Po raz czternasty oddział Scania Gdańsk wypełniły najpiękniejsze ciężarówki, walczące o tytuł "Pomorskiej Miss Scania". Jak zwykle nie zabrakło różnorodności - zaprezentowały się zarówno samochody, które spędziły wiele lat na drogach jak i te całkiem nowe.
Były ciągniki jak i pojazdy specjalistyczne. Najwięcej tuningowanych ciężarówek przyjechało oczywiście z Pomorza, ale nie brakowało też ciekawych pojazdów z innych, nawet najodleglejszych rejonów kraju. W sumie do walki o tytuł Pomorskiej Miss Scania stanęła rekordowa liczba pojazdów - aż 49. Jak zwykle, licznie reprezentowana była firma Repiński, ale sporą flotę wystawiła też firma Baca. Na placu mogliśmy oglądać stałych bywalców takich imprez, ale także najnowsze dzieła tunigowców.
Jury składające się z przedstawicieli najpoczytniejszych tytułów prasy branżowej (z udziałem przedstawiciela naszej redakcji) oraz Dyrektora Oddziału Scania Gdańsk - Sławomira Hofmana przyznało zaszczytny tytuł najpiękniejszej ciężarówki zlotu - Pomorskiej Miss Scania 2015 "Dywizjonowi 303", firmy Repiński. W kategorii "Weteran Szos" zwyciężyła Scania Vabis z PKS Gdańsk, zaś w kategorii Nagroda Dyrektora Scania oraz Nagroda Publiczności zwyciężyły kolejno: Scania V8 z firmy Grunke oraz pojazd Scania z firmy Baca.
Scania "Dywizjon 303" to ciągnik R560 z silnikiem V8 kupiony przez firmę Repiński w ubiegłym roku, a ozdobiony i doposażony w roku bieżącym. Jak powiedział nam Piotr Deik, który przyprowadził wehikuł na zlot, premierowy pokaz miał on na wcześniejszym zlocie Master Truck, gdzie został wyróżniony jednym z tytułów. Na zlocie Pomorska Miss Scania też był "świeżym powiewem" wśród cokolwiek opatrzonych już eksponatów, znanych z wcześniejszych prezentacji.
- Dlaczego Dywizjon 303? To był pomysł szefa - ujawnił P. Deik. - Na pojazdach naszej firmy dominują motywy z gier i filmów, a to jest pierwszy nie tylko u nas, ale chyba w ogóle wśród tuningowanych ciężarówek w Polsce motyw z historii. Ten ciągnik dużo jeździ do Anglii, więc to chyba nie przypadek, że jej wystrój jest dedykowany polskim lotnikom walczącym w legendarnej Bitwie o Anglię. Pracowaliśmy nad nim około dwóch miesięcy. Myślę, że to jeszcze nie koniec, ale... nie uprzedzajmy.
Trzeba przyznać, że na białej karoserii znakomicie sprawdziła się technika monochromatyczna. Zarówno gustowne sceny walk powietrznych, jak i godło słynnego Dywizjonu zostały namalowane aerografem przy użyciu tylko czerni i odcieni szarości.
Oczywiście "podrasowane" zostało wnętrze kabiny, gdzie króluje czarna i kremowa skóra, pokrywająca fotele, boczki drzwi, podłogę, leżankę, tylną ścianę oraz sufit. Na tylnej ścianie kabiny uwagę zwraca podświetlane logo legendarnego Dywizjonu. Oryginalną kierownicę zastąpiono repliką kierownicy klasycznej Scanii-Vabis.
Nagrodzona w kategorii "Weteran Szos" Scania Vabis z gdańskiego PKS to pojazd z 1967 roku, który, jak zapewniał kierowca, Tadeusz Konop, nadal służy jako pomoc drogowa, holując uszkodzone autobusy. Układ napędowy ma oryginalny, w tym roku pojazd przeszedł odnowę blacharsko-lakierniczą.
Jednym z ciekawszych okazów na zlocie była Scania Bighorn Ram, wystawiona przez firmę Jurastrans z Kościerzyny, której właścicielem jest Dariusz Jurczyk. Ciągnik służy na co dzień w zestawie z wywrotką. Ma przejechane już grubo ponad milion kilometrów, czego specjalnie po nim nie widać. Tuningowany był wcześniej w firmie Repiński, a teraz, u nowego właściciela jest nadal upiększany.
Nie mogło zabraknąć wozów strażackich. Wystawiona Scania 82 przyjechała z OSP Niestępowo koło Żukowa. Jak powiedział nam kierowca Adam Bogacz, samochód z 1984 roku ma tylko 48 tys. km przebiegu. Pan Adam sam zajmuje się upiększaniem tego wehikułu.
Zawsze na zlocie spotkać można pojazdy pomocy drogowej. Tym razem uwagę zwróciliśmy na Scanię, która przyjechała z Kluczborka. Jej właściciel, Dominik Kureczko, pojawia się ze swoją pupilką na różnych zlotach od trzech lat. Podrasował pojazd dodając z przodu "kangura".
Atrakcji nie brakowało. Chętni mogli spróbować swoich sił m.in. w manewrowaniu ciągnikiem siodłowym. Zabawa polegała na jak najszybszym przejechaniu mini-slalomu i trafieniu szpikulcem zamontowanym z przodu pojazdu w balonik.
Imprezę odwiedziło ponad 1.800 miłośników ciężarówek zaś podczas towarzyszących wyborom targów swoją ofertę zaprezentowało ponad 20 wystawców branżowych. Na placu można było obejrzeć m.in. naczepy D-Tec, Wielton, Meiller, firma Zasław wystawiła przyczepę do przewozu drewna. Liebherr pokazał całą kolekcję najnowszych maszyn budowlanych.
Nie mogło zabraknąć stałego punktu programu - parady najpiękniejszych ciężarówek ulicami Trójmiasta. Zwieńczeniem Pomorskiej Miss Scania była wieczorna gala w Centrum Stocznia Gdańsk z udziałem 500 klientów, którzy bawili się do białego rana przy muzyce zespołów Czerwone Gitary oraz Coctail.