbywa się poprzez ruchome panele (system Cargofloor) stanowiące podłogę naczepy. Pojazd przy kubaturze 92 m sześc. umożliwia transport ponad 25 ton ładunku.
Zainicjowana przez UE i inne organizacje budowa tzw. niebieskich korytarzy (ang. blue corridor) - sieci stacji tankowania LNG - wpisuje się w strategię firmy IVECO, która w ofercie posiada pełną gamę pojazdów przystosowanych do napędu gazem ziemnym. Proekologiczne działania są inicjowane także w Polsce i spotykają się z coraz większym zainteresowaniem klientów. Stacje CNG działają już w większych ośrodkach miejskich, a pod koniec września br. w okolicach Śremu ma powstać pierwsza publiczna stacja tankowania LNG.
We Włoszech dają przykład
W Europie Zachodniej, a szczególnie we Włoszech, zainteresowanie przewoźników pojazdami zasilanymi gazem jest znacznie większe niż w Polsce. Na pewno przyczynia się do tego rozwinięta sieć stacji tankowania gazem. Niedawno LC3, wiodąca firma logistyczna zakupiła 50 ciężarówek Stralis Hi-Way LNG Euro VI. Firma LC3 specjalizuje się w transporcie w temperaturze kontrolowanej i z użyciem ciężarówek przewożących kontenery. Po otwarciu pierwszej stacji skroplonego gazu ziemnego w Piacenzie LC3 stała się pierwszą firmą we Włoszech, która nabyła pojazdy Stralis LNG i używa ich na drogach krajowych. Stralisy Natural Power LNG napędza silnik 330 KM Cursor 8 Euro VI, zasilany z kriogenicznego zbiornika LNG o pojemności 510 litrów i czterech zbiorników 70-litrowych CNG. Zasięg - ponad 750 km. Dzięki temu pojazdy mogą być używane na średnich i długich dystansach.
Gaz ziemny to paliwo całkowicie czyste, dzięki radykalnemu obniżeniu emisji cząstek stałych (-95% w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (-35%). Ponadto pojazdy te umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10 do nawet 100% - jeżeli wykorzystuje się biometan. Napędzane gazem silniki IVECO pracują również ciszej; obniżenie poziomu hałasu o średnio 5 decybeli w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi ma szczególne znaczenie w przypadku wywozu śmieci i realizacji dostaw nocnych.
W odniesieniu do efektywności kosztowej i oszczędności związanych z całkowitym kosztem posiadania i użytkowania pojazdu (TCO): gaz ziemny jest znacznie tańszy w porównaniu z dieslem, co oznacza redukcję kosztów paliwa na poziomie 40%. Istotne jest też wyeliminowanie wydatków związanych z koniecznością stosowania AdBlue. Wreszcie niższa jest masa własna pojazdu, co jest efektem zastosowania lżejszej jednostki napędowej oraz pozbycia się skomplikowanej instalacji oczyszczania spalin EGR i/lub SCR.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.