Nowy model dystrybucyjnej ciężarówki, obok ciągnika siodłowego Stralis i dostawczego Daily, jest uwieńczeniem ewolucji gamy pojazdów IVECO. Produkowane w Brescii, w zakładzie, który uzyskał srebrny certyfikat World Class Manufacturing (WCM), nowe Eurocargo jest polecane przez producenta jako idealny partner biznesowy w miejskim środowisku.
Dwa lata po debiucie rynkowym wersji z silnikiem Euro VI wprowadzono dalsze udoskonalenia w pojeździe, który wybrało już pół miliona klientów w Europie, Afryce, Azji Środkowej, Australii i Ameryce Łacińskiej. Eurocargo jest liderem rynkowym w Europie. Nowy model wprowadza istotne innowacje w aspekcie silników, bezpieczeństwa, komfortu, redukcji kosztów i ekologii.
W stylu Daily
Nowa koncepcja stylistyczna wykorzystuje rozwiązania zastosowane w Daily: deflektory powietrza i „uśmiechnięta” osłona chłodnicy, pod wielkim logo. Elementy zewnętrzne, które zostały zmienione, obejmują m.in. atrapę, owiewki boczne, zderzak i światła przednie. Oznakowanie boczne podąża za nową stylistyką, wskazując całkowitą dopuszczalną masę (kg) i moc silnika (KM).
Dzięki tym zmianom możliwa była poprawa współczynnika oporu powietrza Cx o 2%, co z kolei pozwala na znaczne obniżenie zużycia paliwa.
Mobilne biuro
W kabinie zapewniono większą swobodę ruchów: przejście z fotela kierowcy na fotel pasażera zostało ułatwione dzięki płaskiej, kompaktowej konsoli i ograniczonym wymiarom tunelu silnika.
Nową, stylową kierownicę obłożono miękkim w dotyku materiałem a na desce rozdzielczej zastosowano nowe kontrolki klimatyzacji, świateł oraz przekładni automatycznej i zautomatyzowanej. Przyciski na kierownicy sterujące urządzeniami audio i podłączonymi urządzeniami Bluetooth pozwalają kierowcy skupić się na drodze.
W środkowej części szyby przedniej obok kamery kontroli pasa ruchu (LDWS) można umieścić uchwyt na smartfon. Znajdują się tam również porty USB do ładowania telefonu. Jest też możliwość zamontowania odczepianego ekranu systemu telematyki.
Wszystkie elementy, w tym kształt i położenie kontrolek oraz funkcje radia i telefonu sterowane z kierownicy, służą funkcjonalności. W kabinie znajdują się liczne schowki i kieszenie na przedmioty i dokumenty, centralna konsola jest wyposażona w dwa uchwyty na półlitrowe butelki, gniazdo 12 V oraz (na zamówienie) wyjście sprężonego powietrza.
Pokrycia foteli wykonano z nowego materiału. Na zamówienie dostępny jest niezwykle wygodny fotel kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym, regulowanym oparciem, regulowaną wysokością pasa bezpieczeństwa, ogrzewaniem i wentylacją.
Krótka kabina jest przeznaczona dla pojazdów poruszających się w mieście, długa (również z podwyższonym dachem) – pomieści nawet dwie leżanki i niezbędne kierowcy bagaże, a podwójna umożliwi transport brygady pracowników wraz z narzędziami i materiałami.
Łączność w każdym miejscu
Eurocargo jest wyposażane w zaawansowany system telematyczny zapewniający narzędzia konieczne do zintegrowanej kontroli wszystkich operacji. Informacje są gromadzone i analizowane zdalnie. Dostęp do intuicyjnego portalu pozwala kierownikowi floty monitorować wiele czynników np. właściwe wykorzystanie pojazdu, styl jazdy kierowcy, a przy tym umożliwia planowanie optymalnych tras a także pozwala zarządzać ich pracą.
Pojazd jest wstępnie skonfigurowany na potrzeby płynnej integracji z większością smartfonów, tabletów i systemów nawigacyjnych GPS. Co do usług profesjonalnych, nowa telematyka ma strukturę modułową i można ją poszerzać i aktualizować na różnych poziomach: poprzez opcjonalny IVECO UTP Telematics Box pozwalający na zdalne gromadzenie danych i raportowanie na potrzeby podstawowych usług zarządzania flotą oraz poprzez zaawansowane usługi.
Bezpieczeństwo: znaczenie zapobiegania
Po raz pierwszy w historii modelu Eurocargo jest wyposażane w poduszkę powietrzną w kierownicy. Pojazd jest wyposażany także we wszystkie kluczowe układy wspomagania, m.in. system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS). W standardzie są światła LED do jazdy dziennej (DRL). Lampy przednie typu Xenon dostępne są na życzenie.
Oprócz rozszerzonego systemu kontroli stabilności (EVSC) w standardowym wyposażeniu wszystkich wersji o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 do 19 ton zastosowano zaawansowany system wspomagania hamowania awaryjnego AEBS (Advanced Emergency Braking System), który od listopada 2015 roku będzie stanowił obowiązkowe wyposażenie. Jego działanie polega na mierzeniu odległości od pojazdu poprzedzającego, obliczaniu czasu do ewentualnej kolizji i włączaniu dwustopniowego alarmu przed rozpoczęciem automatycznego hamowania. AEBS to aktywny system bezpieczeństwa, którego zadaniem jest niedopuszczenie do kolizji lub przynajmniej złagodzenie jej skutków.
W nowym modelu dostępny jest także adaptacyjny tempomat (ACC), który automatycznie utrzymuje odległość od pojazdu poprzedzającego, dostosowując prędkość na podstawie danych z różnych podzespołów pojazdu (radaru, położenia przepustnicy, hamulca silnikowego i hamulców).
Regeneracja? Nie, dziękuję.
W ten właśnie sposób IVECO komunikuje w kampanii medialnej efektywność swojej technologii oczyszczania spalin HI-SCR. Rozwiązanie IVECO pozbawione układu recyrkulacji spalin (EGR) oferuje wiele zalet, takich jak obniżone zużycie paliwa oraz wydłużona i bezpieczniejsza eksploatacja filtra cząstek stałych (DPF).
HI-SCR – technologia stosowana wyłącznie przez IVECO – jest jedynym systemem kontroli emisji, który nie zmienia procesu spalania, ponieważ jest on oparty na pobieraniu do komory spalania świeżego powietrza, a nie na recyrkulacji spalin. Oznacza to, że temperatura spalania jest wyższa, a ilość cząstek stałych jest na tyle niska, że aktywny DPF jest zbędny.
Nowe Eurocargo jest jedynym pojazdem w segmencie średnich samochodów ciężarowych, w którym zastosowano tę innowacyjną technologię. W żadnej wersji Eurocargo z silnikami Iveco Tector 5 i Tector 7 Euro VI nie ma układu recyrkulacji spalin.
Oprócz obniżenia zużycia paliwa czysty proces spalania minimalizuje tworzenie się cząstek stałych, natomiast emisja tlenków azotu (NOx) jest ograniczana w nowatorskim procesie selektywnej redukcji katalitycznej, którego efektywność konwersji tych związków wynosi około 97% (Hi-SCR).
Wśród zalet tej technologii należy wskazać przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy: układ nie wymaga żadnej ingerencji z jego strony ani okresowych przerw na wymuszoną regenerację filtra cząstek stałych.
W układzie Hi-SCR w nowym Eurocargo zastosowano tylko pasywny filtr DPF, który stale oczyszcza się w niższej temperaturze, bez konieczności dostarczania mu dodatkowej porcji energii w trakcie normalnej eksploatacji.
Korzyści dla użytkownika obejmują także wyższą efektywność i niższe zużycie paliwa dzięki optymalizacji procesu spalania bez EGR, przy wyjątkowo wysokim wskaźniku konwersji w układzie SCR na poziomie 97%. Nie ma potrzeby wtryskiwania dodatkowej dawki paliwa w celu wypalenia cząstek stałych. Dzięki temu zmniejsza się zarówno zużycie paliwa, jak i obciążenie cieplne układu oczyszczania spalin.
Pojedynczy, kompaktowy system zamiast dwóch systemów to także mniej podzespołów, mniejsza złożoność, a także niższa masa, co oznacza możliwość przewozu cięższego ładunku użytecznego.
Wyeliminowanie układu EGR przekłada się także na poprawę osiągów silników o mniejszej pojemności w porównaniu z jednostkami napędowymi w konkurencyjnych modelach.
Cały system Hi-SCR jest optymalnie ulokowany na podwoziu, tak aby zapewnić maksymalną elastyczność w zakresie jego zabudowy. W nowym Eurocargo można stosować większość rodzajów zabudowy, takich jak kontener, skrzynia z plandeką, chłodnia, cysterna i wiele innych.
Zużycie ON obniżone nawet o 8%
Pojazdy średniej wielkości wykorzystywane są głównie do dystrybucji w mieście lub do świadczenia usług komunalnych. Z tego względu priorytetem IVECO było podniesienie osiągów i redukcja zużycia paliwa Eurocargo.
W przypadku tras długich i pozamiejskich Eurocargo oszczędza paliwo dzięki dwóm systemom: EcoSwitch, który wydłuża czas jazdy na szóstym biegu i ogranicza redukcję do czwartego biegu, oraz funkcji EcoRoll (dostępnej w wersjach z dwunastoma biegami) wykorzystującej siłę bezwładności pojazdu na zjeździe.
Ekologiczna ciężarówka nowej generacji charakteryzuje się według producenta najlepszym w swojej klasie stosunkiem ładowności do emisji spalin.
Dla modelu przewidziano gamę ośmiu silników. W celu osiągnięcia ekologicznych celów opracowano dwa nowe silniki Tector 5. 4-cylindrowe jednostki o mocy 160 i 190 KM zostały zaprojektowane specjalnie do jazdy miejskiej. Dzięki zastosowaniu nowych tłoków i wtryskiwaczy oraz zwiększeniu elastyczności nowej turbosprężarki stopień sprężania wzrósł z 17: 1 do 18: 1, co podniosło moment obrotowy o około 8% w zakresie obrotów typowych dla jazdy miejskiej, czyli nieco powyżej 1200 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy w przypadku obu silników wynosi teraz odpowiednio 680 i 700 Nm, a maksymalna moc jest osiągana już przy 2.200, a nie przy 2.500 obr/min. Kierowca może lepiej wykorzystać wyższy moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej, co przekłada się na większą dynamikę przy przyspieszaniu i ruszaniu z miejsca. Oznacza to poprawę komfortu prowadzenia oraz niższe zużycie paliwa i ograniczenie emisji CO2.
W nowych silnikach Tector 5 stosowany jest innowacyjny pakiet odpowiednie „eko-strategie” zespołu napędowego obniżające zużycie paliwa o prawie pół litra na 100 kilometrów – „inteligentny wentylator” ze sprzęgłem elektromagnetycznym, które odłącza go, kiedy chłodzenie nie jest potrzebne, oraz obniżające tarcie oleje silnikowe i przekładniowe o niższej klasie lepkości.
Podobny pakiet oszczędzający paliwo opracowano z myślą o 6-cylindrowych silnikach IVECO Tector 7. Jego zalety ujawniają się szczególnie w jeździe miejskiej, ale niższe spalanie da się zauważyć również poza miastem i na autostradzie.
W wersji Natural Power
Eurocargo będzie oferowane także w ponad 200-konnej wersji „super-eco” z 6-litrowym silnikiem Tector przystosowanym do zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG). Dzięki przeprojektowaniu cewek zapłonowych, zaworu upustowego, tłoków i pierścieni udało się uzyskać znaczną poprawę pod względem sprawności silnika, emisji oraz zapotrzebowania na przeglądy.
Pojazd ma także lepsze osiągi – rozwija moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy wynosi 750 Nm. Zgodność z wymaganiami etapu C normy Euro VI pozwala na wjazd do stref ograniczonego ruchu w centrach miast, co stanowi kluczową zaletę przy wykonywaniu częstych dostaw do zlokalizowanych tam odbiorców.