Rok 2015 okazał się nadspodziewanie udany dla branży ciężarowej. Nowe oraz używane samochody sprzedawały się bardzo dobrze.
Szczególne powody do zadowolenia powinni mieć importerzy twierdzi Marcin Kardas z EurotaxGlass’s Polska.
2015 rok był rekordowym pod względem sprzedaży nowych ciężarówek w Polsce. Dostarczono 22.437 pojazdów, co oznacza wzrost o 26,6% w stosunku do roku poprzedniego. W najważniejszym segmencie o DMC 16t i powyżej wzrost wyniósł aż 31,7% (20.236 szt.)! Po raz pierwszy w Polsce sprzedano powyżej 20 tys. pojazdów tej kategorii.
Trend wzrostowy w Europie
Według przedstawiciela EurotaxGlass’s, firmy monitorującej rynek motoryzacyjny, trend wzrostowy w naszym kraju jest zgodny z ogólnoeuropejskim. W całej Unii Europejskiej w 2015 roku sprzedano 325.689 sztuk ciężarówek (+ 16,2% r/r). Ze znaczących krajów największy progres zanotowała Hiszpania (22/435 szt., + 40,5%), która w ekspresowym tempie dogania Polskę w rankingu największych rynków, za Niemcami (89.744 szt., +4,4%), Wielką Brytanią (47.590 szt., + 24,5%) oraz Francją (42.783 szt., +10,3%).
Jak widać, rynek w Europie rozwija się dynamicznie, ale tempo wzrostu może budzić zastanowienie i skojarzenia z 2008 rokiem, po którym nastąpił krach – przestrzega Marcin Kardas. – Z całą pewnością mamy do czynienia z intensywną wymianą flot na pojazdy Euro 6. Przewoźnicy nabrali zaufania do nowej technologii i przekonali do niższego zużycia paliwa, a systemy myta zaczęły uwzględniać nową normę. W Hiszpanii mamy do czynienia z nadrabianiem kilkuletnich zaległości wynikających z problemów gospodarczych.
Zamiast leasingu – wynajem
Z kolei w Polsce dochodzi do zmiany filozofii użytkowania samochodów ciężarowych. Przewoźnicy odchodzą od leasingu na rzecz wynajmu, który umożliwia bardziej efektywne zarządzanie flotą w niepewnych czasach. Oznacza to rezygnację z posiadania (poprzez leasing i wykup) i skupienie się wyłącznie na użytkowaniu pojazdów. Należy to traktować jako kolejny ważny krok w kierunku optymalizacji TCO. Dodatkowo, koszty remarketingu zostaną przerzucone na producenta (importera), co z kolei zapewni dostępność na rynku wtórnym bardzo młodych pojazdów wracających z wynajmu. Nie bez znaczenia dla polskich przewoźników jest także spadająca cena paliwa i wysoki kurs euro, zapewniający dodatkowe zyski.
Wzrost zainteresowania używanymi wywrotkami
Rynek samochodów używanych również może zaliczyć rok 2015 do udanych. Pomimo niepewnej sytuacji rynkowej, importerzy poprzez swoje sieci sprzedali po 700-1.000 szt. pojazdów, co należy uznać za wynik bardzo przyzwoity. Największym zainteresowaniem wciąż cieszą się 3-4 letnie ciągniki z przebiegami poniżej rynkowego standardu.
Według M. Kardasa używane samochody Euro 6 trzymają wysokie ceny i bardzo mała jest ich podaż. Widać za to powolny wzrost zainteresowania wywrotkami, co może dobrze wróżyć po kilku latach całkowitego zastoju. Rynek pojazdów dystrybucyjnych przechodzi właśnie ewolucję. Zmiany w niemieckim mycie i objęcie nim pojazdów i zestawów od 7,5 t DMC wymusiły rezygnację z bardzo popularnych w Polsce zestawów o DMC 11,99 t, do tej pory nie ponoszących żadnych opłat u naszych zachodnich sąsiadów. Na razie nie widać wyraźnego trendu, na jakie rozwiązanie zastępcze zdecydują się przewoźnicy. Najbardziej prawdopodobne jest przejście do pojazdów cięższych, o DMC 15 lub 18 t.
Rynek samochodów dostawczych rozwijał się w roku 2015 stabilnie i osiągnął poziom 53 285 szt., co oznacza wzrost sprzedaży o 16,9% r/r (wszystkie dane ACEA).
Kurtyny dominują, chłodnie wróciły do łask
Polscy importerzy i producenci naczep dostarczyli w 2015 roku 17.430 szt. Przekłada się to na 16,5-procentowy wzrost r/r (dane: PZPM). Jak widać, trend jest zbliżony do tego z samochodów ciężarowych, chociaż nie aż tak imponujący pod względem wzrostów. Sprzedaż naczep już od 2-3 lat rozkłada się geograficznie. Najlepiej pod tym względem wypada Polska zachodnia i południowa, najgorzej rejony wschodnie, które kooperowały z Rosją i jej sąsiadami. Poziom sprzedaży zapewniają więc firmy transportujące do krajów Unii Europejskiej. Największą popularnością cieszyły się, jak zwykle, naczepy kurtynowe, które są najbardziej uniwersalnym środkiem transportu. Po ubiegłorocznej zapaści odrodził się rynek chłodni, które pozwoliły wrócić marce Schmitz na czoło rankingów sprzedaży w Polsce. Drugie miejsce zajęło Krone, a trzecie Wielton, więc pierwsza trójka pozostaje niezmienna. Na uwagę zasługuje zdecydowany wzrost zainteresowania naczepami wywrotkami, co dobrze wróży rynkowi budowlanemu.
Cysterny przede wszystkim paliwowe
Rynek naczep cystern jest stabilny i nie podlega gwałtownym zmianom. W Polsce największym zainteresowaniem w 2015 roku cieszyły się cysterny paliwowe. Tradycyjnie, dobrze sprzedają się naczepy chemiczne i spożywcze, chociaż są to znacznie mniejsze ilości. Jest to branża niszowa i cykliczne wymiany sprzętu zapewniają stabilny popyt. Silosy od 3-4 lat sprzedają się coraz lepiej, ale dużo zależy od programu budowy dróg. Margines rynku stanowią cysterny gazowe i bitumiczne. Powoli zaczynają za to pojawiać się cysterny kriogeniczne do transportu LNG/CNG. Rynek tego paliwa alternatywnego bardzo powoli rozwija się, ale z roku na rok infrastruktura się poprawia i pojawiają się pierwsze floty pojazdów nim zasilanych.
Rok 2016 – dalszy rozwój rynku ciężarowego
Rok 2016 powinien być kontynuacją trendów z roku poprzedniego – przewiduje M. Kardas. – Ilości zamówień i kontraktów realizowanych na początku bieżącego roku wskazują na ciągły rozwój rynku ciężarowego. O ile nie dojdzie do poważniejszych zawirowań gospodarczo-ekonomicznych w Europie nic nie powinno zahamować rozwoju firm transportowych, chociaż jego tempo nie będzie już zapewne tak imponujące. Rynek wtórny może zdestabilizować zmienny i bardzo wysoki w chwili obecnej kurs euro. Powoduje on niepewność u importerów pojazdów używanych, którzy inwestują środki własne. Tak więc ustabilizowanie kursu zachodniej waluty powinno korzystnie wpłynąć na perspektywy rynku wtórnego.
Przewoźnicy chętnie inwestują w tabor
Komentuje Mikołaj Składanowski, Wiceprezes Bene Trucks (Grupa DBK)
Choć w ubiegłym roku polska branża transportowa mierzyła się z wieloma zmianami oraz niepewną sytuacją na Wschodzie i UE, nie spowodowało to żadnego spowolnienia, a wręcz przeciwnie – rok 2015 należy do niezwykle udanych pod względem sprzedaży. Polscy przewoźnicy chętnie inwestowali w nowy tabor, w tym także pojazdy używane.
W dalszym ciągu rynek pojazdów używanych notuje wzrosty, co odzwierciedlają wyniki z minionego roku. Blisko 2000 szt. sprzedanych pojazdów w 2015 roku – taki wynik udało się osiągnąć w pionie DBK Used, który realizuje sprzedaż pojazdów używanych w Grupie DBK. Zdecydowaną większość stanowią ciągniki (1.083 szt.), natomiast resztę wyników uzupełniają naczepy (325 szt.), pojazdy lekkie (327 szt.) oraz samochody ciężarowe (94 szt.). Główne rynki zbytu to w dużej mierze Polska (87,24%), kraje UE (9,86%) oraz państwa poza UE (11,52%). Wśród rynków zagranicznych dostarczone pojazdy trafiają m.in. do Iraku, Jordanii, Mołdawii, ZEA (Dubaj), czy Nigerii. Umacnia się pozycja w segmencie pojazdów użytkowych w Polsce, udział sprzedaży zagranicznej spadł względem ubiegłych lat z 30% do 13%. Jednym z celów pionu DBK Used w kolejnych miesiącach jest zintensyfikowanie działań w tym kierunku i ponowne uzyskanie większych udziałów w sprzedaży poza granicami Polski.
Wszystko wskazuje na to, że w nadchodzącym roku klienci w branży transportowej będą w dalszym ciągu stawiać na wysokiej jakości produkty, ale i także kompleksową obsługę. Sprzedając pojazd używany, dzięki przynależności do Grupy DBK, zapewniamy atrakcyjne finansowanie, ubezpieczenie oraz voucher serwisowy, który można wykorzystać w każdym punkcie sieci serwisowo-sprzedażowej DBK Truck Center. Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, oferta DBK Used została poszerzona o pojazdy gamy lekkiej – głównie marki IVECO. Dodatkowym udogodnieniem jest rozbudowana sieć sprzedaży, która swoim zasięgiem obejmuje praktycznie całą Polskę. W Grupie działa 15 punktów sprzedaży, w tym nowo powstałe punkty sprzedaży pojazdów ciężkich w Sosnowcu i Opolu oraz punkt sprzedaży pojazdów lekkich w Poznaniu. Ponadto jeden z naszych oddziałów w Kostowcu zmienił swoją lokalizację i został przeniesiony do punktu DBK Truck Center w Święcicach, k. Warszawy.
Sprzedaż pojazdów używanych w Grupie DBK jest realizowana przez Pion DBK Used, nowy projekt organizacji. W ramach jego działalności jest prowadzona sprzedaż używanych pojazdów dostawczych, ciężarowych, naczep oraz przyczep. Sprzedaż obsługują dwie spółki Grupy – CTC (pojazdy lekkie) oraz Bene Trucks (pojazdy ciężkie). Większość pojazdów oferowanych przez DBK Used jest eksploatowana na międzynarodowych trasach i pochodzi z autoryzowanych punktów sprzedaży. Każdy pojazd, zanim do oferty Grupy DBK, przechodzi kompleksowy proces weryfikacji – zarówno statusu prawnego jak i stanu technicznego. Przeglądy serwisowe są dokonywane w punktach sieci DBK Truck Center.