Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Przez Europę z jednym urządzeniem pokładowym

Wyboiska droga prowadząca do wygody
30 sierpnia 2019

Docelowo z jednym urządzeniem pokładowym do pobierania opłat przejedziemy całą Europę

Maciej Gesing (BP): –Korzystanie z tego urządzenia zwiększa przejrzystość danych dotyczących floty i znacznie redukuje ilość czynności administracyjnych

System Tollbox firm BP/Aral powiązany z EETS instaluje się łatwo i szybko, po czym jest natychmiast gotowy do użycia

Od jesieni rozpocznie się dystrybucja urządzeń DKV Box Europe (EETS) - na początku będą działać w Belgii, Niemczech i Austrii, a pod koniec 2019 r. w Hiszpanii, Francji i Portugalii

Urządzenia pokładowe DKV Box Europe (EETS) były testowane u klientów, m.in. w holenderskiej firmie Don Trucking, zajmującej się logistyką

Jürgen Steinmeyer (DKV Euro Service ): – Boxy EETS muszą być certyfikowane we wszystkich krajach i przejść szereg testów terenowych

Jedno urządzenie pokładowe ułatwia przemieszczanie się po terytorium różnych krajów

Aktualnie urządzenie UTA One® działa już w dziewięciu systemach myta w ośmiu krajach: Austria, Włochy, Belgia (systemViaPass i tunel Liefkenshoek), Hiszpania, Francja, Portugalia, Polska (A4 Kraków -Katowice) oraz Niemcy

Michał Gwiaździński (UTA): – Naszym celem jest, aby UTA One® było jedynym i ostatnim urządzeniem, jakie zostało zainstalowane w pojazdach naszych klientów

Na jakim etapie jest wdrażanie systemu EETS (European Electronic Toll Service), pozwalającego na podróżowanie z jednym urządzeniem pokładowym do pobierania opłat w różnych krajach, a docelowo we wszystkich państwach Europy? Operatorzy stopniowo wdrażają nową technologię do użytku, z jednej strony zachwalając jej dobrodziejstwo, a z drugiej – krytykując jej wady, ujawniające się w okresie przejściowym.
Wprowadzona w 2018 roku sieć EETS pozwala na prostszy pobór opłat drogowych. Poruszanie się po płatnych drogach Europy powinno być łatwiejsze. Kierowcy firm transportowych trudniących się przewozem towarów i osób mogą sprawnie przemieszczać się autostradami z kraju do kraju bez konieczności zatrzymywania się w punktach poboru myta celem uiszczenia stosownej opłaty, wykorzystując do tego specjalistyczne urządzenia. Dotychczas byli oni jednak zmuszeni do posiadania i obsługiwania kilku urządzeń montowanych na szybie lub w kokpicie pojazdu, bowiem każdy kraj ma własny, dedykowany system opłat wymagający specjalnego urządzenia pokładowego OBU. ViaBox, Go Box, TollCollect OBU to tylko niektóre znane kierowcom nazwy boxów – krótko mówiąc - ile krajów, tyle systemów i urządzeń. Od kilku lat jednak firmy transportowe mogą korzystać z nowoczesnych interoperacyjnych urządzeń pokładowych, gotowych pod względem technologicznym i formalnym do rejestrowania myta w różnych systemach opłat i działających jednocześnie w wielu europejskich krajach – jednak wyłącznie tych, które wdrożyły usługę EETS.

Co to jest EETS?

European Electronic Toll Service (w skrócie EETS) to europejska usługa opłaty elektronicznej, pozwalająca na uiszczanie opłat drogowych w wielu krajach przy użyciu tylko jednego urządzenia pokładowego. Docelowo zgodnie z dyrektywą z 2004 roku, uchwaloną przez Parlament i Radę Europejską ma być ona dostępna w całej Unii Europejskiej. Działa już w Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Polsce (A4 Kraków - Katowice), Portugalii i we Włoszech. Ostatnio usługa EETS została wprowadzona również w Niemczech i od kwietnia do rozliczania myta w systemie Toll Collect zostały dopuszczone inne urządzenia niż Toll Collect OBU. Urządzenie działające w systemie EETS jest dużym udogodnieniem dla kierowców - nie muszą już umieszczać w swojej kabinie kilku boxów działających wyłącznie w wybranych krajach europejskich. Wystarczy tylko jedno OBU, którego nie trzeba wymieniać. Korzyści z posiadania uniwersalnego urządzenie czerpią również właściciele firm transportowych i spedycyjnych. Jedno OBU działające w kilku krajach to wymierne oszczędności i duże ułatwienie w zarządzaniu flotą.

Produkt… marketingowy?

Teoretycznie jedno urządzenie na wiele krajów powinno być dobrodziejstwem, jednak nie wszystko jest takie różowe, na co zwracają uwagę niektórzy operatorzy. – Wszystkim zainteresowanym jednym spójnym urządzeniem na Europę zwracamy uwagę, że dziś to produkt głównie marketingowy, z trzech powodów – mówi Mariusz Derdziak, kierownik sprzedaży DKV Euro Service. – Po pierwsze – powoduje wzrost kosztu myta w Niemczech. Dziś prowizja np. w DKV na Toll Collect wynosi 0%, natomiast po przeniesieniu opłaty na boxa EETS - u wszystkich operatorów kart paliwowych - sięgać będzie nawet do 4,5%. Druga sprawa to niejasne procedury w przypadku awarii boxa, mogące skutkować gigantycznymi karami. Co ma zrobić kierowca, jeśli urządzenie przestanie działać na drodze krajowej w Niemczech, gdzie nie ma możliwości ręcznego wykupu opłaty drogowej? Trzecia kwestia to fakt, że żaden z dostępnych boxów jeszcze długo nie będzie w pełni „EETS”, bo działają one tylko w kilku krajach, a nie wszędzie – mimo szumnych zapowiedzi marketingowych. Jak w każdym nowym systemie elektronicznego myta, początki nowej technologii wiążą się z błędami i chcemy ustrzec przed tym naszych klientów. Doradzamy przechodzenie na EETS z rozmysłem, tam gdzie jest to dobre rozwiązanie strategiczne, np. przy nowych rejestracjach do systemów myta lub wymianie pojazdów. Zależy nam na tym, aby box oferowany przez DKV był bezpieczny, sprawdzony i przede wszystkim, korzystny dla klienta cenowo.

Jak działa urządzenie pokładowe w systemie EETS

Głównym zadaniem OBU EETS jest rejestrowanie opłat drogowych za każdy przejazd w systemie myta w danym kraju. Aby urządzenie zostało dopuszczone do użytkowania na obszarze, gdzie funkcjonuje usługa EETS, wcześniej musi przejść szereg testów. Warto wiedzieć, że nie wystarczy, aby OBU było technicznie kompatybilne z systemem opłat w danym kraju. To dopiero pierwszy etap skomplikowanej procedury. Kolejnym, często bardziej wymagającym i trudniejszym do osiągnięcia celem jest uzyskanie oficjalnej zgody organizacji czuwającej nad poprawnością poboru myta w danym kraju. Dopiero po pomyślnym przejściu przez procedurę, kiedy producent i dostawca OBU uzyska zgodę niezbędnych instytucji, może swoje urządzenie zaoferować klientom.

Jakie urządzenie wybrać?

Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń działających w systemie EETS. Czym kierować się przy wyborze nowego OBU? Niewątpliwie jedną z najważniejszych cech jest to w ilu krajach już działa, a także jak wielki jest jego potencjał. Warto wybrać stabilnego partnera, z dużym doświadczeniem w branży, od lat oferującego różnego rodzaju rozwiązania dla firm transportowych. Daje to gwarancję wysokiej jakości usług i pewność, że zna on doskonale potrzeby tego sektora. Właśnie taki partner ciągle pracuje nad nowymi udogodnieniami i będzie zainteresowany jak najszybszym zwiększeniem zakresu działania urządzenia w najbardziej kluczowych dla branży transportowej krajach. Z firmą o ugruntowanej pozycji na rynku i szerokim spektrum wpływów, przewoźnicy mogą również liczyć na większe rabaty u zarządców i operatorów systemów opłat. Tollbox BP/Aral – BP jako pierwsza firma wprowadziła na rynek BP Tollbox dla EETS – jedno urządzenie zamiast wielu, które automatycznie reguluje opłaty we wszystkich krajach objętych siecią EETS – mówi Maciej Gesing, dyrektor sprzedaży kart paliwowych BP w Polsce. – Jedno urządzenie pokładowe zastąpiło wiele krajowych rozwiązań. Korzystanie z tego urządzenia zwiększa przejrzystość danych dotyczących floty i znacznie redukuje ilość czynności administracyjnych. Od marca 2018 r. BP/ Aral oferują operatorom i właścicielom flot samochodowych nowy system do dokonywania opłat elektronicznych w Europie. Rozwiązanie Tollbox BP/Aral, oparte na EETS - europejskiej usłudze opłaty elektronicznej, umożliwia automatyczne rozliczanie opłat za korzystanie z dróg płatnych w szeregu krajów. Dzięki temu w pojeździe może być zainstalowane tylko jedno urządzenie (OBU – On board unit) do opłat elektronicznych zamiast kilku osobnych urządzeń w przypadku podróży do wielu krajów. Wprowadzenie uniwersalnego systemu opłat elektronicznych Tollbox było korzystne dla posiadaczy komercyjnych flot samochodowych, ponieważ pozwala oszczędzać czas i koszty, tym samym zwiększając efektywność funkcjonowania floty. System Tollbox firm BP/Aral powiązany z EETS instaluje się łatwo i szybko, po czym jest natychmiast gotowy do użycia. Urządzenie BP/Aral Tollbox posiada dodatkowe funkcje, np. rozwiązania telematyczne do lokalizacji pojazdów oraz funkcje służące do zarządzania flotą i sporządzania sprawozdań. Dodatkowe powiązania urządzenia z innymi systemami umożliwią efektywne wykorzystywanie i przetwarzanie danych pojazdów. Usługi w zależności od ich funkcjonalności, dostępne są w wariantach, od podstawowych do zaawansowanych. Posiadacze flot mogą wybrać pakiet usług najbardziej dopasowany do swoich potrzeb. Od 17 kwietnia 2019 r. usługa dostępna jest także w Niemczech. Jednocześnie marka BP uzupełniła pakiet usług o możliwość korzystania z tego rozwiązania. Oprócz zintegrowanego rozliczania wszystkich opłat i korzystania z podstawowej oferty np. karta paliwowa, analizy i raporty, właściciele flot mogą, po uprzedniej aktywacji, uzyskać dostęp do rozbudowanych funkcji telematycznych. Kontrola floty: Obraz całej floty w Centrum Telematycznym Pakiet zaawansowany tzw. EETS Advanced, obejmuje wiele dodatków i innowacyjnych rozwiązań. W ramach funkcji telematycznych można uzyskać dostęp do Centrum Telematycznego. Umożliwia ono sprawdzenie pozycji wszystkich pojazdów wyposażonych w BP Tollbox dla EETS. Zyskujemy także inne szczegółowe informacje takie jak status pojazdu (w ruchu, oczekuje lub parkuje), ostatnią przejechaną trasę oraz sytuację na drodze. Można także przeglądać szczegółowe dane dotyczące aktywności pojazdu w czasie. W ramach oferty pakietowej klienci BP otrzymują również dostęp do dwóch aplikacji - jednej dla menadżera floty i jednej dla kierowcy. Jeżeli obie aplikacje są zalogowane w tym samym czasie, możliwa jest łatwa komunikacja między nimi. Zarządzający flotą mogą także przeglądać wszystkie informacje z Centrum Telematycznego za pomocą aplikacji mobilnej. Opłaty, tankowanie, mycie pojazdu: wszystkie wydatki na jednym zestawieniu. Nawet w podstawowej konfiguracji rozwiązanie BP Tollbox zapewnia efektywne i proste użytkowanie. Ułatwienia zaczynają się już na etapie instalacji urządzenia, która wymaga jedynie kilku prostych kroków, po czym następuje natychmiastowa aktywacja i włączenie bogatego pakietu funkcji podstawowych. Karty paliwowe BP, z których można korzystać w całej Europie oraz transakcje dokonane z ich użyciem wymienione są razem z wszystkimi opłatami drogowymi na jednym rozliczeniu, na przykład korzystanie z przepraw promowych, mycie pojazdów ciężarowych lub parkowanie. Dzięki temu istnieje możliwość prostego monitorowania wszystkich kosztów. BP Tollbox dla EETS można także łatwo wymieniać pomiędzy pojazdami. Nie jest konieczna czasochłonna i kosztowna wizyta w warsztacie ani korzystanie z wielu różnych urządzeń dla poszczególnych krajów. Z BP Tollbox dla EETS można obecnie korzystać we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, w tym w tunelu Liefkenshoektunnel, we Włoszech, Austrii, Polsce (obecnie na autostradzie A4 na trasie Kraków-Katowice), i w Niemczech. W tym roku dodane zostaną dalsze kraje, w tym Węgry, Polska, Norwegia (AutoPass System), Słowenia oraz mosty Öresund i Storebaelt. Gdy zasięg zostanie rozszerzony, urządzenie BP Tollbox dla EETS bezprzewodowo zaktualizuje potrzebne oprogramowanie bez konieczności zakupu dodatkowego sprzętu czy wizyty w serwisie. BP oferuje rozwiązanie do rozliczania opłat drogowych we współpracy z ekspertem w dziedzinie opłat drogowych - Trafineo. Klienci posiadający karty paliwowe BP już korzystają z kompleksowych usług, takich jak bezpieczne parkowanie, mycie ciężarówek czy wyjątkowe połączenia promowe oferowane na wyłączność za pośrednictwem firmy Trafineo we współpracy z PIQUE Ferry Agency GmbH. Korzyści w skrócie:
• Automatyczne rozliczanie opłat we wszystkich krajach objętych siecią EETS;
• Komplet faktur w jednej przesyłce;
• Prosta instalacja typu „Podłącz i używaj”; łatwa konfiguracja urządzenia – zmiana liczby osi, klasy wagowej i języka menu dostępna jest z poziomu ekranu urządzenia
• Możliwość przenoszenia urządzenia pomiędzy pojazdami;
• Możliwość podłączenia na stałe;
• Bezprzewodowe aktualizacje i automatyczna aktywacja kolejnych krajów przystępujących do EETS;
• Możliwość korzystania z szerokiej oferty usług drogowych;
• Dostęp do wszystkich usług dodatkowych BP, takich jak: rozliczanie opłat za przejazdy mostami i tunelami, transportem kolejowym i morskim, całodobowa pomoc drogowa, myjnie oraz bezpieczne parkingi. Dodatkowo możliwość korzystania ze wszystkich przepraw promowych obsługiwanych przez agencję PIQUE dzięki współpracy z firmą Trafineo.
• Bez stałych opłat
• Bez kaucji, opłat za personalizację, przesyłkę i aktualizacje;

DKV BOX EUROPE

W DKV cały czas trwa rejestracja klientów na urządzenia DKV Box Europe (EETS). Od jesieni rozpocznie się ich dystrybucja. Na początku będą działać w Belgii, Niemczech i Austrii, a pod koniec 2019 r. w Hiszpanii, Francji i Portugalii. Następnie będą dołączane kolejne kraje. DKV BOX EUROPE umożliwi także płatność za przejazd mostami Öresund i Storebault w Skandynawii. Urządzenie pokładowe, które wkrótce umożliwi rozliczanie opłat drogowych w całej Europie w systemie EETS - przeszło fazę testów. Ponad tysiąc boxów zostało zainstalowanych u klientów DKV. Oprócz naliczania transakcji, testowane były aspekty techniczne obsługi urządzania oraz proces obsługi klienta. – W niedługim czasie przewoźnicy będą mogli korzystać tylko z jednego urządzenia pokładowego na terenie całej Europy – mówi Gertjan Breij, dyrektor zarządzający DKV Euro Service. – Ważne jest podkreślenie, że DKV BOX EUROPE nie będzie musiało być zastępowane innym urządzeniem na późniejszym etapie rozwoju systemu EETS. Technologia uruchamiana w nowych krajach będzie integrowana z systemem DKV bezprzewodowo, a więc w pełni automatycznie i niezależnie od lokalizacji pojazdu. Klienci będą mogli łatwo aktywować lub dezaktywować kraje lub przypisywać swoje urządzenia pokładowe do innych pojazdów za pomocą portalu internetowego. Pierwszym klientem testowym w Belgii, który otrzymał DKV BOX, była transportowa Vervoer Engelbosch: – Bardzo się cieszymy, że wkrótce będzie obowiązywać jedno urządzenie, które obejmie opłaty drogowe w wielu krajach. Będzie to wielkie ułatwienie dla naszej codziennej działalności transportowej, zwłaszcza po ostatecznym połączeniu opłat wszystkich krajów Europy – mówi Michel Engelbosch, dyrektor zarządzający Vervoer Engelbosch. Kolejna firma, która otrzymała DKV BOX EUROPE do testów była holenderska firma Don Trucking, zajmująca się logistyką. – DKV BOX EUROPE uprości procesy operacyjne naszej firmy. Teraz jesteśmy zmuszeni rejestrować się w każdym kraju, co wiąże się z mnogością rachunków i „roboty papierkowej”. W przyszłości zaś wystarczy jeden portal internetowy i jedno urządzenie pokładowe co zaoszczędzi nam wiele czasu. Sama instalacja jest bardzo prosta: zainstalowanie pierwszego boxa zajęło nam zaledwie kwadrans – mówi Darek Hejnicki, dyrektor operacyjny Don Trucking. – Dzięki DKV BOX EUROPE będziemy mogli wystawiać faktury szybciej i dokładniej – dodaje. Wszystkie etapy testowania nowego DKV BOX EUROPE i procesów z nim związanych: od instalacji i uruchomienia u przewoźnika, aż po prawidłowe przekazywanie danych i rozliczanie, zakończyły się pomyślnie. Zalety DKV BOX EUROPE to m.in. hybrydowa technologia radiowa (GNSS / DSRC /Bluetooth) do poboru opłat drogowych dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej > 3,5 t, ręczne wpisywanie liczby osi na wyświetlaczu urządzenia pokładowego, prosty montaż urządzenia pokładowego „plug and play” (opcjonalnie zasilanie ciągłe), szybkie wzywanie pomocy w nagłych wypadkach oraz wszystkie dane na jednej fakturze DKV oraz na portalu eREPORTING Firmy transportowe stają dziś przed problemem, jaki box i jakiego operatora wybrać, aby mieć gwarancję prawidłowych rozliczeń myta z wielu krajów na długie lata. – Boxy EETS muszą być certyfikowane we wszystkich krajach i przejść szereg testów terenowych – wyjaśnia Jürgen Steinmeyer, dyrektor ds. opłat drogowych w DKV Euro Service. Jeżeli operator boxa wskazuje, iż urządzenie EETS działa w danym kraju, to czy można je zainstalować w pojeździe, ruszyć w drogę i oczekiwać, że opłata zostanie prawidłowo uiszczona i wskazana na fakturze? – Nie jest to jednoznaczne – ostrzega Jürgen Steinmeyer. – Jeżeli dostawca wskazał, że jego urządzenie EETS działa w danym kraju, może to oznaczać, albo że produkt jest technicznie kompatybilny z systemem poboru opłat albo tylko tyle, że pomyślnie przeszedł badania terenowe. Jak można upewnić się, że urządzenie, które zamówiliśmy, będzie zawsze działać zgodnie z oczekiwaniami? – Przede wszystkim należy sprawdzić, czy urządzenie pochodzi od certyfikowanego dostawcy EETS – radzi Jürgen Steinmeyer. – Przykładowo, firma DKV EURO Service ma w ofercie urządzenia DKV BOX EUROPE firmy Toll4Europe GmbH, certyfikowanego dostawcy EETS. Należy podkreślić, że proces certyfikacji urządzeń jest różny w zależności od kraju. Na przykład w Niemczech urządzenie przechodzi badanie laboratoryjne, a następnie terenowe. Następnie Federalne Biuro Transportu Towarowego (BAG) przygotowuje sprawozdanie z certyfikacji i urządzenie zostaje zatwierdzone do stosowania na niemieckich drogach na mocy umowy z BAG. Podobna procedura ma miejsce w Belgii. Każdy profesjonalny dostawca usług EETS powinien być gotowy przedstawić w dowolnej chwili informacje na temat stanu certyfikacji danego urządzenia. – Gdy pomysł związany z wprowadzeniem usług EETS nabrał rozpędu, na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej nowych graczy – dodaje Jürgen Steinmeyer. – Celem było, aby jak najwięcej krajów zostało jak najszybciej objętych programem. Wymagana certyfikacja była jednak często niedostępna, w związku z czym urządzenia nie nadawały się do użytku. Z całą pewnością mogło to wzbudzać niepewność. W DKV dokładamy wszelkich starań, by tych wątpliwości było jak najmniej. Wychodzimy z założenia, że jeżeli urządzenie nie będzie działać lub nie zostanie dostarczone na czas, klient przestanie nam ufać. Chcemy również zapewnić przejrzysty system fakturowania oraz usług dodatkowych, takich jak lista przejazdów wyświetlona w raporcie DKV eReporting. Procesy awaryjne również odgrywają ważną rolę. Innymi słowy, chcemy uniknąć ryzyka, że urządzenie EETS nie zadziała prawidłowo. Nie igramy z zaufaniem naszych klientów. Nie musimy być pierwsi na rynku, ale musimy zaoferować naszym klientom produkty wysokiej jakości, które będą działać tak, jak powinny.

RedTortuga: OnTolls Europe

OnTolls Europe – nowe urządzenie do poboru opłat drogowych RedTortuga oferuje możliwość poruszania się po 11 krajach kontynentu, zapewniając większą wygodę w dokonywaniu płatności w: Hiszpanii, Portugalii, Francji, Niemczech, Belgii, we Włoszech, w Austrii, Polsce (A4 Kraków- Katowice), Danii, Szwecji i w Norwegii. Jak podkreślają przedstawiciele RedTortuga, zalety OnTolls Europe to nie tylko ułatwienia w podróży. Po pierwsze: z uwagi na to, że w tych 11 krajach potrzebne jest tylko jedno urządzenie, koszty dla firmy transportowej są niższe. Dodatkowo urządzenie oferuje możliwość dostosowania trasy, wybierając tylko kraje wymagane przez danego klienta. Technologia zastosowana w urządzeniu umożliwia również modyfikację danych, dodawanie powiązanych tablic rejestracyjnych oraz aktywację lub dezaktywację krajów, a wszystko to w ramach jednej umowy i bez konieczności zmiany urządzenia. Kolejna zaleta OnTolls Europe to system geolokalizacji pojazdu, który umożliwia obliczanie zużycia paliwa, kosztów opłat drogowych i czasu przejazdu na żywo. Dodatkowo wyświetla również informacje o ruchu drogowym, umożliwia rozmowę z kierowcą, a nawet tworzenie i wysyłanie zadań do kierowcy.

SHELL

Shell we współpracy z wiodącymi dostawcami urządzeń pokładowych (OBU) oferuje własne rozwiązania w zakresie rozliczania opłat drogowych w wielu krajach Europy. – Zapewniamy najszerszy zasięg terytorialny usług oraz możliwość indywidualnego dopasowania oferty handlowej tak, aby jak najlepiej odpowiadała indywidualnym potrzebom klientów – zapewnia Eva Tzoneva, Roads Services Development Manager, Global Shell Fleet Solutions Marketing Team. – Dostępne urządzenia wyróżnia funkcjonalność, która ułatwia kierowcom ich użytkowanie niezależnie od dostawcy. – Shell jako pierwszy emitent kart paliwowych już w 2016 r. udostępnił usługę rozliczania opłat drogowych za pomocą jednego urządzenia w czterech krajach – Francji, Hiszpanii, Portugalii i Belgii (w tym w tunelu Liefkenshoek) – dodaje Eva Tzoneva . – Od tego czasu sukcesywnie powiększa zasięg sieci, która obecnie obejmuje również Niemcy (z tunelami Warnow i Herren), Włochy, Austrię oraz Polskę (odcinek autostrady A4 między Krakowem a Katowicami). Obecnie prowadzimy intensywne prace nad włączeniem kolejnych krajów, które powinny zakończyć się najpóźniej w przyszłym roku. W związku z tym, że proces jest bardzo złożony, a jego finalizacja wymaga pełnej gotowości zarówno usługodawcy, jak i podmiotów odpowiadających za pobór opłat drogowych, trudno jest na tym etapie zadeklarować dokładny termin. W pierwszej kolejności planujemy uruchomienie opłat drogowych w Skandynawii, łącznie z mostami w Danii i Szwecji oraz za tunele i autostrady w Belgii. W dłuższej perspektywie na horyzoncie są także Węgry, Słowenia oraz prawdopodobnie Bułgaria. Kolejne nasze kroki zależą w dużej mierze od postępów prac w poszczególnych krajach. Czechy i Słowacja wyraziły chęć przyjęcia dostawców EETS, gdy tylko zakończy się proces przejścia na satelitarny system poboru opłat drogowych, czego można się spodziewać do końca tego roku. Mimo że Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej, ale znajduje się w samym sercu europejskich korytarzy transportowych, planuje przyjąć EETS, jednak nastąpi to nie wcześniej niż w 2021 roku. Z wielkim zainteresowaniem przyglądamy się również planom rządu holenderskiego dotyczącym wprowadzenia krajowego systemu opłat drogowych (nie wcześniej niż w 2021 r.), który miałby zastąpić Eurowiniety. Shell jako ceniony i doświadczony ekspert w dziedzinie opłat drogowych uczestniczy we wszystkich pracach także legislacyjnych związanych z rozwojem systemu EETS. Oferowane przez Shell rozwiązania są wyposażone w najnowocześniejsze technologie. Wstępna aktywacja i konfiguracja OBU odbywają się automatycznie na podstawie danych podanych przy rejestracji. Wszystkie aktualizacje są wprowadzane zdalnie, jedynym warunkiem jest to, aby urządzenie pokładowe było włączone i podłączone do źródła zasilania. – Oczywiście możliwe jest również przełączanie urządzeń między pojazdami, choć ze względu na ryzyko związane z nieterminową aktualizacją danych przez zarządców systemów zalecamy przypisanie OBU tylko do jednego samochodu – mówi Eva Tzoneva. Faktury mogą być wystawiane zarówno w wersji elektronicznej (domyślnie), jak i papierowej (na żądanie klienta). – W Niemczech i dwóch regionach Belgii, gdzie mają miejsce inne regulacje, czyli opłata jest podatkiem, zapewniamy dostęp do zabezpieczonej strony internetowej, na której dostępne są stosowne dokumenty – wyjaśnia Eva Tzoneva. – Posiadacze karty Shell Card w ramach rozliczenia mogą otrzymywać zbiorczą fakturę, na której opłaty i podatki drogowe wyszczególnione będą obok kosztów paliwa. Oferujemy przejrzyste, konfigurowalne raporty według wybranych kryteriów np. pojazdu, kraju czy centrum rozliczeniowego. Klient może otrzymać cyklicznie podsumowanie, jednorazowo wygenerować zestawienie albo pobrać dane na potrzeby własnych analiz. Planujemy dalszy rozwój usług w oparciu o dane GPS. Nasi konsultanci i handlowcy na bieżąco informują klientów o najnowszych usługach oraz pełnej ofercie serwisów drogowych. – Obecnie nie ma jeszcze na rynku urządzenia, które obejmowałoby zasięgiem wszystkie państwa UE – podsumowuje przedstawicielka Shell. – Jako Shell na tym etapie wdrożenia systemu skupiamy się na zapewnieniu przewoźnikom pełnego wsparcia w zakresie doboru odpowiedniego rozwiązania. Specjalny zespół ekspertów spośród licznych możliwości pomaga naszym klientom znaleźć rozwiązanie dopasowane do potrzeb danej floty. Sukcesywnie też zwiększamy zasięg terytorialny naszych usług. W tym celu pod koniec ubiegłego roku dołączyliśmy do grona partnerów Toll4Europe. Docelowo chcemy zaoferować klientom, którzy realizują transgraniczne dostawy towarów z jednego krańca Europy na drugi, jedno urządzenie do poboru opłat w ramach ogólnoeuropejskiego rozwiązania, dostępne w przystępnych cenach, wykorzystujące niezawodną technologię i nie powodujące komplikacji administracyjnych.

UTA One®

UTA Sp. z o.o. specjalizująca się od wielu lat w opłatach drogowych i innych usługach branży transportowej w tym kartach paliwowo-serwisowych, oferuje klientom urządzenie EETS - UTA One®. UTA One® to urządzenie pokładowe gotowe do działania we wszystkich europejskich krajach, które zgodziły się na rozliczanie opłat drogowych w ogólnoeuropejskim systemie EETS. Wybierając UTA One®, klienci zyskują jednego partnera, jedną fakturę, jedną umowę oraz dostęp do atrakcyjnej oferty rabatowej. UTA One® daje także możliwość zdalnej aktualizacji usług, czyli dodawanie kolejnych systemów opłat oraz zmianę danych pojazdu (np. numeru rejestracyjnego) na portalu klienta, bez konieczności wymiany urządzenia. Klienci, którzy wybrali UTA One® otrzymują zbiorczą fakturę, zawierającą zestawienie poszczególnych transakcji. To prostsza i wygodniejsza forma prowadzenia rozliczeń. Co więcej, UTA jako pierwszy dostawca EETS udostępnia swoim klientom rzetelny system raportowania pojedynczych przejazdów, zawierający szczegółową analizę płatnych odcinków przebytych przez każdy pojazd, co daje możliwość łatwego rozliczania się ze zleceniodawcami. Aktualnie urządzenie UTA One® działa już w dziewięciu systemach myta w ośmiu krajach: Austria, Włochy, Belgia (systemViaPass i tunel Liefkenshoek), Hiszpania, Francja, Portugalia, oraz Polska (A4 Kraków -Katowice). W kwietniu zakres działania UTA One® został rozszerzony o system opłat drogowych w Niemczech. To pierwsze urządzenie EETS na rynku, działające w tym kraju. Wkrótce planowane jest rozszerzenie zakresu UTA One® na inne kraje europejskie (m.in. Czechy, Węgry, Słowenię, Polskę oraz Skandynawię). – Jako jeden z wiodących dostawców usług dla firm transportowych, wiemy jak ważne jest dla naszych klientów posiadanie w aucie tylko jednego wielofunkcyjnego urządzenia do opłacania myta. Naszym celem jest, aby UTA One® było jedynym i ostatnim urządzeniem, jakie zostało zainstalowane w pojazdach naszych klientów – podkreśla Michał Gwiaździński, dyrektor sprzedaży UTA. Cel jest słuszny, jakiś postęp już widać, ale wdrażanie uługi EETS w całej Europie jeszcze trochę potrwa, a droga do celu wydaje się nieco wyboista.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.