Truck Forum był bogaty - zawierał ponad 20 prezentacji i debatę. Spotkanie zaczęło się tuż po 8:30, a sesja handlowa zakończyła się około godz. 18
W debacie dotyczącej relacji między nadawcą transportu, spedytorem a przewoźnikiem udział wzięli: Andrzej Bogdanowicz (dyrektor generalny OZPTD), Mariusz Żakiewicz (dyrektor działu transportu i spedycji BBA), Maciej Wroński (prezes Transport i Logistyka Polska) i Marcin Chybiak (dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead
Coraz łatwiej stracić dobrą reputację. Marcin Mączyński z SRW opowiadał, że istnieją sposoby pozwalające uniknąć przykrych konsekwencji
Jedno ze stoisk zorganizowanych na Forum - Grupa ICTS prezentowała swoją ofertę wynajmu naczep wraz z kompleksową obsługą
Alfabet zna każdy, niektórzy nawet w kilku wersjach językowych. Postanowiliśmy stworzyć swój własny, na okazję zrelacjonowania Truck Forum 2019.
Podczas branżowego spotkania w Warszawie działo się wiele, stąd kilka liter ma „zwiększoną obstawę”.
A-G
Automonitoring, Narzędzie do zarządzania pojazdami, pozwalające na kontrolę ich pracy. System służy do nadzoru i lokalizacji z wykorzystaniem danych dostarczanych przez zamontowane w autach pozycjonery GPS. Opowiadali o tym na swoim stoisku przedstawiciele Viasat Monitoring, firmy znanej do niedawna pod nazwą CMA. Azja. Stąd właśnie mogą pochodzić przyszli kierowcy na polskich i europejskich drogach. W 2018 roku wydano około 9200 zezwoleń na pracę dla osób chcących zarabiać w Polsce pochodzących z Nepalu, To ponad 6,2 proc. wszystkich wydanych zezwoleń – w przypadku Nepalu odnotowano największą dynamikę wzrostu względem lat ubiegłych. Indie to około 3700 zezwoleń (ponad 2,5 proc. wszystkich wydanych zezwoleń) a Bangladesz około 2800 zezwoleń (ponad 1,8 proc.). Dominuje pod tym względem Ukraina (około 110 000 zezwoleń – 74 proc.). Bogactwo. Program Truck Forum był bogaty - zawierał ponad 20 prezentacji i debatę. Spotkanie zaczęło się tuż po 8:30, a sesja handlowa zakończyła się około godz. 18. Na szczęście zdaniem uczestników ilość przeszła w jakość i jesteśmy przekonani, że każdy znalazł coś dla siebie. Brak jednoznacznych zapisów w umowie ubezpieczenia – to główny powód konfliktów między towarzystwem ubezpieczeniowym a ubezpieczonym. Aby tego uniknąć należy zadbać wcześniej o odpowiednie zapisy, negocjując z TU. Można samodzielnie, pomocą służy także broker – mówiła Beata Pałaszewska z Profika Broker. Czas pracy w nocy, czyli tzw. pora nocna. Należy ją ustalić w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy, obwieszczeniu pracodawcy lub umowie o pracę. Debata. Dotyczyła relacji między nadawcą
transportu, spedytorem a przewoźnikiem. Każda ze stron ma „swoje za uszami”, jednak biorąc pod uwagę uzależnienie zleceniodawców od zleceniobiorców, których czekają niełatwe czasy, ci pierwsi muszą być otwarci na zmiany modelu współpracy. Udział w debacie wzięli: Andrzej Bogdanowicz (dyrektor generalny OZPTD), Mariusz Żakiewicz (dyrektor działu transportu i spedycji BBA), Maciej Wroński (prezes Transport i Logistyka Polska), Marcin Chybiak (dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead). Moderowali Adam Błuś (właściciel wydawnictwa Eurologistics) i Tomasz Czarnecki (redaktor prowadzący Truck&Business Polska). Dobra reputacja. Coraz łatwiej ją stracić. Marcin Mączyński z SRW opowiadał jednak, że istnieją sposoby pozwalające uniknąć przykrych konsekwencji. Elektryczne pojazdy. Dotychczas w aspekcie transportu traktowano je jedynie jako alternatywę przeznaczoną do pracy w obrębie magazynu. Tymczasem, jak poinformował Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, porównanie TCO (całkowity koszt użytkowania) Volkswagena Craftera w wersji spalinowej i na prąd wykazało, że po 4-7 latach (w zależności od branych pod uwagę parametrów) zakup elektrycznego środka transportu może się opłacić. Co ważne, analizy przeprowadzono w oparciu o dane pochodzące w większości z testu praktycznego. Finanse. Pieniądze przewijały się w tle praktycznie każdej prezentacji. Jeśli przewoźnik złamie prawo/nie dopełni formalności – czeka go kara (zwykle finansowa). Usprawniając rekrutację można pozyskać liczniejszą i skuteczniejszą kadrę osobową, a więc zdolność do realizacji większych zleceń. Nawiązanie kontaktu podczas sesji handlowej bywa zaczątkiem udanej współpracy biznesowej. Podobnie jak wybór produktu służącego dla usprawnienia codziennej pracy, na przykład z gamy wystawców Truck Forum. Równie dobrze konferencję moglibyśmy więc nazwać Truck Finance Forum. Główny problem powstrzymujący napływ pracowników z Azji do Polski stanowi niewydolność miejscowych urzędów, wynikająca z coraz większego zainteresowania obywateli Nepalu czy Bangladeszu pracą w kraju nad Wisłą – mówiła Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk z kancelarii Wojarska Aleksiejuk.
H-M
Hotel Airport Novotel. Tradycyjne miejsce spotkań firm transportowych podczas Truck Forum i Kongresu Transportowego. Iveco, MAN, Volvo/Renault, Daimler/Mercedes Benz, DAF, Scania naruszyły prawo konkurencji – tak orzekła w 2016 i w 2017 roku Komisja Europejska. – Przewoźnicy, którzy dokonali zakupów nowych pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 ton, między 1.04.2004 r. a 31.12.2016 . mogą ubiegać się o odszkodowanie z tym związane. My w tym chętnie pomożemy – powiedziała Monika Świędrych z Financialright. Jak zatrzymać pracowników. W dobie braku kadry to bardzo ważne zagadnienie, którym zajęły się Magdalena Fila-Dzioba i Agnieszka Czarnecka z Hays Poland. Wśród dobrych praktyk menedżerów wymieniono m.in.:
• dobry onboarding (poprawa adaptacji nowej osoby w firmie),
• delegowanie zadań dopasowanych do preferencji,
• szkolenia i niezbędne narzędzia,
• słuchanie opinii pracowników, docenianie pomysłów, praca zespołowa,
• pochwały, konstruktywny feedback,
• jasne, realne cele,
• praca operacyjna z zespołem,
• przyjazna atmosfera w pracy,
• regularne spotkania i informowanie o wynikach.
Kalkulacja kosztów w przetargach transportowych i logistycznych – nikogo nie trzeba przekonywać jak to istotne zagadnienie. Moduł PTV tender+ jest w wersji online, w pełni zintegrowany z systemem PTV Map&Guide Internet. Program umożliwia obliczanie składowych kosztów transportu, czasów przejazdów i odległości w relacji A do B tak, aby można było szybko stworzyć konkurencyjne i profesjonalne oferty. Firma PTV Group była jednym z partnerów Truck Forum. Kancelaria Wojarska Aleksiejuk opowiadała o możliwościach rekrutacji z Nepalu, Indii i innych krajów azjatyckich, Hays przeprowadził dedykowane szkolenie z rekrutacji dla branży TSL, Artur Lysionok z kolei podał ciekawy fakt, że 80 procent użytkowników ciągników siodłowych lubi swoją pracę. Trzeba zatem im zapewnić tylko odpowiednie warunki, by tę sympatię praktykowali w naszych firmach. Kobiety. Wspomniany Artur Lysionok sporo mówił o możliwościach jakie otwierają się przed kobietami, jeśli chodzi o zawód kierowcy. Szczególnie jeśli chodzi o przewozy krajowe, których rozwój jest przewidziany w najbliższych latach. Jeden z uczestników Truck Forum dodał, że w jego firmie konkurs na najlepsze spalanie wygrała pani, która w dodatku pracowała u niego dopiero od dwóch miesięcy. List przewozowy. Pełni kluczową rolę dla ustalenia odpowiedzialności przewoźnika za sytuacje powstałe podczas transportu, dlatego firmy powinny uczulać kierowców na jego prawidłową zawartość. Medialni patroni. Jak zwykle nie zabrakło ich przy okazji Truck Forum, pozwalamy ich sobie wymienić w kolejności alfabetycznej: Cargo- News, Cargo.pl, Edroga.pl, Eurologistics, Expo- Silesia, Log24.pl, Logistyka Produkcji, Transportex, Truck.pl, wsparciem służył również Samar. Merytoryczni partnerzy. Truck Forum obfitowało w ciekawe, treściwe prezentacje. Nic dziwnego, partnerzy reprezentowali znane firmy i organizacje: ECR Polska, Hays Poland, Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Wojarska Aleksiejuk, Kancelaria Prawna Magdalena Zawiślak & Partners in Law, Kancelaria Prawna Rębowski&Kosela, Kancelaria Prawnicza Waliszewski, Jeliński, Ogólnopolskie Zrzeszenie Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD), Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), PrawnicyTransportu.pl, Transport i Logistyka Polska (TLP), Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych (ZSPD).
N-Z
Naczepa. Wynajem długoterminowy i krótkoterminowy, naprawy, serwis, pomoc drogowa, zakup przez klienta używanych naczep w dobrym stanie. Takie możliwości oferuje TIP, obsługujący przewoźników w 102 oddziałach w 17 krajach Europy i Ameryki Północnej. W Polsce znajdziemy tę firmę w Warszawie, Gdańsku, Katowicach i Poznaniu. Przedstawiciele TIP na Truck Forum nie tylko chętnie opowiadali o ofercie, ale także służyli radami na temat optymalnego wykorzystania floty. Nagroda. Class Trucks zaproponował uczestnikom spotkania udział w zabawie. Należało odpowiedzieć na kilka pytań oraz zrobić zdjęcie przy stoisku, następnie wrzucając je na social media. Chętnych nie brakowało a zwycięzcy otrzymali po zestawie: ciągnik siodłowy + naczepa. Rzecz jasna nienaturalnej wielkości. Nić Ariadny. System kompleksowej lokalizacji pojazdów to program mający na celu zatrzymanie kierowców, polepszenie warunków ich pracy, eliminację kosztów nieprzynoszących zysków, podniesienie wydajności transportu oraz terminowości dostaw. O szczegółach tej ciekawej idei opowiadał Mateusz Boruta z firmy ECR. Niewiadoma. Wciąż nie wiadomo czy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej C-127/17 można stosować do przewozów po Polsce. Decyzja TSUE dotyczy możliwości zakwestionowania mandatu za poruszanie się pojazdami o dmc do 11,5 tony drogami pozwalającymi na przejazd autami o dmc do 8 i do 10 ton. Odejście pracownika. Dlaczego ono następuje? Według analiz Hays Poland przeprowadzonych dla branży TSL, główne powody chęci zmiany pracy przez zatrudnionego to: zarobki oraz dodatki pozapłacowe (75 procent), brak szansy rozwoju (65 proc.), bezpośredni przełożony (31 proc.), lokalizacja (29 proc.), charakter wykonywanej pracy (24 proc.), brak możliwości pracy elastycznej, zachwiany work-life balance, zły wizerunek pracodawcy (wszystko 15 proc.) współpracownicy (11 proc.). Odmowa zapłaty nie może wynikać z niedostarczenia listu przewozowego. Jeżeli kontrahent nie chce uregulować należności, trzeba wezwać go do zapłaty a w przypadku braku płatności skierować sprawę do sądu, żądając odsetek za opóźnienie i rekompensaty za koszty odzyskiwania należności – mówiły Agata Smoleńska i Karolina Hajduk-Bączyk z Kancelarii Prawnej Waliszewski Jeliński. Pakiet Mobilności. Spędza sen z powiek wielu przewoźnikom. Jeśli zostanie wprowadzony wg obecnych planów, firmy będą musiały m.in. zatrudniać pracowników na prawach państwa, gdzie kierowca najczęściej świadczy pracę, mieć siedzibę w kraju, do/z którego wykonywana jest większość przewozów, dokonywać w nim załadunku/rozładunku co najmniej raz na cztery tygodnie. Mimo wczesnej pory, inaugurujący Truck Forum wykład Macieja Wrońskiego (Transport i Logistyka Polska) zgromadził liczną publiczność, a temat był szeroko dyskutowany w kuluarach. Potrzeby zakupowe. Prezentowali je nadawcy z firm Bricomarche, Carrefour, Europapier, Expeditors Polska, Intermarche, Intersnack Poland, Meble Wójcik, Pekabex, Sante, Walstead. Pułapki. Beata Pałaszewska z Profika Broker mówiła, że najczęstsze pułapki w umowie o odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (OCP) to: niewystarczająca suma gwarancyjna, redukcyjna suma gwarancyjna, wysokość franszyzy redukcyjnej, niewłaściwy zakres terytorialny, nieprawidłowe wskazanie rodzajów przewozów towarów, klauzule dodatkowe. Rekrutacja - jak to przeżyć? Przewoźnikom porad udzielały Magdalena Fila-Dzioba i Agnieszka Czarnecka z Hays Poland. W dedykowanym dla branży TSL szkoleniu wzięło udział kilkadziesiąt osób. Ryczałt za pracę w porze nocnej można stosować, gdy zachodzą trudności w ustaleniu liczby godzin pracy, w stosunku do pracowników objętych zadaniowym czasem pracy oraz otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe. Za pracę w godzinach nadliczbowych ryczałtu nie można stosować, jeśli mimo działań poza stałym miejscem zatrudnienia, kierowca musi stawić się w zakładzie pracy przed rozpoczęciem i po zakończeniu wykonywania czynności zawodowych – powiedziała Małgorzata Kosela-Rębowska z Kancelarii Rębowski&Kosela. Sesja handlowa. W rozmowach z przewoźnikami uczestniczyło kilkunastu nadawców: Anwil, Biazet, Bricomarche, Carrefour, Coca Cola HBC, Epicom, Europapier, Expeditors Polska, Intermarche, Intersnack Poland, Knauf, Meble Wójcik, Pekabex, PepsiCo, Sante, Walstead, Żabka Polska. Efekty rozmów handlowych będą znane za kilka miesięcy, ale jesteśmy przekonani, że podobnie jak w przypadku dotychczasowych eventów, Truck Forum stanie się zaczątkiem wielu udanych biznesów. Szukam przewoźników. Truck Forum pozwala na różne formy szukania przewoźników przez nadawców. Niektóre firmy pojawiły się tylko na sesji handlowej, inne dodały do tego prezentację zapotrzebowania zakupowego w formie prelekcji. Walstead postanowił dodatkowo rozstawić stoisko, by przez cały czas konferencji mieć bezpośredni kontakt z jej uczestnikami, Marcin Chybiak uczestniczył również w debacie. Miejsce w foyer znalazł dla siebie także spedytor – firma Expeditors. Niezależnie od metody mamy, nadzieję, że każdy uczestnik wyszedł ze spotkania z co najmniej kilkoma ważnymi kontaktami. Telematyka była reprezentowana przez firmę Trimble. Eksperci doradzali co można zrobić, by zarządzanie działaniami transportowymi stało się łatwiejsze i bardziej optymalne. Utrata masy przesyłki. – Przy przesyłkach, które z powodu swoich właściwości tracą masę, przewoźnik odpowiada tylko za część ubytku przewyższającą normy ubytków, ustalone zgodnie z przepisami lub zwyczajowo przyjęte. Chyba że szkoda nie wynikła z przyczyn uzasadniających zastosowanie norm dopuszczalnego ubytku – powiedział Marcin Milewski z kancelarii prawnej Zawiślak & Partners in Law. Używane pojazdy ciężarowe, naczepy chłodnie i plandeki, usługi finansowe oraz związane ze sprzedażą oferuje Class Trucks. Przedstawiciele firmy zaaranżowali na Truck Forum stoisko. Wynajem naczep wraz z kompleksową obsługą to domena Grupy ICTS. Dzięki tego rodzaju usłudze przewoźnicy mogą skoncentrować się na swoich priorytetach w bieżącej działalności. Transportowcy mieli okazję bliżej poznać przedstawicieli firmy na jej stoisku. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 21 marca 2019 r. C – 127/17 to podstawa prawna związana z ubieganiem się o odszkodowania za niesłusznie zapłacone mandaty. Zdaniem Komisji Europejskiej, Polska naruszyła prawo unijne, wprowadzając ograniczenia dla swobodnego ruchu pojazdów o maksymalnym nacisku osi napędowej wynoszącym 11,5 tony, w ruchu międzynarodowym (mandaty najczęściej firmy dostawały za odcinki końcowe – do centrów logistycznych, magazynów, itp.). Znikająca spedycja. Jeden z wniosków po debacie. Eksperci wspólnie przyznali, że w obecnej formie firmy spedycyjne wkrótce mogą być niepotrzebne na rynku. Dlatego muszą zmienić strategię działania, obecnie często ograniczającą się tylko do pośredniczenia w zleceniach. Zwolnienie od odpowiedzialności przewoźnika za uszkodzenie towaru następuje, jeśli zostało spowodowane winą osoby uprawnionej, wadą własną towaru, okolicznościami, których firma transportowa nie mogła uniknąć, a w konsekwencji następstwom nie możliwym do zapobiegnięcia – mówiły Agata Smoleńska i Karolina Hajduk-Bączyk z Kancelarii Prawnej Waliszewski Jeliński. Przewoźnik uniknie odpowiedzialności także w przypadku szczególnego niebezpieczeństwa wynikającego z:
• użycia pojazdów otwartych (uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym),
• braku/wadliwego opakowania, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie,
• manipulowania, ładowania, rozmieszczenia lub wyładowania towaru przez nadawcę/ odbiorcę,
• naturalnych właściwości niektórych towarów, mogących powodować ich zaginięcie albo uszkodzenie,
• niedostateczności lub wadliwości cech, numerów na sztukach przesyłki,
• przewozu żywych zwierząt.