W ostatni weekend maja IVECO Poland obchodziło jubileusz 20-lecia istnienia firmy. W trakcie dwudniowej imprezy pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie oraz wieczornej gali firma uczciła swoją wieloletnią obecność na rynku.
20. rocznica działalności IVECO Poland zbiega się z 40-leciem marki IVECO.
Oglądali mali i duzi
Impreza pod Pałacem Kultury i Nauki, zorganizowana wspólnie z Radiem Zet pod nazwą "Dzień Dziecka od A do Zet" przyciągnęła tłumy małych i dużych fanów pojazdów IVECO. Swoje strefy tematyczne zaprezentowały także dwie inne marki grupy CNH Industrial: CASE CE pokazał maszyny budowlane, natomiast CASE IH udostępnił szeroką gamę maszyn rolniczych. W specjalnej strefie transportowej zaprezentowano około 30 lekkich, średnich i ciężkich pojazdów IVECO. Począwszy od szerokiej gamy modeli Nowego Daily, z możliwością odbycia jazdy testowej pojazdem z najnowszą 8-biegową skrzynią automatyczną Hi-Matic, poprzez przedstawicieli gamy średniej - Eurocargo, kończąc na gamie ciężkiej reprezentowanej przez Trakkera, wóz strażacki z drabiną Magirusa czy kilka Stralisów, m.in. firm Lipiński, LINK oraz specjalnego zestawu IVECO Showtruck. Swojego reprezentanta miało również IVECO Bus w postaci autobusu używanego przez szkółkę piłkarską warszawskiego klubu Legia.
Pod Pałacem zaprezentowali się także zwycięzcy konkursu, jakie Iveco zorganizowało z okazji 20-lecia firmy. Największym powodzeniem cieszył się jednak specjalnie przystosowany do malowania furgon Daily, na którym dzieci mogły popisać się swoimi zdolnościami artystycznymi. Oprócz prezentacji statycznej, IVECO uczestniczyło w specjalnym przedstawieniu dla najmłodszych, w którym gościem specjalnym był wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar - IVECO Trakker Evolution 3. Łącznie imprezę odwiedziło około 15 tys. osób. Była to dotychczas największa w Polsce demonstracja pojazdów grupy CNH Industrial dla tak szerokiego grona odbiorców.
Na galowo
Jubileuszowa gala odbyła się w ATM Studio w Warszawie, gdzie zaproszono ponad 500 klientów, partnerów, dziennikarzy, pracowników Iveco Poland oraz przedstawicieli CNH Industrial. Wśród gości był również Pierre Lahutte - IVECO Brand President, który podczas swojego przemówienia podziękował wszystkim zaangażowanym w budowę marki Iveco w Polsce. Na scenie uhonorowano także szereg osób i firm, które w sposób szczególny przyczyniły się do sukcesu firmy. Wśród nagrodzonych przedsiębiorstw znalazły się m.in. Fraikin Polska, Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Śrem, Pojazdy Specjalne Szczęśniak, Petit Forestier Polska, LINK czy też firma Lipiński. Za wkład w rozwój IVECO w Polsce podziękowano także głównym dealerom IVECO Poland: CTC, Europol, Exmot, Siltruck, Trans-Poz oraz Uni-Truck.
IVECO...
IVECO jest marką CNH Industrial N. V., spółki będącej globalnym liderem w sektorze dóbr kapitałowych, notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku (NYSE: CNHI) oraz na Mercato Telematico Azionario Giełdy Włoskiej (MI: CNHI). IVECO projektuje, produkuje i wprowadza na rynek szeroką gamę pojazdów, w tym: lekkie, średnie i ciężkie auta użytkowe, pojazdy przeznaczone do eksploatacji poza utwardzonymi drogami, autobusy miejskie i dalekobieżne, a także samochody do zadań specjalnych, takie jak wozy straży pożarnej czy pojazdy do misji terenowych oraz pojazdy dla wojska i służb obrony cywilnej. IVECO zatrudnia ponad 27.000 pracowników na całym świecie. Firma zarządza zakładami produkcyjnymi w 11 krajach w Europie, Azji, Afryce, Oceanii i Ameryce Łacińskiej, gdzie wytwarzane są pojazdy wyposażone w najnowsze i najbardziej zaawansowane technologie. 5000 salonów sprzedaży i stacji obsługi w ponad 160 krajach gwarantuje wsparcie techniczne, niezależnie od tego, w którym punkcie świata pojazd IVECO jest eksploatowany.
Jak powstają Stralisy i Trakkery
W roku jubileuszu Iveco zaprosiło m.in. dziennikarzy do zwiedzenia fabryki tej marki w Madrycie w Hiszpanii.
Koncern Iveco w 1990 roku przejął hiszpańską firmę Pegaso (działającą od 1947 r.), przemianowaną na IVECO Pegaso, oraz kontrolowaną przez nią firmę brytyjską Seddon Atkinson (od 1910 r.) wytwarzającą specjalne wersje ciężarówek. Dwa lata później wycofano markę Pegaso z rynku, wraz z modelem Troner. Fabryka została przebudowana i zaczęto produkować w niej Iveco Eurotech/Eurostar. Kompletnie zmieniono technologię produkcji, fabryka stała się nowoczesnym zakładem ze zautomatyzowaną linią produkcyjną. Od 2012 roku fabryka w Madrycie jest dostawcą modelu Stralis, wcześniej wytwarzanego przede wszystkim przez niemieckie zakłady w Ulm.
Dzisiaj fabryka w Madrycie, zatrudniająca 2.600 pracowników, jest jednym z najważniejszych zakładów w całej grupie CNH Industrial, a jej produkty od lat cieszą się mianem liderów sprzedaży na hiszpańskim rynku. Oprócz Trafiają zresztą na rynki całej Europy. Oprócz Stralisa wytwarzany jest tam Trakker, a także ciężkie samochody specjalistyczne.
Codziennie taśmy produkcyjne opuszcza około 120 pojazdów. W całym 2014 roku wyprodukowano w Madrcie 21,9 tys. ciężarówek, a wśród nich 14,5 tys. Stralisów i ponad 7,2 tys. Trakkerów i 350 egzemplarzy pojazdów z serii Defensa, czyli podwozi stanowiących bazy pod maszyny wojskowe. Oprócz ciężarówek z klasycznym napędem dieslowskim taśmy montażowe opuszczają pojazdy zasilane gazem ziemnym.
Fabryka Iveco Espana składa się z dwóch zasadniczych części. W większej hali odbywa się kompletny montaż pojazdów, począwszy od produkcji podwozi, poprzez montaż silników i innych elementów, aż do zainstalowania szkieletów kabin. Co ciekawe, w jednym czasie przygotowywane są podwozia w całkowicie różnych konfiguracjach. Obok siebie na linii montażowej jadą przykładowo ciągnik siodłowy Euro 6 i podwozie przeznaczone dla odbiorcy z Afryki, wersji Euro 3.
Kabiny są wytwarzane w osobnej hali - w znacznej części przez roboty - z wytłoczonych paneli i malowane, a także wyposażane w wykonane z tworzywa podwyższenia dachu. Co istotne, są zabezpieczane antykorozyjnie w procesie kataforezy. Gotowe, pomalowane trafiają do głównej hali, gdzie wyposaża się je w poszczególne elementy wnętrza i układy elektroniczne, testuje się działanie wyposażenia, montuje m.in. klimatyzacje postojowe, a na koniec łączy z podwoziem. Gospodarze zwracali uwagę na wysoki stopień zindywidualizowania ciężarówek. Wspomniane 21,9 tys. egzemplarzy wytworzono aż w 6.600 różnych specyfikacjach, będących efektem zamówień ze strony nabywców.