Rosyjski koncern OAO Kamaz nawiązał bliższą współpracę z niemiecką korporacją Liebherr, znaną z produkcji szerokiej gamy sprzętu budowlanego, ale też wytwarzającą bogatą paletę silników o różnych mocach, głównie na własne potrzeby.
W ubiegłym roku Liebherr oraz Kamaz podpisały umowę w sprawie opracowania i komercjalizacji 12-litrowych, 6-cylindrowych silników, zasilanych m.in. sprężonym gazem ziemnym CNG. Porozumienie zawarli - ze strony Liebherr International AG - Prezes Zarządu dr Wilii Liebherr, ze strony Kamaza - Dyrektor Generalny Siergiej Kagogin. Dotyczy ono współpracy w zakresie projektowania i produkcji silników gazowych (z zapłonem iskrowym) oraz wysokoprężnych, które spełnią wymagania norm czystości spalin - najpierw Euro5, potem Euro6. Rozpoczęcie montażu tych jednostek stało się konieczne choćby ze względu na przystąpienie Rosji do Światowej Organizacji Handlu (WTO) oraz brak u Kamaza własnych odpowiedników.
Produkcja nowych, 12-litrowych, 6-cylindrowych, rzędowych silników, pokrywających zakres mocy maksymalnych od 450 do 700 KM, spełniających normy czystości spalin Euro 5 i później Euro 6, z system wtrysku common rail i systemem kontroli Liebherr, ma rozpocząć się pod koniec 2016 roku. Będzie ona prowadzona w specjalnie w tym celu wzniesionym zakładzie w rodzimym mieście Kamaza - stolicy Tatarstanu Nabereżnyje Czełny. Całkowitą wartość inwestycji do 2020 roku określono na 65 mld rubli, lecz są to jedynie wstępne szacunki. Te nowe jednostki trafią do premierowej generacji wyrobów Kamaza, przewidzianej do wejścia do sprzedaży w 2016 roku.
Silniki Liebherr sprawdziły się w samochodach rajdowych Kamaza.Władimir Guba, Dyrektor Techniczny Kamaza stwierdził:
- Sukces w rajdzie zależy nie tylko od osiągów samego silnika, ale i od prawdopodobieństwa jego awarii oraz od czasu naprawy. W tym przypadku wierzymy w silniki Liebherra, które dowiodły swojej wartości w ekstremalnych warunkach, także w kopalniach odkrywkowych.
Trzy z pięciu Kamazów startujących w rajdzie Dakar w 2014 r. były wyposażone w zmodyfikowane, 8-cylindrowe, widlaste silniki Liebherr typu D9508 A7, o pojemności 16,2 litra. W standardowej - seryjnej kompletacji jednostki te cechują się mocą maksymalną 505 kW/686 KM i maksymalnym momentem obrotowym 3000 Nm. W wydaniu rajdowym, w następstwie zmian m.in. w systemie turbodoładowania oraz przebudowy, wzmocnienia i dodania wybranych podzespołów (tłoki, osłony łożyska, skrzynia korbowa, mocowania i inne), moc maksymalna wzrosła do 720 kW/965 KM, maksymalny moment obrotowy do 4000 Nm.
Dzięki temu 8,9-tonowy samochód osiągał prędkość maksymalną ponad 140 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w około 10 sekund. Również w rajdzie Dakar w 2015 roku Kamazy Master otrzymały silniki Liebherr. Silniki te, wytwarzane w zakładach Liebherr Machines Bulle S.A. w Szwajcarii, wyróżniały się, przy pojemności nadal 16,2 litra, mocą maksymalną 770 kW/ 1047 KM i najwyższym maksymalnym momentem obrotowym na poziomie aż 4500 Nm.