Już na początku grudnia przedstawiciele Scania Polska mogli ogłosić, że rok 2015 będzie należał do najbardziej udanych pod względem sprzedaży pojazdów ciężarowych w naszym kraju.
Na konferencji prasowej w Żelechowie, podczas spotkania poświęconego podsumowaniu kończącego się roku i planom na rok 2016, Tomasz Cwalina, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Ciężarowych Scania Polska powiedział, że w segmencie pojazdów o dmc ponad 16 ton zanosi się na wynik sprzedaży zbliżony do rekordowego roku 2007. Wówczas nabywców znalazło ponad 19 tys. takich ciężarówek, a w ciągu 11 miesięcy 2015 r. było to już 18.250 sztuk.
Rynek w tym segmencie wzrósł w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. o 32 procent.
Polska „międzynarodówką” stoi
Dobry rynek ciężkich pojazdów wiąże się z rozwojem firm zajmujących się transportem międzynarodowym. Wszakże polskie firmy transportowe w ostatnich latach dominują w Europie, przewożąc około 25 proc. ładunków w ruchu międzynarodowym. Szczególnie dobrze sprzedają się ciągniki do transportu międzynarodowego, w którym pracuje obecnie ponad 174 tys. takich pojazdów. Do listopada włącznie w sumie (wszystkie marki) do nabywców dostarczono 15.434 ciągniki i 2.816 podwozi.
Scania – lider w podwoziach
Przedstawiciele Scanii z satysfakcją poinformowali, że ta marka osiągnęła w analizowanym okresie 18-proc. udział w rynku nowych pojazdów, dostarczając nabywcom 2.585 ciągników (16,8% udział w tym segmencie) i 693 podwozia (24,6%). To oznacza przyrost aż o 46 proc. w stosunku do 11 miesięcy 2014 r. Szczególnie widoczna jest silna pozycja szwedzkiej marki na rynku podwozi, gdzie Scania awansowała na pozycję lidera. Wiodące segmenty to pojazdy komunalne i strażackie. Jak ujawnił T. Cwalina, w całym 2015 r. Scania dostarczy rekordową liczbę około 160 samochodów strażackich i ponad 100 śmieciarek.
Jeśli chodzi o silniki to największym popytem cieszą się jednostki bez systemu recyrkulacji spalin (EGR), 410- i 450-konne.
Co ciekawe, każdy nowy pojazd sprzedawany jest w pakiecie z przynajmniej jedną jakąś usługą – nabywcy coraz chętniej decydują się m.in. na umowy obsługowo-naprawcze (objęty jest taką umową co drugi sprzedawany pojazd), FMS (zarządzanie flotą), szkolenia kierowców... Instruktorzy Scanii przeszkolili około dwóch tysięcy kierowców.
Budowlane dopiero ruszą
Wbrew optymistycznym prognozom nie ożywił się jeszcze rynek pojazdów budowlanych. Jednak przedstawiciele szwedzkiej marki spodziewają się, że w najbliższym czasie sprzedaż ciężarówek konstrukcyjnych wzrośnie. Paweł Paluch, Dyrektor Marketingu Scania Polska zwrócił uwagę, że na budowę i utrzymanie infrastruktury drogowej przeznaczono 150 mld zł, które mają być wydane do 2020 roku. Tak więc będą roboty i będzie potrzebny sprzęt, a wiadomo, że pojazdy budowlane wykorzystywane od lat są już mocno wyeksploatowane i nadszedł czas na odnawianie flot. Aby zaprezentować swoją sporą ofertę w tym segmencie Scania zamierza wzorem lat ubiegłych zorganizować w 2016 r. kolejny tour budowlany.
Powoli rozwija się sprzedaż ciężarówek zasilanych paliwami alternatywnymi. Nabywców znalazło ponad 30 pojazdów na sprężony gaz ziemny (CNG – głównie śmieciarki). P. Paluch zwrócił uwagę, że szczególnie ekonomicznym rozwiązaniem jest gaz skroplony (LNG). Scania chce rozwijać ten segment, zwłaszcza że jest spore zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców. Problemem jest tylko brak stacji tankowania gazu.
Używane – coraz częściej krajowe
Scania nadal rozwija sprzedaż pojazdów używanych – w 2015 r. ponad tysiąc takich ciężarówek trafi do nabywców. Firma posiada już siedem punktów, w których oferowane są „używki”. Wzrasta liczba pojazdów odkupywanych od klientów w kraju, którzy często zostawiają je w rozliczeniu przy zakupie nowych. Tym samym rośnie udział krajowych ciężarówek używanych, a coraz mniejszy jest udział tych sprowadzanych z zagranicy.
Jednak na czele
Podsumowując wydarzenia roku 2015, przedstawiciele Scanii z satysfakcją skwitowali sukces kampanii Scania – Zawsze na czele. Jej celem jest pokazanie jak można obniżyć koszty transportu. Scenariusz przewiduje wypożyczenie zestawów testowych wybranym firmom transportowym, które na okres dwóch tygodni włączają pojazdy do swoich flot. Firma chce przekonać klientów, że odpowiednio dobrana specyfikacja pojazdu, wykwalifikowany kierowca, systemy wsparcia kierowcy (m. in. active prediction, eco-roll, opticruise, driver support) oraz usługi dodatkowe takie jak ecolution, fleet management czy szkoła jazdy, gwarantują oszczędności firmie transportowej. Doradca ze Scanii przez tydzień szkoli kierowcę. W drugim tygodniu testów kierowca otrzymuje wsparcie w postaci coachingu telefonicznego opartego na danych z systemu telematycznego. W 2015 r. ciężarówki Scanii jeździły u 21 klientów, gdzie pokonały ponad 134 tys. km, a średnie zużycie paliwa wyniosło 23,72 l/100 km. Taki wynik mówi sam za siebie i firma liczy, że pozyska w ten sposób nowych nabywców pojazdów.
W 2016 roku przewidziano kontynuację programu Scania – Zawsze na czele. Będzie to też rok obchodów 125-lecia Scanii. Przedstawicie firmy przewidują dużą aktywność w segmencie budowlanym. Postanowiono też zwiększyć liczbę pojazdów przeznaczonych do wynajmu z około 100 obecnie do ponad 200, natomiast w ofercie pojazdów używanych mają być dostępne też autobusy. Scania Polska przewiduje też otwarcie jednego nowego serwisu. Rozwinięta już dość dobrze sieć dilerska Scania Scania Polska to obecnie 11 dilerów (9 własnych) i 37 serwisów (26 własnych).