Predictive Powertrain Control (PPC) wielokrotnie udowodnił już swój potencjał w oszczędzaniu paliwa. Przewidujący tempomat ogranicza zużycie oleju napędowego do 5%, a tym samym w odczuwalny sposób zmniejsza łączne koszty eksploatacji samochodu ciężarowego.
To bestsellerowe rozwiązanie jest od kwietnia br. dostępne jako wyposażenie akcesoryjne dla używanych egzemplarzy aktualnego Actrosa, Antosa i Arocsa u partnerów serwisowych Mercedes-Benz w całej Europie. Jego koszt wraz z montażem w Polsce wynosi poniżej 6.000 zł netto, a instalacja zajmuje jedynie 2,5 godziny i nie wymaga przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego.
Zamortyzowany w ciągu kilku miesięcy
Klienci, którzy wcześniej nie zdecydowali się na dokupienie "przewidującego" tempomatu PPC, mogą teraz korzystać z zalet tej sprawdzonej technologii. Jeśli wziąć pod uwagę typowy roczny przebieg w transporcie dalekobieżnym - około 130 tys. km - i zmniejszenie zużycia paliwa o 5%, PPC zwraca się nabywcy w ciągu około ośmiu miesięcy, i to nawet przy obecnych, niewygórowanych cenach oleju napędowego. Co więcej, zamontowanie PPC przynosi korzyści również w zakresie ochrony środowiska - równocześnie z zapotrzebowaniem na paliwo spada emisja dwutlenku węgla.
Niemal dla wszystkich egzemplarzy Actrosa, Antosa i Arocsa
PPC można zainstalować w niemal wszystkich ciężarówkach aktualnej generacji Actrosa, Antosa i Arocsa. Pojazd musi być zarejestrowany po raz pierwszy nie wcześniej niż w sierpniu 2012 roku i wyposażony w całkowicie zautomatyzowaną przekładnię Mercedes PowerShift 3. Głównym elementem zestawu instalacyjnego jest dodatkowa jednostka sterująca. Z myślą o maksymalnej wydajności, jej oprogramowanie można później aktualizować o najnowsze mapy oraz dane. Montaż PPC nie wymaga świadectwa TÜV ani innej organizacji.
PPC to dla Mercedes-Benz pionierski i decydujący krok w opracowywaniu wydajnych, niskoemisyjnych ciężarówek. Jako pierwszy na świecie tempomat korzystający z danych GPS, nie tylko reguluje on prędkość pojazdu, ale na podstawie trójwymiarowych map potrafi wykorzystywać pęd pojazdu na zjazdach, w odpowiednim czasie zmniejsza obciążenie na podjazdach, sam zmienia przełożenia oraz uruchamia bieg jałowy (funkcja EcoRoll) - wszystko w celu zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo. Rezultatem działania PPC jest przewidujący, zrównoważony styl jazdy, oparty na perfekcyjnej znajomości trasy i możliwości pojazdu, a co za tym idzie - znaczne ograniczenia zużycia oleju napędowego, a także niższa emisja spalin i mniejsze obciążenie kierowcy.
Znajomość trasy to kluczowy element strategii działania PPC: dane systemu nawigacji obejmują około 300 tys. km dróg w formie cyfrowych map 3D. Odpowiada to około 95% wszystkich europejskich autostrad i dróg szybkiego ruchu - od Portugalii do Finlandii, od Irlandii do Grecji.
Administratorzy flot szybko docenili możliwości PPC: wprowadzono go po raz pierwszy jako opcję w Actrosie latem 2012 roku, a dziś jest zamawiany średnio przez 64% nabywców modelu, i jest to tendencja wzrostowa. PPC stopniowo umacnia swoją pozycję również w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, w przypadku Antosa, oraz budowlanym, wśród klienteli Arocsa.
Fuel Duel: wyjątkowo oszczędny Actros z PPC
Obecnie Mercedes-Benz Actros prezentuje swoją efektywność paliwową podczas pojedynków paliwowych "Fuel Duel", zwanych dawniej w Polsce "EcoBesią". Polegają one na rywalizacji z innymi konkurencyjnymi pojazdami w trakcie bieżącej eksploatacji we flotach. Wstępne wyniki ponad 800 pojedynków w 22 krajach Europy robią wrażenie: Actros wygrał ponad 90% z nich. Średnio, podczas codziennego użytkowania zużywa on około 11% mniej oleju napędowego od rywali. Do wyposażenia 90 lub więcej egzemplarzy modelu biorących udział w pojedynkach należy przewidujący tempomat PPC.