Okazuje się, że nie tylko zła pogoda, ale także zróżnicowane przepisy europejskie, dotyczące stosowania opon zimowych, mogą być przyczyną unieruchomienia pojazdów lub nałożenia wysokich kar na kierowców za niedostosowanie się do wymogów prawa.
Dodatkowym utrudnieniem jest różna w poszczególnych krajach Europy definicja opony zimowej. Goodyear ostrzega operatorów pojazdów ciężarowych i autokarów o zagrożeniach wynikających z zastosowania niewłaściwych opon zimą.
– Wszyscy operatorzy są świadomi problemów, jakie mogą wywołać nagłe opady śniegu, dlatego z reguły odpowiednio wyposażają swoje pojazdy. Niemniej coraz więcej europejskich krajów wymaga stosowania opon zimowych w pojazdach ciężarowych nie tylko wtedy, gdy zmuszają do tego warunki na drodze, lecz również w określonych okresach roku – powiedział Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. – Brak jednolitych przepisów unijnych dotyczących opon zimowych dla pojazdów użytkowych stanowi duże wyzwanie dla operatorów, jednak nie zwalnia ich z obowiązku stosowania właściwych opon. Niedostosowanie się do przepisów może przynieść grzywnę lub spowodować zatrzymanie pojazdu.
W całej Europie zmienia się definicja opony zimowej dla pojazdu ciężarowego. Dotychczas podstawę krajowych przepisów, dotyczących opon zimowych, stanowiło oznaczenie M+S (znane również jako MS, M&S, M-S), będące skrótem od słów „błoto i śnieg” (ang. Mud and Snow), ale pod koniec 2012 r. Unia Europejska, dla oznaczenia opon zimowych przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych, wprowadziła nowy dodatkowy symbol: znak trzech szczytów górskich i płatka śniegu. Zgodnie z prawem, nowy symbol może być stosowany jedynie, gdy opona osiąga minimalne wyznaczone parametry osiągów na śniegu. Opony ciężarowe, które przejdą standaryzowany test i otrzymają oznaczenie 3PMSF są oficjalnie „oponami zimowymi do stosowania w trudnych warunkach śniegowych”. Jednakże w myśl europejskich przepisów dotyczących opon zimowych, zastosowanie symbolu 3PMSF nie wyklucza użycia znaku M+S, ani go nie zastępuje. Oba oznaczenia pozostają w mocy, a szczegółowe wymagania wobec opon zimowych można znaleźć w ustawodawstwie poszczególnych krajów.
W Europie są już kraje, które przyjęły lub zmieniły przepisy o oponach zimowych, uwzględniając opony ciężarowe z symbolem 3PMSF, a jednocześnie w dalszym ciągu dopuszczając do użytku wszystkie opony z oznaczeniem M+S, nawet jeśli nie posiadają znaku 3PMSF. Do grupy tych państw należą: Norwegia, Szwecja, Turcja i Rosja. Inaczej sytuacja wygląda w Austrii, Niemczech, Chorwacji i Włoszech, gdzie w przepisach krajowych o oponach zimowych nadal jest mowa wyłącznie o oznaczeniu M+S. Z kolei w Belgii, Danii, Finlandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce i na Węgrzech nie ma żadnych uregulowań w zakresie opon zimowych dla pojazdów ciężarowych.
Goodyear Dunlop sporządził listę 28 europejskich krajów, w których obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych dla pojazdów użytkowych. Na starym kontynencie mamy do czynienia z dużą różnorodnością w tym zakresie, dlatego też operatorzy flot powinni sprawdzać uregulowania obowiązujące w każdym kraju, w którym prowadzą działalność.
Nie wszystkie „zimówki” są takie same
M+S oznacza, że opona ma lepszą trakcję na śniegu niż tradycyjna opona. Trzeba jednak pamiętać, że oznaczenie to nie jest związane z żadnym standaryzowanym testem. Inaczej jest w przypadku opon z oznaczeniem 3PMSF, które muszą przejść surowy test ISO, zdefiniowany przez Unię Europejską w 2012 r. Porównuje się w nim właściwości trakcyjne opony referencyjnej z oponą testową na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby przejść test, opona musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna. Ze względu na wymóg sprawności na śniegu, opony z oznaczeniem 3PMSF są lepszym wyborem na trudne warunki zimowe niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S.
Wyspecjalizowane opony zimowe Goodyear
Jednak ani oznaczenie M+S, ani symbol 3PMSF nie dają pełnych informacji o oponie. Symbole wskazują na jej większą sprawność zimą niż tradycyjnych opon, jednak gwarancję właściwego zachowania pojazdu zimą mogą dać jedynie typowe opony zimowe.
Te wyspecjalizowane produkty dla pojazdów ciężarowych nie tylko posiadają oba oznaczenia, ale przede wszystkim są szczególnie przygotowane do pracy w trudnych warunkach zimowych. W tym roku Goodyear wprowadził całkowicie nową generację specjalistycznych opon zimowych dla pojazdów ciężarowych – ULTRA GRIP MAX. Nowe produkty zapewniają znacznie wyższy poziom przyczepności i trakcji na śniegu niż inne opony oznaczone symbolem M+S, a nawet 3PMSF, gwarantując flotom mobilność w warunkach zimowych.
– Wszystkie opony z nowej linii zimowej posiadają oznaczenia 3PMSF i M+S, ale ich osiągi na śniegu przewyższają oficjalne wymagania – powiedział Benjamin Willot. – Co więcej ULTRA GRIP MAX D kwalifikuje się do oficjalnego europejskiego oznaczenia opony zimowej nawet wtedy, gdy bieżnik jest zużyty w połowie. Nowa linia ULTRA GRIP MAX jest zdecydowanie najlepszym wyborem na zimę i śnieg spośród całej kompleksowej oferty opon ciężarowych Goodyear.
Nowa linia opon Goodyear ULTRA GRIP MAX obejmuje opony S na oś kierowaną, D na oś napędową i T dla naczep. Są to specjalistyczne opony zimowe dla pojazdów ciężarowych z oznaczeniem 3PMSF i M+S. Nawet po zużyciu 50% bieżnika nadal kwalifikują się one do oznaczenia 3PMSF. Kluczem do tych niezwykłych osiągów są technologie IntelliMax Block i IntelliMax Edge, które pomagają utrzymać wysoką przyczepność przez cały okres eksploatacji opony.
Opona na oś kierowaną ULTRA GRIP MAX S wyróżnia się lepszą o 5% trakcją na śniegu przy tej samej żywotności co poprzedni model Goodyear ULTRA GRIP WTS. Ponadto, w porównaniu do wcześniejszego modelu zapewnia przyczepność wyższą o 30% i to po zużyciu do połowy. Z kolei ULTRA GRIP MAX D na oś napędową osiąga o 40% lepszą trakcję na śniegu niż poprzedniej generacji ULTRA GRIP WTD. Opony dla naczep ULTRA GRIP MAX T zostały zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach zimowych.
W projektowaniu swojej oferty zimowej Goodyear uwzględnił także potrzeby kierowców autokarów, szczególnie podróżujących w regionach alpejskich w sezonie sportów zimowych. Z myślą o nich przygotowano oponę UltraGrip Coach na oś napędową, która również nosi oznaczenie M+S i 3PMSF.
DAF jako pierwszy producent wybrał najnowsze opony zimowe Goodyear ULTRA GRIP MAX jako opcjonalne wyposażenie fabryczne swoich ciężarówek. Operatorzy, zamawiając nowe pojazdy DAF, mogą otrzymać te opony na oś kierowaną i na oś napędzaną w rozmiarze 315/70R22.5 i 315/80R22.5.
– Klienci, którzy wybiorą nowe ciężarówki DAF otrzymają najlepsze opony, stworzone z myślą o pracy w najtrudniejszych zimowych warunkach, spotykanych szczególnie w krajach skandynawskich, Rosji, Niemczech, Austrii i Szwajcarii – powiedział Peter Platje, dyrektor ds. sprzedaży opon ciężarowych na pierwsze wyposażenie, Goodyear Dunlop w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce.
Natomiast Krone jest pierwszym producentem, który wybrał najnowsze opony zimowe Goodyear na pierwsze wyposażenie swoich naczep. Są to opony ULTRA GRIP MAX T – przeznaczone do pracy w trudnych warunkach zimowych – w rozmiarach 385/65R22.5 i 385/55R22.5.
Trzy modele bieżników od Bridgestone
Producent opon zimowych Bridgestone zwraca uwagę przede wszystkim na ich wysoką jakość, gwarantującą bezpieczeństwo, ale także świetną przyczepność, zapewniającą krótką drogę hamowania i sterowność. Z kolei nowy standard bieżnikowania Bandag pozwala tchnąć w opony zimowe drugie, a czasem nawet trzecie życie, bez utraty jakości. W ofercie opon zimowych Bridgestone proponuje trzy modele bieżników.
Opony M788 na wszystkie osie do samochodów ciężarowych i autobusów posiadają bieżnik wykonany z bardzo wytrzymałej mieszanki. Dzięki temu w miarę zużycia przekształcają się z opon typowo zimowych w opony całoroczne i nie trzeba ich wymieniać wraz z nastaniem cieplejszych dni. Zaawansowany bieżnik opon zapewnia bardzo dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni.
Pokaźne nacięcia i lamele gwarantują wyjątkową przyczepność boczną i wzdłużną. Taki typ bieżnika gwarantuje wysokie osiągi w dowolnych warunkach – w sezonie zimowym świetne prowadzenie na śniegu i lodzie a w ciepłych porach roku – wysoki przebieg.
W990 to model dedykowany na oś napędową. W oponach tych wykorzystano technologię antypoślizgową Bridgestone. Trzy razy większa liczba krawędzi na każdym z klocków bieżnika przekłada się na większą przyczepność. Wykorzystanie takiego wzoru bieżnika zapewnia wysokie osiągi na drogach pokrytych lodem i śniegiem, a także odpowiednią sterowność i krótką drogę hamowania na mokrej czy zmrożonej nawierzchni.
Z kolei W958 to model polecany na oś kierującą. Opony te posiadają wyjątkowy bieżnik, dzięki czemu w miarę zużycia przekształcają się z opon typowo zimowych w opony całoroczne, które zapewniają bardzo dobre osiągi w różnych warunkach i nie trzeba ich wymieniać wraz z nastaniem cieplejszych dni.
Model W958 zapewnia właściwe prowadzenie i krótką drogę hamowania. Bieżnik opony dynamicznie się zmienia – w pierwszej połowie okresu eksploatacji w okresie zimowym krawędź opony jest większa o 10%. Dzięki temu na pokrytych śniegiem i lodem drogach jest w stanie zagwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa i osiągów właśnie wtedy, kiedy są najbardziej potrzebne. Zużycie bieżnika w sezonie jesienno-zimowym osiąga poziom 30% – 50% jednocześnie dostosowując się do wiosenno-letnich warunków drogowych.
W pełni zimowe ogumienie Continental
Continental od lat posiada kompleksową ofertę opon zimowych do samochodów ciężarowych dedykowaną na każdą z osi. Jak zapewnił Marcin Cywiński, Marketing Manager CVT, Continental Opony Polska, wszystkie opony niemieckiego koncernu charakteryzują się optymalną sterownością i utrzymywaniem kierunku jazdy w przypadku osi przedniej, najlepszą trakcją i skutecznością hamowania na osi napędowej, a także znacznie lepszą przyczepnością podczas jazdy w zakrętach czy hamowania w przypadku osi naczepowej.
Wśród nowości w gamie opon zimowych Continental Scandinavia znajdziemy ogumienie dla samochodów ciężarowych używanych zarówno w ruchu dystrybucyjnym (rozmiary 17,5 i 19,5 cala), jak i w transporcie dalekobieżnym (rozmiar 22,5 cala). Ofertę dopełniają opona naczepowa HTW 2 SCANDINAVIA w rozmiarze 445/45 R19.5 oraz specjalna opona zimowa do naczep klasy megaliner reprezentujących ważny segment transportu ładunków wielkogabarytowych i ciężkich.
Przykładem ogumienia zimowego Continental przeznaczonego do transportu dalekobieżnego i dystrybucyjnego jest opona HSW 2 SCANDINAVIA dostępna w rozmiarze 22,5 na wszystkie osie. Według M. Cywińskiego opona ta zapewnia niezawodną przyczepność i bezpieczną trakcję na mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie, dzięki krawędziom i lamelom wrzynającym się w nawierzchnię drogi. Dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo dzięki specjalnym mieszankom bieżnika, które zapewniają najwyższą przyczepność w szerokim zakresie temperatur. Ponadto dzięki specjalnie przystosowanej oponie na oś napędową znacznie poprawiono trakcję w warunkach zimowych. Co najważniejsze dla flot ciężarowych, opona gwarantuje duże przebiegi nawet na suchej nawierzchni dzięki harmonijnemu połączeniu konturu, mieszanki i wzoru bieżnika.
Przedstawiciel Continental zwrócił uwagę, że w wielu krajach w Europie opony oznaczone symbolem M+S (błoto i śnieg) na osi napędowej są prawnie wymagane do jazdy w okresie zimowym. Oznaczenie M+S występuje na wszystkich oponach napędowych, także tych przeznaczonych do długich podróży po autostradach. Jednak nie wszystkie opony z tym znakiem to ogumienie zimowe – symbol może znajdować się na oponach typu Off-Road oraz budowlanych. Znaczkiem potwierdzającym możliwość jazdy w trudnych warunkach zimowych jest dodatkowa sygnatura przedstawiająca płatek śniegu (3PMSF).
Opony zimowe Continental znacznie przewyższą założenia homologacji M+S, a co ważniejsze spełniają wszystkie normy symbolu płatka śniegu na tle gór (3PMSF). Aby opona otrzymała oznaczenie 3PMSF musi przejść standardowy test praktyczny określony w dyrektywie ECE nr 117.02 oraz wykazać się przydatnością do użytku zimowego na zaśnieżonych drogach w teście porównawczym hamowania i trakcji.
Dzięki konstrukcji i wzorowi bieżnika opony zimowe Continental spełniają wymogi dla poszczególnych osi. Warunki te, to m.in. konieczność zapewnienia optymalnego prowadzenia i utrzymywania kierunku na osi przedniej, najlepsza trakcja i siła hamowania na osi napędzanej oraz wysoki poziom przyczepności w zakrętach i podczas hamowania na osi naczepowej.
Z myślą o bezpiecznej jeździe, dzięki lepszej o nawet 40% trakcji na lodzie i śniegu, Continental zaleca wyposażenie samochodów ciężarowych w opony zimowe na wszystkich osiach. Pozwoli to na skrócenie drogi hamowania na śniegu o prawie 10 metrów, przy prędkości 50 km/h.
Michelin – nowe modele ze zwiększoną przyczepnością
– Firma Michelin posiada w swojej ofercie wiele opon do jazdy w czasie łagodnej zimy – poinformował nas Adam Korwin-Kossakowski, Menedżer ds. Produktu Opony Ciężarowe Michelin Polska. – Są to opony do użytkowania przez cały rok, jednak wyróżniające się zwiększoną przyczepnością. Dodatkowo posiadamy ofertę typowych opon zimowych dedykowanych na trudne warunki pogodowe.
Biorąc pod uwagę pogodę typową dla polskiej zimy oraz warunki, jakie panują wtedy na drogach, w większości przypadków wystarczają opony całoroczne o zwiększonej przyczepności. Jednak na okoliczność ekstremalnych warunków pogodowych Michelin posiada w swojej ofercie opony typowo zimowe – MICHELIN XFN2 na osie prowadzące oraz MICHELIN XDW Ice Grip na osie napędowe. W przypadku tych modeli ogumienia należy jednak pamiętać o ich wymianie wraz z rozpoczęciem sezonu wiosennego, tak aby ograniczyć szybkość ich zużycia.
W gamie ogumienia o zwiększonej przyczepności, do transportu długodystansowego, krajowego oraz regionalnego Michelin wprowadził w 2015 roku dwa nowe modele: X MULTI Z (wszystkie pozycje) w pięciu rozmiarach (od 225/75 R 17.5 do 265/75 R 19.5) i X LINE ENERGY F (oś prowadząca) w rozmiarze 385/65 R 22.5.
Poprzeczne lamele opon zimowych na oś prowadzącą, z licznymi krawędziami, zapewniają lepszą przyczepność dzięki stabilności kierunku jazdy na prostej na zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach oraz stabilności poprzecznej przy pokonywaniu zakrętów.
Liczne rowki wzdłużne i poprzeczne „zimówek” Michelin na oś napędową oraz klocki bieżnika z lamelami, zapewniają bardzo dobre właściwości trakcyjne oraz dużą skuteczność wytracania prędkości w przypadku stosowania hamulca silnikowego, retardera lub hamulca głównego dzięki zoptymalizowanej powierzchni styku z podłożem na oblodzonych nawierzchniach. Charakteryzuje je także dobra przyczepność nawet na wyjątkowo śliskich nawierzchniach.
Rzeźba bieżnika z wzdłużnymi rowkami oraz ukośnymi krawędziami opon zimowych na oś wleczoną ma gwarantować stabilność przy pokonywaniu zakrętów oraz w trudnych warunkach atmosferycznych, a także dobre trzymanie się drogi oraz stabilność kierunku jazdy na śliskich nawierzchniach.