W Niemczech ruszył pierwszy flotowy test bezemisyjnych ciężarówek z napędem elektrycznym. W tym celu Fuso, marka Daimler Trucks, współpracuje z władzami Stuttgartu oraz firmą logistyczną Hermes.
Miejskie przedsiębiorstwa Stuttgartu testują od niedawna cztery 6-tonowe pojazdy ciężarowe Fuso Canter E-Cell. Test ma potrwać 12 miesięcy i odbywa się w codziennym środowisku pracy. Dwa z nich, z nadwoziem typu wywrotka, są wykorzystywane w budownictwie drogowym i utrzymaniu terenów komunalnych, a dwa pozostałe, z nadwoziami skrzyniowymi, zostały przydzielone do transportu mebli i przewozu odpadów. W rocznych testach bezemisyjnych ciężarówek bierze udział także firma logistyczna Hermes, która wykorzysta Cantera E-Cell do dostarczania miejskich przesyłek.
Podczas przekazania pięciu elektrycznych Canterów dr Wolfgang Bernhard, członek zarządu Daimler AG powiedział:
– Dzisiejsze silniki spalinowe są wysoce efektywne, przyjazne środowisku, a przede wszystkim czyste – i długo nie będą miały swojej alternatywy w transporcie dalekobieżnym. Inaczej sytuacja wygląda w miejskim transporcie dystrybucyjnym, gdzie przejście na ciężarówki elektryczne będzie technicznie i ekonomicznie możliwe już w ciągu kilku najbliższych lat.
Burmistrz Stuttgartu, Fritz Kuhn, zapowiedział, że wszystkie nowe samochody kupowane przez samorząd będą miały napęd elektryczny.
Pierwsze doświadczenia z użytkowania całkowicie elektrycznych Canterów firma Fuso zebrała w Portugalii w 2015 roku. Testy ośmiu Canterów E-Cell zakończyły się sukcesem. Używały ich nie tylko firmy kurierskie i spedycyjne, ale też lokalne władze oraz miejskie przedsiębiorstwa ogrodnicze. Ładowanie akumulatorów ze źródła prądu 230 V / 32 A trwało około 7 godzin, a użycie systemu szybkiego ładowania (390 V/100 A) pozwoliło skrócić ten czas do godziny. Pojazdy bez trudu przetrwały testy codziennego użytkowania w warunkach miejskiego transportu dystrybucyjnego. Z zasięgiem ponad 100 km Cantery E-Cell przekraczają średni dystans, jaki każdego dnia pokonuje wiele aut ciężarowych eksploatowanych w lekkim transporcie dystrybucyjnym. Próba wykazała również, że koszty użytkowania – uwzględniając aktualne ceny oleju napędowego i energii w Portugalii – są nawet o 64% niższe niż w przypadku konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem Diesla. W porównaniu z ciężarówką z dieslem elektryczny napęd pozwolił uzyskać oszczędności około 1.000 euro na 10.000 km.
Elektryczny zespół napędowy znajduje się za kabiną, zajmując miejsce 3-litrowego diesla. Silnik o mocy 110 kW (150 KM) napędza tylne koła za pośrednictwem przekładni jednostopniowej.
Dopuszczalna masa całkowita podwozia wynosi 6 ton. Rozstaw osi 3.400 mm oferuje przestrzeń dla nadwozia o długości do 5,0 m. Samochód ma nieco ponad 2 tony ładowności.