DAF CF Low Deck z zabudową Gniotpol i przyczepą centralnoosiową to nowy pomysł na lekki transport międzynarodowy po zmianie opłat za przejazd po niemieckich drogach.
Tak skonfigurowany zestaw z przyczepą jest interesującą propozycją przede wszystkim dla przewoźników, którzy dotychczas używali 12-tonowych zestawów z lekką przyczepą, z uwagi na niemieckie opłaty drogowe. Z początkiem października Niemcy objęli opłatami pojazdy od 7,5 tony, więc zestawy 12-tonowe straciły rację bytu. Trzyosiowy zestaw DAF-a CF 370 z przyczepą o łącznej DMC 26 ton może zabrać ponad 15 ton ładunku, podczas gdy 12-tonowy 3-osiowy zestaw zabrałby zaledwie kilka ton, a stawka Maut jest taka sama w obu przypadkach.
Można pomieszkać
Wyposażenie ciężarówki w kabinę sypialną z dwoma leżankami i wieloma udogodnieniami sprzyja pokonywaniu długich tras. Mniejsza w porównaniu z typowymi ciężarówkami do transportu międzynarodowego kabina przyczynia się do redukcji zużycia paliwa. Wnętrze ładnie, a nawet elegancko wykończono – przyjemna w dotyku jest tapicerka foteli, kierownicę obszyto skórą. Minusem jest wysoki tunel silnika, utrudniający poruszanie się w kabinie – taki jest efekt niskiego zawieszenia szoferki. Wygodną pozycję za kierownicą zapewnia dwustopniowo podgrzewany fotel z zawieszeniem pneumatycznym i wszechstronną regulacją. Zadbano też o pasażera, który ma podobny fotel.
„Mądrzejszy” od kierowcy
Pochwalić trzeba wyciszenie silnika i kabiny. Podczas jazdy dochodzące do kierowcy i pasażera odgłosy pracującego diesla i od kół to zaledwie delikatne szmery. Pełne zawieszenie pneumatyczne zapewnia wysoki komfort jazdy i pozwala w szerokim zakresie regulować wysokość pojazdu.
Tempomat już nie tylko prowadzi nas za pojazdem poprzedzającym (wystarczy ustawić dystans). Przewidując także ukształtowanie terenu, wykorzystuje GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić sposób pokonania drogi przez kolejne 1-2 km. Priorytetem jest jazda na najwyższym możliwym biegu przez jak najdłuższy dystans. Efektem jest mniejsza ilość redukcji i praca silnika przy niższej prędkości obrotowej, co ogranicza zużycie paliwa. Po zbliżeniu się do szczytu wzniesienia system zapobiega zmianie biegu na niższy, „odpuszcza” z prędkości, aby siłą bezwładności przetoczyć się przez grzbiet, za którym auto napędzi się z górki. Tempomat niekiedy też czasowo dopuszcza jazdę z prędkością nieco wyższą od zaprogramowanej (w zakresie wcześniej określonych ograniczeń) w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Wielokrotne próby pokazały, że często nawet doświadczony kierowca nie jest w stanie prowadzić pojazdu „na nogę” tak oszczędnie, jak czyni to przewidujący tempomat. Na autostradach i drogach ekspresowych można z powodzeniem zdać się na tego asystenta.
Taki diesel jest w sam raz
Silnik MX-11 370 jest dobrze dobrany dla takiego zestawu. Z wyważoną proporcją siły i zużycia paliwa. Współpracuje z nim gładko przełączająca biegi zautomatyzowana skrzynia z nadbiegiem AS Tronic, z 12 przełożeniami.
To silnik bardziej efektywny od 13-litrowego turbodiesla. Poza tym, w porównaniu z silnikiem MX-13 kabina jest niżej zawieszona i łatwiej do niej wsiadać i z niej wysiadać. Taki 369-konny diesel zużywa nawet do 3% mniej paliwa niż uważany za oszczędny silnik MX-13 (12,9 l). Jednocześnie jest on lżejszy o ponad 180 kg, co umożliwia uzyskanie większej ładowności. Wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej, pozwala łatwo rozpędzać się bez redukcji biegów.
Wentylowane hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej pozwalają łatwo wytracać prędkość. Dobrym pomocnikiem jest hamulec silnikowy MX Engine Brake. Jeśli kierowca jedzie przewidująco, pozwala mu unikać używania hamulca zasadniczego.
Ciężarówka z przyczepą jest też alternatywą dla zestawu ciągnik z naczepą, dając większą elastyczność w doborze środka transportu, cenną dla tych przewoźników, którzy nie zawsze mają do przetransportowania pełny ładunek. Niekiedy można zrezygnować z przyczepy. Wyposażono ją w trap przejazdowy, co ułatwia za- i rozładunek zestawu przy pomocy wózka widłowego. W czasie jazdy plus takiego zestawu jest taki, że przyczepa mniej zachodzi na zakrętach niż naczepa, więc łatwiej jest wjechać np. w ciasne uliczki.
Podstawowe dane – DAF CF 370 FA Low Deck |
DMC (adm./techn.) |
18/20,5 t |
Ładowność |
7,79 t |
Wymiary ładowni (wewn.) - dł./szer./wys. |
7.740/2.480/ok. 3.000 mm |
Kabina |
Space Cab, szerok. 2.300 mm |
Rozstaw osi |
5,7 m |
Silnik |
MX-11, 10,8 l, Euro 6, DPF/SCR |
Moc maksymalna |
369 KM przy 1.650 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.600 Nm przy 1.000-1.650 obr/min |
Zbiorniki paliwa |
Aluminiowe, 600 + 600 l |
Skrzynia biegów |
AS Tronic, 12 przełożeń |
Zawieszenie przednie/tylne |
Pneumatyczne |
Układ hamulcowy |
Wentylowane tarcze przód i tył, EBS-3, hamulec silnikowy MX |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: |
ASR, VSC, tempomat ACC, Predictive Cruise Control, z funkcją FCW i EABS, asystent pasa ruchu, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i usterka (ogrzewane), reflektory LED i światła do jazdy dziennej LED, światła przeciwmgielne i doświetlające zakręty, światła Skylights, fotel kierowcy Luxury Air, fotel zmiennika Comfort Air, kierownica obita skórą, elektryczny szyberdach, automatyczna klimatyzacja, lodówka, asystent kierowcy DPA, monitorowanie obciążenia osi. |
Podstawowe dane przyczepy – Gniotpol P1-109, 1-osiowa |
DMC (adm./techn.) |
8/10,9 t |
DMC zestawu |
26 t |
Ładowność |
7,7 t |
Oś |
Gigant |
Długość/szerokość/wysokość ładowni |
7.740/2.480/ok. 3.000 mm |
Hamulce |
Bębnowe, EBS |