Umowy na budowę i rozbudowę kolejnych odcinków dróg ekspresowych, autostrady A1 i obwodnic, podpisane przez GDDKiA z wykonawcami, to bilans ostatnich tygodni.
Obecnie w realizacji jest ok. 1,5 tys. km nowych dróg. Inwestycje dotyczą m.in. dróg ekspresowych S5, S17, S8, DK 28 i A1.
Ruszyła realizacja prawie 130 km S5 w Kujawsko-Pomorskiem
Ruszyły prace związane z zaprojektowaniem i budową prawie 130 km drogi ekspresowej S5. Kujawsko-pomorski odcinek ekspresowej trasy połączy Poznań, istniejące i budowane odcinki S5 w Wielkopolsce oraz Bydgoszcz z autostradą A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza.
Odcinki Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km) za ok. 374,7 mln zł, Dworzysko – Aleksandrowo (22,4 km) – za ok. 409,8 mln zł oraz Białe Błota – Szubin (9,7 km) – ok. 259,9 mln zł – zrealizuje firma IMPRESA PIZZAROTTI & C. S. p. A. Odcinek Aleksandrowo – Tryszczyn (14,7 km) – za 369 mln zł – konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. (lider, TRAKCJA PRKiI S. A (partner). Odcinek Tryszczyn – Białe Błota (13,5 km) – za ok. 328,5 mln zł – konsorcjum firm: POLAQUA Sp. z o.o. (lider), DRAGADOS S.A. (partner). Odcinek Szubin – Jaroszewo (19,3 km) – ok. 352 mln zł – konsorcjum firm: TRAKCJA PRKiI S.A. (lider), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. (partner). Odcinek Jaroszewo – gr. województwa (25,1 km) – ok. 421,8 mln zł – konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. (lider); MIRBUD S.A. (partner).
Rozpoczęcie wykupu nieruchomości planowane jest w roku 2017. Prace budowlane na przyszłej drodze ekspresowej S5 będą prowadzone w latach 2017-2019.
Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portu w Gdańsku.
Inwestycja obejmuje m.in. budowę dwóch jezdni drogi ekspresowej (każda po 2 pasy ruchu), budowę węzłów drogowych, budowę miejsc obsługi podróżnych.
Lublin „zbliży się” do Warszawy
Zawarcie umów na realizację kolejnych trzech odcinków S17 między Warszawą a Lublinem pozwoli na rozpoczęcie prac w formule projektuj i buduj na ponad 37-kilometrowym odcinku od węzła Lubelska pod Warszawą do początku obwodnicy Garwolina.
Konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe zrealizuje dwa odcinki: od w. Lubelska do początku obwodnicy Kołbieli (ok. 15,2 km, wartość ok. 370,5 mln zł) oraz obwodnicę Kołbieli (8,7 km, ok. 225,5 mln zł). Kolejny odcinek, od obwodnicy Kołbieli do początku obw. Garwolina (ok. 13 km, blisko 290 mln zł), zaprojektuje i zbuduje firma Budimex.
Kierowcy będą mogli skorzystać z trasy w połowie 2019 roku.
Zbudują obwodnicę Sanoka
Zaprojektowanie i budowę obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 powierzono Konsorcjum spółek: Max Bögl Polska Sp. z o. o. i Max Bögl Stiftung &Co. KG. Wartość umowy to prawie 140 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na lipiec 2019 r.
Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na skrzyżowaniu istniejącej DK28 i drogi wojewódzkiej nr 886 Domaradz – Sanok, a koniec na skrzyżowaniu z DK84. Obwodnica będzie drogą klasy GP o długości ok. 7 km.
Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z Sanoka. Zakładanym efektem jest również zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na drogach DK 28 i DK 84.
Brakujące ogniwa S8
GDDKiA powierzyła firmie Skanska realizację odcinka S8 Wyszków – Poręba. Niespełna 13-kilometrowy fragment drogi ekspresowej będzie kosztował 334,7 mln. zł.
Odcinek Wyszków – Poręba będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus pasy awaryjne. Powstaną 3 węzły drogowe: „Trzcianka”, „Knurowiec”, „Poręba”. Inwestycja ma być gotowa w połowie lipca 2018 r.
Podpisano też umowę dotyczącą rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej DK nr 8 na 9,9 km odcinku od Radziejowic do Przeszkody. Kontrakt o wartości 306,9 mln zł ma zostać zrealizowany przez Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. do lipca 2019 roku.
Po zakończeniu tego kontraktu, mazowiecka droga krajowa nr 8 od granicy z województwem podlaskim do granicy województwem łódzkim będzie posiadała parametry trasy ekspresowej.
Odcinek od węzła z drogą wojewódzką nr 579 w Radziejowicach do węzła „Paszków” z drogą wojewódzką nr 721 w Wolicy, podzielono na dwa zadania. Zadanie II obejmuje odcinek Przeszkoda-Paszków o długości około 11,6 km. Prace projektowe na zadaniu II już trwają, bowiem umowa z wykonawcą, z firmą Intercor Sp. z o. o, została podpisała w czerwcu 2015 r.
Zakres prac obejmuje m.in. przebudowę istniejącej drogi do parametrów klasy „S” w technologii betonowej (2 jednie po 2 pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas) i budowę węzła Żabia Wola.
Częstochowę ominiemy A1 w 2019 r.
W marcu 2016 r. podpisano umowę na budowę ponad 16-kilometrowego odcinka H autostrady A1. Tym samym cały fragment A1, o łącznej długości 56,9 km, między Częstochową i Pyrzowicami jest już w realizacji. Kierowcy będą mogli z niego skorzystać w I połowie 2019 roku.
Inwestycję o wartości 574,4 mln zł zrealizuje konsorcjum firm Strabag Infrastruktura i Strabag.
Odcinek pomiędzy Rząsawą a Pyrzowicami poprawi skomunikowanie północnej i środkowej Polski z miastami aglomeracji śląskiej oraz z południową granicą państwa, ale przede wszystkim odciąży Częstochowę od ruchu tranzytowego.