W końcu ubiegłego roku ruszył rosyjski system opłat drogowych o nazwie Platon. W kwietniu swój system o nazwie ViaPass wprowadzą także Belgowie. To kolejne kroki w kierunku uzależnienia opłat za tranzyt od realnej szkodliwości pojazdów dla środowiska.
Wszelkie informacje na ten temat można uzyskać u operatorów opłat drogowych, którzy zajmą się rozliczaniem nowych opłat.
Na Białorusi zaś kolejne 317,5 km dróg zostało włączonych do sieci BellToll – elektronicznego systemu poboru opłat drogowych.
Rosja: nowe opłaty na ponad 50.774 km dróg
Wprowadzone przez Rosję elektroniczne opłaty objęły 50.774 km dróg federalnych. Kontrakt na obsługę systemu został podpisany na 13 lat pomiędzy państwem rosyjskim a operatorem RT Invest Transportnye Systemy (RTITS). Nowy system obejmuje pojazdy powyżej 12 ton i działa w technologii GPS, zliczającej przejechane kilometry. Średnia stawka za kilometr wynosi 1.53 rubla, czyli około 2 eurocenty. W przypadku rozliczania tych opłat, swoje pośrednictwo oferuje m.in. operator kart DKV.
Według zapowiedzi jeden z trybów rozliczania nowej opłaty to przedpłata, w przypadku której środkami płatności są: urządzenie pokładowe, bilet lub uiszczanie opłat poprzez portal internetowy. Niestety w chwili uruchomienia systemu Platon opcja pre-pay dostępna była jedynie dla rosyjskich firm transportowych, a jej uruchomienie dla przewoźników z pozostałych krajów opóźniono.
Firmy spoza Rosji w celu rozliczenia nowej opłaty muszą być za w czasu zaopatrzone w specjalny bilet. Można je zakupić lokalnie w centrach serwisowych (http://platon. ru/en/about/service_centre/), w samoobsługowych terminalach, poprzez aplikacje mobile lub na stronie operatora.
Belgia: nowe opłaty drogowe jednak od 1 kwietnia 2016 r.
1 kwietnia nowy system o nazwie ViaPass zastąpi obowiązującą dziś w Belgii Eurowinietę. Obejmie wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony DMC – zarówno belgijskie, jak i zagraniczne. Wysokość opłat zależeć będzie od masy pojazdu, klasy EURO oraz kategorii dróg. Jednym z pierwszych operatorów kart, który umożliwi rozliczanie nowych opłat, będzie DKV Euro Service – rejestracja już ruszyła. DKV Euro Service koordynuje dostawę nowych urządzeń pokładowych. Dodatkowo, każda firma, która zdecyduje się na pośrednictwo DKV otrzymuje do dyspozycji liczne narzędzia online, pomocne w planowaniu i zarządzaniu transportem. Opłaty będzie można rozliczać zarówno w trybie pre-paid, jak i post-paid. W obu przypadkach płatności będzie można dokonać kartą paliwową DKV. We Flandrii i w regionie Brukseli opłaty drogowe nie podlegają podatkowi VAT. Inaczej jest w Walonii, gdzie drogi są zarządzane przez organizację Sofico – tam do cen doliczony zostanie VAT.
Odpowiedzialny za wdrożenie nowego systemu myta jest operator Satellic, który zajmie się dostarczaniem urządzeń. Nowe opłaty obejmą sieć dróg podlegających dziś Eurowiniecie, czyli autostrady i drogi krajowe we Flandrii, Walonii i w regionie Brukseli. Opłaty będą naliczane przy użyciu urządzenia pokładowego Satellic, które będzie można zamówić po dokonaniu rejestracji online lub nabyć w punkcie serwisowym w Belgii.
Kolejne rozszerzenie sieci dróg płatnych na Białorusi
Pod koniec 2015 r. kolejne 317,5 km białoruskich dróg zostało włączonych do sieci BellToll – elektronicznego systemu poboru opłat drogowych. Wcześniej obejmował on m.in. trasy P99, P23 i P21, a także autostrady M-5 oraz M-6. Teraz całkowita długość dróg objętych systemem na Białorusi wzrosła do ponad 1.500 km.
System BelToll działa od sierpnia 2013 r. Do tej pory w białoruskim systemie zostało zarejestrowanych ponad 224 tys. pojazdów. Operatorem systemu jest firma Kapsch Telematic Services IOOO, będąca częścią koncernu Kapsch TrafficCom, międzynarodowego dostawcy inteligentnych systemów transportowych (ITS), a przede wszystkim rozwiązań z zakresu poboru opłat, bezpieczeństwa na drogach oraz zarządzania ruchem. Głównym polem działania firmy są elektroniczne systemy poboru opłat (ETC). Firma ma przedstawicielstwa w 33 krajach.
Na Białorusi także z DKV
Od 1 niedawna do płatności w białoruskim systemie BelToll można się także zarejestrować za pośrednictwem DKV. Do naliczania płatności obowiązkowe są tam urządzenia pokładowe.
Systemy online operatorów kart paliwowych to nowoczesne rozwiązanie, które pomagają przewoźnikom zmniejszyć ilość roboty papierkowej związanej z opłatami drogowymi. W przypadku DKV wszystkie dokumenty są dostępne w elektronicznej formie w strefie klienta na www. Użytkownik może na bieżąco śledzić postęp w rejestracji. Ma podgląd aktualnego statusu urządzeń pokładowych oraz wszystkich dostępnych w danej chwili usługi.