W I półroczu 13,2 proc. wzrost wartości nowych kontraktów
Znaczenie leasingu w finansowaniu inwestycji w Polsce systematycznie rośnie. Wyniki ogłoszone przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL) po I półroczu pokazują, że branża leasingowa odnotowała 13,2 proc. wzrost wartości nowych kontraktów, dzięki sfinansowaniu aktywów o łącznej wartości niemal 24 mld zł.
Leasing jest głównym, obok kredytu zewnętrznym źródłem inwestycji pracujących w gospodarce.
Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący 90 proc. rynku leasingu w Polsce podał, że po 3 proc. dynamice na koniec I kwartału wypracowano dalszy, 22 proc. wzrost w II kwartale. Wyniki pierwszego półrocza wskazują na wzrost we wszystkich raportowanych grupach.
- Polski rynek leasingu rozwija się systematycznie od lat. Po 21,3 proc. wzroście i wartości nowych umów na poziomie 42,8 mld na koniec 2014, firmy leasingowe w pierwszym półroczu br. wypracowały 13,2 proc. wzrost odnoszący się do 24 mld wartości transakcji - mówi Wojciech Rybak, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.
Maszyny motorem wzrostu rynku leasingu
Kluczowym motorem wzrostu rynku leasingu są maszyny i urządzenia, głównie ze względu na wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, stabilny rozwój gospodarki oraz ciągle wysoki popyt inwestycyjny w rolnictwie. W tym segmencie rynku odnotowano 17 proc. wzrost finansowania (r/r) przy wartości aktywów na poziomie 7,96 mld zł. Sprzęt budowlany ma ponad 12 proc. udział w rynku. W odniesieniu do rynku maszyn, duże znaczenie mają inwestycje finansowane przy pomocy pożyczki - finansowanych jest w ten sposób 37 proc. łącznej produkcji maszyn w firmach leasingowych.
Stabilny rozwój finansowania transportu ciężkiego
W I półroczu br. branża leasingowa wypracowała stabilny rozwój finansowania transportu ciężkiego (11 proc. wzrost przy wartości aktywów na poziomie 6,22 mld zł), co wynika z odrodzenia w strefie euro (i przez to naszego eksportu) oraz wzrostu popytu krajowego w Polsce. Nastroje w branży transportowej pozostają dobre, mimo problemu z płacami minimalnymi w Niemczech.
Dane PZPM wskazują na tendencję wzrostową poziomu rejestracji zarówno w segmencie samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony, autobusów, naczep jak i przyczep powyżej 3,5 tony. Po pierwszym półroczu br. udział firm leasingowych, CFM oraz RC w rejestracjach nowych pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5 tony) był na poziomie 70,9 proc., udział w rejestracjach naczep i przyczep (powyżej 3,5 tony) wynosił 64,4 proc., a udział w rejestracjach nowych autobusów (powyżej 3,5 tony) utrzymywał się na poziomie 33,9 proc.
Leasing jest kluczowym instrumentem finansowym oferowanym przez firmy raportujące do ZPL. Tą drogą sfinansowano w tym roku 83,8 proc. wszystkich aktywów. Pozostałą część stanowią aktywa ruchome sfinansowane przy udziale pożyczki (16,4 proc.).
Wyniki badania koniunktury branży leasingowej
Związek Polskiego Leasingu po raz kolejny opublikował wyniki badania koniunktury branży leasingowej, zrealizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych. Dane dotyczą oceny mijającego okresu oraz prognozowanych trendów w kolejnym kwartale. Ankietowane firmy oczekują stabilizacji jakości portfela leasingowego, nieznacznego wzrostu poziomu zatrudnienia oraz dodatniej dynamiki dla nowej produkcji w III kwartale br. Specjaliści branży prognozując jak zmieni się wartość finansowanych aktywów w III kwartale br. w odniesieniu do właśnie zamkniętego kwartału, oczekują wyższego poziomu finansowania we wszystkich badanych kategoriach środków trwałych, przy czym zdecydowanie najlepsze perspektywy widzą dla finansowania maszyn. Niższego wzrostu oczekują w przypadku finansowania pojazdów lekkich oraz transportu ciężkiego.
BZ WBK Leasing: imponujące wzrosty w finansowaniu pojazdów
W pierwszym półroczu firma BZ WBK Leasing sfinansowała pojazdy o łącznej wartości blisko 750 mln zł, z +12,5% dynamiką w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku. W całym segmencie największe wzrosty spółka osiągnęła w samochodach ciężarowych o masie powyżej 3,5 t (+84,2% r/r) i ciągnikach siodłowych (+39% r/r).
- Polska gospodarka ma się bardzo dobrze, tempo wzrostu PKB przyspieszyło w I kw. do 3,6% r/r dzięki czynnikom takim jak silna konsumpcja, rosnący eksport i towarzyszący im wysoki poziom inwestycji. Jednocześnie, konsumpcja prywatna i inwestycje powinny nadal rosnąć, co będzie wspierane przez rekordowo niskie stopy procentowe i ceny surowców. To bardzo dobry znak dla całego sektora małych i średnich przedsiębiorstw, który stanowi zdecydowaną większość klientów branży leasingowej - podkreśla Szymon Kamiński, Prezes Zarządu BZ WBK Leasing S.A.
Millennium Leasing: ciężki transport oczkiem w głowie
Spółka Millennium Leasing w pierwszym półroczu 2015 r. sfinansowała transakcje leasingu o wartości ponad 1,35 mld zł, osiągając 6,79% udziału w rynku.
- Naszym celem jest utrzymanie wiodącej pozycji w branży transportu ciężkiego, maszyn i urządzeń - mówi Wojciech Rybak, Prezes Zarządu Millennium Leasing.
Po I półroczu 2015 r. Millennium Leasing znajduje się tradycyjnie w czołówce firm leasingowych w finansowaniu transportu ciężkiego z wynikiem 500,2 mln zł oraz udziałem w rynku wynoszącym 9%. Branża drogowego transportu ciężkiego jest dla spółki kluczowym segmentem, w którym osiągnęła wysokie udziały w rynku w kategoriach środków trwałych: naczepy ponad 11%, autobusy ponad 12%, ciągniki siodłowe 6,48%, a samochody ciężarowe o masie ponad 3,5 t - 8,12%.
Prognoza na koniec 2015 r.
Na koniec 2015 roku branża leasingowa oczekuje wzrostu na poziomie 15,5 proc. Według Dyrektora ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL, Marcina Nieplowicza, dynamika rynku leasingu w 2015 roku będzie zgodna z oczekiwanym wzrostem inwestycji prywatnych, szacowanym przez ZPL na 9,6 proc. Zrównoważony wzrost gospodarczy będzie wspierał inwestycje firm. Mocnym czynnikiem wzrostu dla segmentu pojazdów dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony będzie wzrost popytu krajowego szacowany na poziomie ok. 4 proc. średniorocznie w okresie projekcji.
Rozwój rynku finansowania pojazdów ciężarowych w 2015 będzie powiązany z odbudową gospodarki strefy euro (wzrost PKB o 1,8 proc. r/r wg EBC) i prognozowaną dynamiką eksportu krajowego, w tym do Niemiec. MiLoG w Niemczech i działania protekcjonistyczne w innych krajach (Francja, Rosja, Norwegia) umiarkowanie negatywnie przełożą się na wielkość świadczonych usług transportowych.