Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Rośnie popyt na ruchome podłogi

Duża oferta nowoczesnych naczep samowyładowczych
11 grudnia 2015
Pojemnościowe naczepy samowyładowcze z ruchomą podłogą zyskują na popularności. Jak ocenił jeden z dystrybutorów takich pojazdów, w Polsce rocznie sprzedaje się około 180-250 nowych naczep tego typu. W bieżącym roku zauważalny jest wzrost popytu, a generują go zwłaszcza firmy przewożące odpady, śmieci.
Nabywcy tego rodzaju pojazdów to m.in. firmy z branży utylizacji odpadów, przewożące, m.in. biomasę, na większe odległości, także branża zbożowa, gdzie tzw. ruchome podłogi służą najczęściej do przewozu lekkich ładunków, takich jak soja, otręby... Sporo takich naczep trafia też do branży drzewnej, zwłaszcza do przewozu trocin i zrębków. Wykorzystuje się je nawet do przewozu śniegu.
W sumie są to naczepy dość uniwersalne. Polecane są też do transportu towarów stałych jak palety, ale również sypkich dla branży komunalnej, rolniczej, drzewnej i bioenergetycznej.
Mają wiele zastosowań w związku możliwością łatwego załadunku i rozładunku. Umożliwia to system przesuwanych paneli podłogowych przenoszących załadunek w przód i tył naczepy, a często także ściana przesuwna w ładowni. System ruchomych podłóg zdominował w Europie holenderski producent Cargo Floor, dostarczając podzespoły producentom naczep. Ci ostatni zaś prześcigają się w konstruowaniu pojazdów o coraz niższej masie własnej, dla zwiększenia ich ładowności, stosując m.in. lżejsze materiały (aluminium), ale też nowoczesne rozwiązania technologiczne, nierzadko okryte tajemnicą wytwórcy.
W celu zwiększenia wszechstronności użytkowania naczep z ruchomą podłogą coraz częściej producenci oferują nabywcom wyposażenie w postaci drzwi bocznych, które ułatwiają załadunek długich przedmiotów (wózkiem widłowym) bez konieczności załadunku dźwigiem lub suwnicą od góry naczepy, co skraca czas załadunku i obniża jego koszty.

Bodex – z ćwiartkowymi drzwiami bocznymi

BODEX jest jednym z największych polskich producentów naczep i przyczep. W swojej ofercie posiada kilkadziesiąt różnych modeli pojazdów. Jednym z nich jest naczepa z zabudową aluminiową i systemem poziomego rozładunku towarów, tzw. ruchoma podłoga.
Firma ze Szczercowa stosuje w produkcji naczep podzespoły pochodzące od czołowych dostawców. Zaletami tych pojazdów są: sztywna konstrukcja, automatyczny za- i rozładunek towarów, szczelne zabezpieczenie przewożonego ładunku, możliwość za- i rozładunku od góry i przez drzwi tylne oraz uniwersalność zastosowania.
Naczepy i przyczepy marki Bodex z systemem rozładunku poziomego trafiają do przewoźników z branży rolniczej, drzewnej, utylizacji odpadów i in., w kraju i za granicą. Producent zwraca uwagę na bogate standardowe wyposażenie, konstrukcję dopasowaną do rodzaju przewożonego materiału oraz różnorodne doposażenie pojazdów np. w osie skrętne, windy załadunkowe, systemy rozdrabniające i mieszające, automatyczne zamykanie dachu, otwierane boczne drzwi, system wydmuchu pasz, stosowany przy rozładunku do silosu stacjonarnego (tak jak z cysterny) itp.
W celu zwiększenia wszechstronności użytkowania takiej naczepy, zastosowano w niej ćwiartkowe drzwi boczne produkcji niemieckiej firmy Boyriven. Ułatwiają one załadunek długich przedmiotów bez konieczności załadunku dźwigiem lub suwnicą od góry naczepy, co skraca czas załadunku i obniża jego koszty. Załadunek boczny dokonywany jest wtedy wózkiem widłowym. Drzwi boczne wyposażone są w uszczelki oraz posiadają solidne zawiasy obrotowe i zamknięcia mocowane w obrzeżu naczepy. Możliwe jest zwiększenie ilości zawiasów obrotowych w każdym skrzydle z dwóch do trzech sztuk. Takie rozwiązanie daje dodatkowe usztywnienie konstrukcji zabudowy. Drzwi boczne są proste i niezawodne w obsłudze. Blokady otwartych ćwiartek drzwi zamocowano na sąsiednich ćwiartkach oraz pod podwoziem. Ułatwia to jednoosobową obsługę drzwi.

Fliegl – rama ze stali drobnoziarnistej

Masa własna naczepy osadzonej na solidnej ramie stalowej, wraz z kołem zapasowym, wynosi 7.300 kg – to jeden z najlepszych wyników na rynku.
Jak powiedział nam Krzysztof Krauze, Prezes Zarządu firmy Lux-Truck, głównego importera naczep Fliegl w Polsce, ten niemiecki producent stosuje w interesujących nas naczepach tylko ramy stalowe, ale produkowane są one ze stali drobnoziarnistej, która jest znacznie lżejsza od zwykłej. Niewiele ustępuje pod względem masy ramie aluminiowej, natomiast łatwiej poddaje się naprawie.
Skrzynia jest produkowana z najlepszego jakościowo i najtwardszego aluminium, 110 w skali Brinella. Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma. Panele podłogi systemu Cargo Floor w standardzie mają 6 mm grubości, opcjonalnie 8 mm, 10 mm, w różnych wersjach stosowane są różnorodne rozwiązania technologiczne, pozwalające na szczelne przewożenie materiałów płynnych. Specjalne, szczelne panele stosowane są także w naczepach służących do przewożenia śniegu. Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600 mm. Liczba osi podnoszonych zależy od potrzeb klienta. Marki osi do wyboru spośród SAF lub BPW z hamulcami tarczowymi o dużej średnicy.
Jak ujawnił Krzysztof Krauze, spośród produkowanych przez Fliegla naczep ruchomych podłóg o pojemności od 82 do 96 m sześć, największym popytem w Polsce cieszą się pojazdy o około 90-metrowej pojemności.

Kraker Trailers – nie spawane, lecz skręcane

Firma Kraker Trailers, której jedynym dealerem w Polsce jest SPC Naczepy, właśnie zakończyła budowę zakładu w Holandii, w którym z początkiem stycznia 2016 r. rozpocznie produkcję nowych typów naczep: K-Force, CF-Agri i CF ISO. Jak poinformował Łukasz Kędzia, właściciel firmy SPC Naczepy, nowa hala pozwoli na zwiększenie produkcji, docelowo – na jej potrojenie.
Najnowszym modelem naczepy Kraker Trailers jest K-Force, który w połowie listopada miał swoją światową premierę.
– Jest to zupełnie nowa generacja naczep – powiedział nam Łukasz Kędzia. – Ich konstrukcja bazuje na elementach skręcanych. Zarówno nowa stalowa, cynkowana rama, jak i nowa aluminiowa skrzynia są produkowane bez spawania, zawieszenie jest skręcane. Takiej technologii w naczepach z ruchomą podłogą nikt dotychczas nie stosował.
Jak na naczepę ze stalowa ramą, K-Force zaskakuje niską masą własną. Jak poinformował Ł. Kędzia, pojazd gotowy do drogi waży zaledwie 7.180 kg i dysponuje ładownością techniczną 28,8 tony (dopuszczalna techniczna masa całkowita zestawu – 42 t).
Nowoczesna konstrukcja dachu Safe Roof pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Otwieranie i zamykanie obsługiwane elektrycznie trwa 30 sekund. Jest też możliwość ręcznego zamykania i otwierania dachu.
Na nowe naczepy producent udziela 5-letniej gwarancji. Użytkownicy mają zapewnioną obsługę w postaci serwisu mobilnego i stacjonarnego w Sieradzu.
Przy okazji Ł. Kędzia poinformował, że Kraker Trailers nawiązał współpracę z firmą Benalu, która wstrzymuje własną produkcję i zajmie się sprzedażą pojazdów Kraker Trailers.

Legras – produkowane w Sieradzu

Firma Feber sp. z o.o. należąca do grupy Inter Cars jest wyłącznym przedstawicielem na Polskę francuskiej marki Legras, europejskiego lidera w produkcji naczep z ruchomą podłogą.
Firma Legras, działająca od 1919 r. specjalizuje się w produkcji naczep z ruchomą podłogą (FMA®) oraz powiązanych rozwiązań logistycznych.
Pojazdy sprzedawane w Polsce są produkowane w Sieradzu w systemie CKD. Jak wyjaśnił nam Łukasz Toboła, kierownik ds. rynku w Feberze, z Francji przywożone są skrzynie w kawałkach, w całości jest tylko podłoga. Na miejscu wszystko jest składane w całość i osadzane na podwoziu Febera. Takie rozwiązanie pozwala osiągnąć europejską jakość i polską cenę.
Oczywiście naczepy te wykorzystują system hydrauliczny Cargo Floor (trzy sekcje po siedem paneli). Dostępne są dwa typy paneli podłogowych: typ 7 (5 mm górny, 2 mm dolny) oraz typ 10 (7 mm górny, 3 mm dolny). Co ważne, Legras wykorzystuje opatentowane przez siebie panele z pionową ścianką wewnątrz. Rozwiązanie to poprawia wytrzymałość paneli oraz wydłuża ich żywotność. Dodatkowo na długości 300 mm od końca pojazdu na podłodze pod panelami aluminiowymi znajduje się stalowa blacha Hardox, po której poruszają się panele, także podbite Hardoxem. Dzięki takiemu rozwiązaniu miejsca najbardziej narażone na wycieranie są dodatkowo wzmocnione.
Naczepa z ruchomą podłogą Legras/Inter Cars wyposażona jest standardowo w osie Jost – Mercedes, opony Continental Hybrid HT3, układ elektryczny Hella oraz układ pneumatyczny Knorr Bremse. Rozładunek naczepy trwa zaledwie ok. 15 minut, można nim sterować za pomocą pilota z funkcją START/STOP, który jest umieszczony na 10 m kablu. Dodatkowa aluminiowa przesuwna ściana przednia wyposażona w plandekę, oczyszcza skrzynię podczas rozładunku.

Mega – może być nawet pociąg drogowy

Firma Mega oferuje nie tylko naczepy, lecz także przyczepy z ruchomą podłogą. W obu przypadkach skrzynia ładunkowa wykonana jest z profili aluminiowych i wyposażona w system ruchomej podłogi – Cargo Floor. Załadunkiem i rozładunkiem steruje się pilotem.
21 aluminiowych profili podłogowych standardowo ma grubość 6 mm (opcjonalnie 8 lub 10 mm). Zamknięcie tylne stanowią podwójne drzwi, cztery śruby blokujące i uszczelnienie. W konstrukcji zastosowano przesuwającą się ścianę ze zwijaną plandeką oraz cztery belki łączące ściany.
Przewidziano też otwierane ściany boczne – na życzenie nabywcy.
Naczepa osadzana jest na trzech, zaś przyczepa na dwóch osiach – do wyboru – SAF, Mega, BPW i Mercedes. W obu rodzajach pojazdów stosuje się hamulce bębnowe lub tarczowe.
Długość naczepy wynosi 13.600 mm, wysokość – 4.000 mm, a objętość – 89 m sześc. Na życzenie nabywcy naczepa z ruchomą podłogą może być przystosowana do ciągnięcia przyczepy.
Powstaje w ten sposób tzw. pociąg drogowy – w niektórych krajach jest to dozwolone.

Schwarzmüller z mocną skrzynią

Schwarzmüller proponuje naczepy z ruchomą podłogą osadzane na ramie stalowej lub aluminiowej, która jest konstrukcją spawaną na całej długości. W przypadku konstrukcji aluminiowej, przy masie własnej już od około 7,1 tony całkowita masa techniczna pojazdu o pojemności około 91 m sześc. wynosi 39 t.
W układzie jezdnym przewidziano m.in. zawieszenie powietrzne z zaworem podnoszenia oraz opuszczania (ok. +120/-80 mm), automatyczną regulację poziomu jazdy powyżej 15 km/h.
Podłoga jest hydraulicznie sterowana, przesuwana, z profili aluminiowych dla za- oraz rozładunku. Zastosowano 21-listew w systemie średnio-ciężkim z grubością profili 6 mm, profilowaną powierzchnią i długością suwu 200 mm, z prowadnicami z tworzywa. Obsługuje się ją za pośrednictwem pilota z 10-metrowym przewodem, umieszczonym w skrzynce wodoszczelnej.
W tylnej części podłoga jest wzmocniona, z czterema dodatkowymi poprzeczkami.
Zabudowa, zgodna z certyfikatem bezpiecznego ładunku wg DIN EN 12642 Code XL, to konstrukcja z aluminiowych profili zamkniętych 30 mm.
Profile ścian bocznych od wewnątrz są spawane ciągłym spawem.
W tylnej ścianie zastosowano dwuskrzydłowe drzwi, które otwierają się pod kątem aż 270 stopni. W wyposażeniu jest także przesuwana na całej długości ściana z plandeką. Proste mocowanie zderzaka (jest przykręcany), ułatwia jego naprawę lub wymianę w razie uszkodzenia.
W przedniej części zamontowano pomost roboczy do obsługi plandeki.
Naczepa jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Stosuje się granulację (śrutowanie) części stalowych, cynkowanie natryskowe oraz lakierowanie natryskowe dwuskładnikowymi lakierami akrylowymi.
Naczepa na stalowej ramie ma masę własną od 7,6 t, a na stalowej ramie z drzwiami z boku (od ok. 8,1 t).
Piotr Iwański Dyrektor Handlowy Schwarzmüller Polska zwrócił uwagę, że panele zabudowy w przypadku naczep Schwarzmüller są grubsze niż powszechnie stosowane, dzięki czemu skrzynia jest mocniejsza, stabilniejsza, co użytkownicy odczuwają szczególnie po kilku czy kilkunastu latach eksploatacji, zwłaszcza jeśli wożą ciężkie ładunki, jak np. złom.

STAS – aluminium magnezowo-krzemowe

Firma PTM POLSKA, autoryzowany dystrybutor pojazdów belgijskiej marki STAS, poleca naczepę z ruchomą podłogą tej marki o symbolu MF (Moving Floor), dostępną w kilku wersjach, zależnie od pojemności. Może ona być zastosowana do przewozu najrozmaitszych produktów, w tym ładunków paletowych i towarów luzem. Szczególną cechą jest jej elastyczność w zastosowaniach.
Wszyscy główni europejscy użytkownicy przyznają, że naczepa STAS (ALUTRAILER) MF wyróżnia się wysoką jakością wśród produktów konkurencji. To efekt zastosowania m.in. wyjątkowego podwozia i frontowej części naczepy, dzięki czemu ten pojazd może być sklasyfikowany jako niezawodny i najlżejszy w swoim rodzaju. Możliwa rama stalowa i aluminiowa. Waga naczepy od 6.900 kg (w całości wykonanej z aluminium). Dostępne pojemności: 55, 70, 80, 87, 92, 96 m3. Grubość podłogi: 6, 8 i 10 mm.
Jak wyjaśnił Kamil Stefaniak, Dyrektor Handlowy PTM Polska, STAS stosuje samonośną konstrukcję skrzyni ładunkowej, podczas gdy w większości marek elementem nośnym jest klasyczna rama. Samonośna podłoga budowana jest z aluminiowych rurek o przekroju kwadratowym, które są spawane naprzemiennie do poprzecznic, aby mogły pracować. Belgijski producent stosuje do produkcji elementów nośnych aluminium magnezowo-krzemowe (tzw. stop H34). To materiał wysokiej jakości, wytwarzany w hucie Acoa, co najmniej dwa razy droższy od zwykłego aluminium, ale znacznie bardziej sprężysty i plastyczny, nie pęka przy przeciążeniach.
Frontowa ściana naczepy jest w konstrukcji STAS przedłużeniem samonośnej podłogi.
K. Stefaniak zwrócił też uwagę, że dość często takie duże naczepy pękają w górnych rogach – są to ich newralgiczne punkty. Użytkownicy są zmuszeni do napraw poprzez spawanie. Belgijski producent stosuje specjalne wzmocnienia – nakładane blachy, które zapobiegają takim pęknięciom.
– Sprzedajemy naczepy ruchome podłogi STAS w Polsce od pięciu lat – dodał nasz rozmówca. – Obecnie co druga taka naczepa sprzedawana w naszym kraju to pojazd marki STAS. Tak więc jesteśmy liderem w tym segmencie rynku. W ubiegłym roku sprzedaliśmy ponad 120 sztuk.

Wielton – konstrukcja samonośna

Wielton S.A. jako największy w Polsce producent naczep, przyczep i zabudów samochodów ciężarowych przenosi najlepsze praktyki stosowane w swoich „flagowcach” (wywrotki SL, naczepy podkontenerowe) i uzupełnia swoją ofertę pojazdów o naczepy z ruchomą podłogą.
Najnowsza naczepa furgonowa z ruchomą podłogą posiada ściany zbudowane z płyt o grubości 30 mm. Panele o szerokości 600 mm mogą być spawane na całej długości.
Standardowe profile ruchomej podłogi mają 6, 8 lub 10 mm. Ruchem podłogi można sterować pilotem. Wewnętrzna ściana przesuwana ułatwia wyładunek. Praktycznym uzupełnieniem jest balkon roboczy, plandeka składana na bok oraz składane elementy podtrzymujące plandekę. Producent oferuje także plandekę pokrywającą podłogę.
Profile skrzyni wykonywane są z twardych stopów aluminiowych, co zapewnia im większą wytrzymałość na ścieranie. Stal S700 w elementach metalowych konstrukcji ramy przekłada się na niższa całkowitą masę własną naczepy. Szczątkowa rama i konstrukcja samonośna oznaczają niższą masę własną, co przekłada się na większą ładowność. Nabywcy cenią też poczwórne ryglowanie drzwi tylnych. Dodatkowe zabezpieczenie drzwi tylnych sterowane jest pneumatycznie. Do produkcji wykorzystuje się komponenty renomowanych producentów, np. Cargo Floor, osi SAF, BPW, DC.
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.