Na Torze Modlin mogliśmy doświadczyć, jak nowe opony Bridgestone Duravis R002 trzymają na śliskim. Po przejeździe przez tzw. szarpak na płycie poślizgowej łatwo było utrzymać ciągnik na wyznaczonym torze jazdy
Janusz Długiński (Bridgestone): Dla opon nie ma właściwie różnicy, czy pojadą z Gorzowa do Rzeszowa, czy z Gorzowa do Dusseldorfu. Ogumienie DURAVIS R002, wszechstronne, uniwersalne, ma dobrze służyć w każdym takim przypadku
Opona Duravis R002 gwarantuje żywotność zwiększoną o 45% w porównaniu do jej poprzednich modeli (na zdjęciu nowa opona na oś napędową
Duravis R002 na oś kierowaną zapewniają najwyższą w klasie przyczepność na mokrej nawierzchni (klasa A)
Bridgestone, największy na świecie producent opon i wyrobów z gumy, wprowadził na rynek ultra wytrzymałe, uniwersalne
opony Duravis R002. Nowy produkt ma umożliwić flotom obniżenie kosztów eksploatacji w wyniku znaczącej redukcji kosztu przejechanego kilometra, dzięki nadzwyczajnej trwałości i zoptymalizowanej wydajności paliwowej. Ponadto nowe opony zapewniają nadzwyczajną przyczepność na mokrej nawierzchni.
Jak powiedział na konferencji prasowej, zorganizowanej niedawno, podczas prezentacji nowych opon na Torze Modlin, Janusz Długiński, Key Account Manager OE & Training Manager Commercial Products East Region w Bridgestone Europe, Middle East & Africa, w transporcie samochodowym w Europie najwięcej towarów (około 70 proc.) przewożonych jest na dystansach krajowych i regionalnych, zaś segment uniwersalny to największa część rynku. Dominują przejazdy na odległość 100-300 km. Te dwie kategorie to ponad 60-procentowy potencjał produktów DURAVIS na rynku. W praktyce transport krajowy i międzynarodowy nakładają się na siebie, bywa, że dystans w kraju jest większy niż dystans w przewozach międzynarodowych. Dla przykładu z Gorzowa do Rzeszowa jest w przybliżeniu tak samo daleko jak z Gorzowa do Dusseldorfu. Teoretycznie przewoźnik obsługujący kierunek Gorzów-Dusseldorf powinien wybrać opony do transportu długodystansowego (międzynarodowego), a jeśli kierunek Gorzów-Rzeszów – ogumienie regionalne, krajowe. Drogi są teraz podobnej jakości tu i tu. Dla opon nie ma właściwie różnicy, gdzie pojadą. Właśnie w myśl tej idei ogumienie DURAVIS R002, wszechstronne, uniwersalne, ma dobrze służyć w każdym takim przypadku.
Obniżenie kosztu przejechanego kilometra
Najnowszą generację opon Bridgestone Duravis opracowano i przetestowano we współpracy z 17 flotami z 13 krajów w przeróżnych warunkach eksploatacyjnych. Opona Duravis R002 gwarantuje żywotność zwiększoną o 45% w porównaniu do jej poprzednich modeli, a koszt przejechanego kilometra zmniejszył się o 15% w stosunku do poprzedniego modelu (średnia opon na oś kierowaną, napędową i naczepową). Oszczędności poczyniono nie tylko w zakresie kosztów, ale także emisji CO2 - nowe opony zapewniają zoptymalizowaną wydajność paliwową dzięki kombinacji B-C- -B w osiach kierowanych, napędowych i naczepowych. Duravis R002 to wielofunkcyjne opony dla wszystkich rodzajów flotowych pojazdów ciężarowych, mające szeroki zakres zastosowań, od jazdy po drogach regionalnych po autostrady. Zapewniają - według producenta - najwyższą w klasie przyczepność na mokrej nawierzchni i wydajność przez cały rok, dzięki najwyżej klasie A w zakresie przyczepności opon na oś kierowaną na mokrej nawierzchni. To pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała taką wartość (rozmiar: 315/80R22.5). Ponadto są dostosowane do jazdy w warunkach zimowych, o czym świadczą oznaczenia opon 3PSFM i M+S na osiach kierowanych, napędowych i naczepowych. Steven De Bock, Director Sales & Operations Commercial Products w Bridgestone EMEA, powiedział: – Floty jeszcze nigdy nie stały przed tyloma wyzwaniami, a na Bridgestone spoczywa obowiązek zapewnienia pomocy naszym klientom, którzy muszą im sprostać. Nadmierne zużywanie się opon to jedna z największych obaw flot, które chcą uniknąć dodatkowych kosztów. Dzięki wyjątkowej wydajności nasza nowa opona Duravis R002 pomoże im w obniżeniu kosztów eksploatacyjnych.
Z nową mieszanką i nowym wzorem bieżnika
Konstruując nowe opony, aby zminimalizować ich zużycie, zastosowano wzory bieżnika o niskim współczynniku odkształcania. W ogumieniu na oś skrętną ciasny bieżnik i lamele trójwymiarowe zaprojektowano z myślą o dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Na osi napędowej technologia Low Energy Pattern ogranicza odkształcenia, zwiększając trwałość oraz zapewniając równomierne zużycie opony, zaś w ogumieniu na oś naczepy - gęsty bieżnik. Do produkcji opon na oś skrętną i napędową używa się mieszanek o wysokiej zawartości krzemionki i nowej technologii mieszania tandemowego. Mieszanka bieżnika Nano-pro Tech redukuje straty energii i opór toczenia. Dzięki wysokiej zawartości krzemionki zapewnia wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni i niską temperaturę pracy. W produkcji (w Stargardzie) stosowany jest specjalny proces mieszania dla równomiernego zużycia i poprawy przyczepności na mokrej nawierzchni. Innowacyjna koncepcja wzoru bieżnika poprawia przyczepność opon na mokrej nawierzchni dzięki zoptymalizowanemu odprowadzaniu wody.
Wyzwania w dzisiejszej branży transportowej
Stale rosnące wymagania stawiane branży ransportowej oznaczają, że właściciele i menedżerowie flot muszą maksymalizować wydajność i minimalizować koszty operacyjne. Opona DURAVIS R002 marki Bridgestone to rozwiązanie, które ma gwarantowaće obniżenie kosztów operacyjnych poprzez istotne ograniczenie kosztu w przeliczeniu na kilometr, dzięki wyjątkowej odporności na zużycie oraz zoptymalizowanej efektywności paliwowej. Jak powiedział na konferencji prasowej Janusz Długiński, dla przewoźników ważne jest, aby pojazdy bezawaryjnie docierały do celu i generowały niskie koszty operacyjne. O kształcie transportu w coraz większym stopniu decyduje także zrównoważony rozwój, coraz większe znaczenie ma jego ekologiczny charakter. To ma związek z przepisami. Dla przykładu, każdy producent pojazdów ciężarowych musi deklarować emisję dwutlenku węgla dla każdego samochodu, a na tę emisję wpływ mają opory toczenia opon, dlatego ten współczynnik jest tak istotny nie tylko dla producentów opon, lecz także dla producentów ciężarówek. W 2025 roku poziom emisji ma być obniżony o 15 procent, a w 2030 r. o kolejne 15 proc. To poważne wyzwanie dla producentów pojazdów ciężarowych. W sprostaniu europejskim wymogom mogą im pomóc odpowiednie opony. Coraz większego znaczenia nabierają rozwiązania telemetryczne, które pozwalają monitorować m.in. stan ogumienia podczas eksploatacji (m.in. ciśnienie, stan bieżnika). Użytkownicy pojazdów oczekują też coraz wyższego poziomu bezpieczeństwa. Według J. Długińskiego konstruując opony DURAVIS producent starał się zapewnić ich jak najdłuższe przebiegi, ograniczenie kosztu przejechania kilometra oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji. Udało się uzyskać największe przebiegi na rynku w transporcie uniwersalnym wszechstronnym. W kwestii bezpieczeństwa osiągnięto najwyższy wskaźnik przyczepności na mokrej nawierzchni. Nowa opona okazała się najlepsza w swojej klasie, jako pierwsza do zastosowania regionalnego uzyskała oznaczenie klasy „A” w kategorii osi kierowanej (rozmiar 315/80R22,5). Ponadto udało się zachować równowagę pomiędzy przebiegiem a efektywnością paliwową. Wszystkie nowe opony będą wyposażane w unikalną technologię RFID do ich identyfikacji.
Sprawdzone w 13 flotach
Nowe opony zostały sprawdzone w 13 flotach (151 pojazdów) na dystansie ponad 12,3 mln km. Okazało się, że zapewniają oszczędność 112 082 euro na rok pod względem kosztu na km, oraz 554 459 euro/rok pod względem kosztów paliwa dla przeciętnej floty regionalnej. Taki wynik uzyskano na podstawie obliczeń za pomocą narzędzia VECTO / CPK (koszt na km), w oparciu o wewnętrzny test terenowy i średnią cenę rynkową. Do porównania wykorzystano kombinację ciągnika i przyczepy 4x2 z oponami DURAVIS R002 315/80R22.5 dla osi kierowanej i napędowej oraz oponami naczepy 385/65R22.5 kontra ten sam zestaw wyposażony w poprzednią generację R-STEER 001, R-DRIVE 001 oraz opony R168, w tych samych warunkach, dla całej floty 150 ciągników i naczep, przy 130 000 km rocznego przebiegu na ciężarówkę (cena oleju napędowego 1,2 €/ l). Przyczepność na mokrej nawierzchni dla osi kierującej poprawiono o 9,17% w porównaniu z oponami poprzedniej generacji (w porównaniu R-STEER 001 poprzedniej generacji i modelu DURAVIS R-STEER 002, w rozmiarze 315/80R22.5). Jeśli chodzi o zużycie paliwa, uzyskano oszczędność 2,3 l/100 km dla pojazdu ciężarowego w przeciętnej flocie regionalnej, a jednocześnie o 1119 ton/rok mniejsza emisję CO2 (ekstrapolacja ograniczenia emisji CO2 dla całej floty zgodnie z następującymi założeniami: flota złożona ze 150 ciągników i naczep, 130 000 km rocznego przebiegu na zestaw). Producent przedstawia opinie użytkowników po testach. Rhys Thomas, Owen’s Road Services, Wielka Brytania: – Kierowcy są zachwyceni produktem (…). Pozytywne opinie dotyczyły poprawy przyczepności na mokrej nawierzchni, co przekłada się na większą pewność bezpieczeństwa jazdy. Narcisio Romele, ROTRANS S.R.L., Rumunia: – Moja firma realizuje zlecenia transportowe, które są bardzo wymagające w kontekście obciążenia opon. Z tego powodu korzystamy tylko z opon premium. Ogromnie cenimy sobie opony Bridgestone DURAVIS R002, ponieważ odznaczają się one regularnym zużyciem, dłuższą żywotnością w porównaniu z innymi dostępnymi na rynku produktami oraz doskonałym zachowaniem zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. August Gschwander, August Gschwander Transport GmbH, Niemcy: – Nasi kierowcy są bardzo zadowoleni z dużej przyczepności na mokrej nawierzchni, szczególnie podczas przyspieszania przy zjeżdżaniu z ronda – podczas tego manewru wcześniej używane opony nie zapewniały wystarczającej przyczepności w warunkach jazdy bez obciążenia. Gwarancja najwyższej przyczepności dotyczy także poruszania się po zaśnieżonych drogach. Przekłada się to na wzrost bezpieczeństwa naszych kierowców. Fritz Toifl, Fritz Toifl GmbH, Austria: – Nasze samochody poruszają się w wymagającym terenie, pokonując codziennie strome wzniesienia i liczne zakręty. Ponieważ pojazdy z naczepami silosowymi stale pracują w warunkach zmiennego obciążenia, oczekujemy od opon wysokiego poziomu stabilności kierunkowej w zmiennych warunkach drogowych – zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Wysoka przyczepność na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni opon DURAVIS była dla naszych kierowców naprawdę dużym zaskoczeniem.
Bieżniki Bandag też w nowej technologii
Podobnie jak w przypadku nowych opon, zwiększono przebieg i trwałość bieżników Bandag służących do regeneracji zużytych opon. Bieżniki Bandag R-DRIVE 002 oraz R-TRAILER 002 umożliwiają wydłużenie żywotności opon DURAVIS R002. Przedstawiciele Bridgestone oszacowali oszczędności pod względem kosztu na km, dla przeciętnej floty regionalnej używającej opon bieżnikowanych na 48 171euro na rok. Takie wyniki uzyskano w oparciu o wewnętrzny test terenowy i średnią cenę rynkową dla zestawu 4x2 ciągnik z naczepą z oponami Bandag R-DRIVE 002 315/80R22.5 na osi napędowej oraz oponami do naczepy 385/65R22.5 Bandag R-TRAILER 002, w porównaniu z tym samym zestawem z oponami R-DRIVE 001 i R168 poprzedniej generacji, w tych samych warunkach, dla całej floty (150 ciągników i naczep, 130 000 km rocznego przebiegu na ciężarówkę).
Monitorowanie opon to mniejsze koszty
Według Bridgestone, średnie roczne oszczędności dla typowego zestawu ciągnik-naczepa eksploatowanego z prawidłowym ciśnieniem w oponach wynoszą do 500 euro dla zużycia paliwa, 200 euro dla kosztów opon i 400 euro dla kosztów awarii. W sumie to 1100 euro rocznie na zestaw, co ustalono na podstawie wewnętrznych badań terenowych i testów przeprowadzonych przez jednostki badawczo-rozwojowe Bridgestone. Inwestycja w wyposażenie pojazdu w system monitorowania opon Bridgestone zwraca się zatem w ciągu roku.
Zaprojektowane dla przyszłości logistyki
Cztery główne rozmiary opon Duravis R002 dostępne są od września 2019 roku, a w roku 2020 pojawi się sześć dodatkowych rozmiarów. Nowe opony Duravis R002 uproszczą gamę produktów Bridgestone w segmencie uniwersalnym, zastępując wszystkie dotychczas oferowane produkty. Nowe opony będą fabrycznie montowane u czołowych producentów pojazdów takich jak MAN, SCANIA, DAIMLER, VOLVO, RENAULT, IVECO, po przeprowadzeniu dokładnych testów homologacji.