Międzynarodowe targi GasShow 2015, których szósta edycja odbyła się w marcu w warszawskim centrum Expo XXI, to wydarzenie w branży LPG/CNG/LNG na skalę europejską. Wśród wystawców pojawiło się wielu liczących się producentów i usługodawców, a wśród nich producenci instalacji do pojazdów i samych pojazdów zasilanych gazem.
Ekspozycje, które odwiedziło ponad 7000 gości, zorganizowało blisko 200 wystawców z Polski, Europy i całego świata (w sumie z 25 krajów). Podobnie jak w latach ubiegłych, pokazali się głównie producenci gazowych układów zasilania i ich komponentów. Ekspozycja targowa była nastawiona na przedstawicieli branży (producentów, dystrybutorów i warsztaty), choć użytkownicy samochodowych instalacji gazowych także mogli zaspokoić swoją ciekawość.
Nie brakowało nowych produktów - nie tylko sterowników, reduktorów czy wtryskiwaczy, ale i akcesoriów (np. środków ochrony gniazd zaworowych) - oraz usług (budowa i obsługa stacji paliw, dostawa i kontrola jakości paliw itp.). Mimo dominacji LPG na rynku polskim, silna była też reprezentacja firm z sektora gazu ziemnego - zarówno w formie sprężonej (CNG), jak i skroplonej (LNG).
Na ekspozycji zewnętrznej, gdzie pokazano różnorodną kolekcję samochodów z instalacją gazową, przeważały auta zasilane LPG, ale targi GasShow to również technologia metanowa. Tę część branży gazowej reprezentowały samochody użytkowe.
LPG w rozkwicie, CNG i LNG w powijakach
Wystawie towarzyszyła konferencja tematyczna z udziałem ekspertów i producentów systemów, komponentów i akcesoriów do samochodów napędzanych paliwami gazowymi. W debacie zatytułowanej "Rozwój bez ograniczeń", Andrzej Szczęśniak - analityk rynku paliw pytał uczestników o małą popularność CNG w Polsce. Około 2000 pojazdów to namiastka tego, czym możemy pochwalić się w dziedzinie LPG. Według Krzysztofa Łapińskiego z LPGTECH, za taki stan rzeczy odpowiadają brak stacji tankowania oraz duże i ciężkie zbiorniki do przechowywania paliwa. Mariusz Kopeć z Prins Autogas Poland w ogóle nie widzi przyszłości w CNG, nie tylko w naszym kraju, ale także na rynkach, gdzie sytuacja wydaje się znacznie korzystniejsza niż u nas (np. w Niemczech czy USA). Jego zdaniem prawdziwy potencjał tkwi w LNG.
Jak gaz to... Iveco
Na wystawie wyróżniała się ekspozycja Iveco, marki, która już od dłuższego czasu stawia na napęd gazowy. W Warszawie można było obejrzeć Iveco Stralisa CNG/LNG i Daily CNG.
Pojazdy włoskiej marki, z napędem CNG, są dostępne w Polsce od kilku lat i z powodzeniem realizują m.in. zadania komunalne. Aby zwiększyć zasięg pojazdów napędzanych gazem ziemnym, obok jego magazynowania w formie sprężonej (CNG) istnieje możliwość przechowywania w formie skroplonej - jako LNG (z ang. Liquefied Natural Gas). Zasilanie LNG sprawdza się w pojazdach długodystansowych, gdyż pozwala na nawet pięciokrotne zwiększenie zasięgu przy tej samej masie zbiorników wraz z paliwem.
Stralis CNG/LNG napędzany jest 8-cylindrowym silnikiem Cursor Natural Power Euro 6 z zapłonem iskrowym o mocy 330 KM, osiągającym maksymalny moment obrotowy 1.300 Nm.
Ciągnik w konfiguracji standardowej jest wyposażony w cztery 70-litrowe zbiorniki CNG oraz 525-litrowy kriogeniczny zbiornik LNG. Gaz ziemny jest przechowywany w stanie ciekłym w temperaturze minus 130 stopni C i pod ciśnieniem 9 barów, a przed wtryskiem do silnika gaz przywraca się do postaci lotnej. Wykorzystując paliwo zmagazynowane jako CNG, Stralis może przejechać powyżej 100 km, a korzystając z gazu skroplonego (LNG) - ponad 600 km (w sumie 750 km).
Taki ciągnik zakupiło niedawno PGK w Śremie, o czym już informowaliśmy.
Napędzane gazem ziemnym silniki FPT Industrial wykorzystują system spalania stechiometrycznego, co oznacza właściwy stosunek paliwa do powietrza; napędzane są w 100% gazem ziemnym; cykl Otto ze świecami zapłonowymi, które powodują zapłon mieszanki powietrzno-paliwowej wtryskiwanej przez szynę wtryskową z dwoma wtryskiwaczami na cylinder. Spaliny są oczyszczane w standardowym katalizatorze trójdrożnym, który nie wymaga stosowania żadnych dodatków.
Pojazd posiada wiele zalet, zarówno w zakresie ekologii, jak i rentowności. Dzięki obniżeniu poziomu emisji spalin, silniki Euro VI napędzane gazem ziemnym są znacznie bardziej ekologiczne niż ich wysokoprężne odpowiedniki Euro VI. Gaz ziemny to paliwo całkowicie czyste dzięki radykalnemu obniżeniu emisji cząstek stałych (-95% w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (-35%). Ponadto pojazdy te umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10% nawet do 100% - jeśli wykorzystuje się biometan. Napędzane gazem silniki IVECO pracują również ciszej; obniżenie poziomu hałasu o 5 decybeli w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi ma szczególne znaczenie w przypadku wywozu śmieci i realizacji dostaw nocnych.
Istotne znaczenie ma również efektywność kosztowa - oszczędności związane z niższym ogólnym TCO (całkowity koszt posiadania i użytkowania pojazdu) sięgają 10%. Niższy koszt gazu ziemnego (w porównaniu z olejem napędowym) oznacza większą rentowność, przekładając się na obniżenie wydatków na paliwo nawet o 40%.
Daily to już trzecia generacja tego lekkiego pojazdu użytkowego marki Iveco. W wersji CNG przystosowane jest do zasilania sprężonym gazem ziemnym. Atuty Daily CNG pod względem niezawodności, komfortu i ładowności są takie same, jak w przypadku wersji z silnikiem wysokoprężnym. Podwozie z prostokątną ramą sprawia, że to auto jest cenione przez firmy montujące zabudowy pojazdów. Taka konstrukcja może być obciążana dużym ładunkiem. Co więcej, umiejscowienie zbiorników z gazem w wersji Natural Power nie ogranicza ani przestrzeni ładunkowej, ani możliwości w zakresie montażu zabudowy.