Fot. MAN
Od autobusów portowych zasilanych zieloną energią elektryczną po szybkie połączenia dla rowerzystów i e-busy: transport publiczny w Kopenhadze jest już bardziej przyjazny dla środowiska niż w wielu innych dużych miastach. Teraz firma VIKINGBUS Danmark A/S zamówiła 45 autobusów MAN Lion's City 12 E, które od wiosny 2023 r. będą kursować po drogach stolicy Danii.
Dojazd z punktu A do punktu B w Kopenhadze jest łatwy, szybki i wygodny. Czy to pociągi, metro czy taksówki - w stolicy Danii istnieje szeroki wybór środków transportu. Jeśli chcesz podróżować w sposób szczególnie przyjazny dla środowiska, możesz skorzystać z roweru, autobusu portowego - promy są zasilane zieloną energią - lub w przyszłości jednym z 45 nowych autobusów MAN Lion's City 12 E, które VIKINGBUS Danmark A/S zamówił w firmie MAN Truck & Bus. Firma transportowa wygrała przetarg na obsługę linii autobusowych w Kopenhadze, zorganizowany przez Urząd Transportu Publicznego (PTA) Movia i w przyszłości będzie obsługiwać trasy w stolicy Danii, a także na Frederiksbergu, w Lyngby, Greve i Høje Taastrup.
– Kwestia zrównoważonego rozwoju jest kluczowa dla VIKINGBUS Danmark A/S, dlatego szybko zdecydowano, że na nowo pozyskanych trasach autobusowych powinny być używane szczególnie przyjazne dla środowiska autobusy miejskie – mówi Rudi Kuchta, szef Business Unit Bus w MAN Truck & Bus, dodając: – Jesteśmy oczywiście zachwyceni, że wybrano naszego MAN Lion's City E i że kwestia ochrony środowiska nabiera coraz większego znaczenia w transporcie publicznym.
Firma VIKINGBUS Danmark A/S korzysta już z autobusów MAN eBus, dzięki czemu zdobyła doświadczenie w zakresie nowoczesnych pojazdów miejskich. Od 2021 roku firma eksploatuje łącznie 12 autobusów MAN Lion's City E na trasach w duńskich miastach Odder i Skanderborg. VIKINGBUS Danmark A/S od wielu lat polega na MAN również w sektorze autokarów. Dzięki nowemu zamówieniu na 45 eBusów, firma będzie posiadała w swojej flocie 86 pojazdów marki MAN i NEOPLAN.
– Nowe zamówienie wyraźnie pokazuje, jak dobrze nam się współpracuje, ale także jak bardzo VIKINGBUS jest zadowolony z naszych pojazdów. Jesteśmy z tego dumni – mówi Jesper Mathiesen, Fleet & PTA tender manager Citybus w MAN Dania i dodaje: – To wielkie doświadczenie, aby wprowadzić tak wiele autobusów elektrycznych na drogi w Wielkiej Kopenhadze i dodatkowo w gminach podmiejskich.
W Kopenhadze jeździ już 25 pojazdów Lion's City 12 E
To nie pierwsze autobusy MAN Lion's City E, które jeżdżą w Kopenhadze. Anchersen A/S zamówił już w 2021 roku 25 eBusów od firmy MAN. Zostały one już dostarczone i będą używane na centralnej linii autobusowej 7A w Kopenhadze, która każdego roku przewozi ponad 4,3 miliona pasażerów.
– Jednak nie tylko w Danii nasz eBus, który na targach IAA 2022 został nagrodzony międzynarodowym tytułem „Bus of the Year 2023”, jest doskonale przyjmowany, ale także w Norwegii i Szwecji. Niedawno norweski przewoźnik Unibuss zamówił u nas 76 autobusów MAN Lion's City E – mówi Rudi Kuchta i dodaje: – Skandynawia jest uważana za jednego z pionierów napędów alternatywnych, więc konkurencja na rynku eBusów jest duża.
MAN eManager ułatwia zarządzanie flotą
Fakt, że MAN Truck & Bus regularnie otrzymuje nowe zamówienia na Lion's City E ze Skandynawii, a także z reszty Europy, z pewnością wynika z zaawansowanej technologii, elastyczności i niezawodności w pełni elektrycznego autobusu miejskiego.
– Naszym celem jest całościowe wspieranie gmin i firm transportowych na drodze do bezemisyjnej mobilności. Oprócz pojazdu, centralną rolę odgrywają tutaj kompleksowe doradztwo MAN Transport Solutions i oferty, takie jak MAN eManager – wyjaśnia Rudi Kuchta.
MAN eManager to cyfrowy centralny system sterowania dla eBus. Jest również używany w eksploatacji 45 pojazdów MAN Lion's City 12 E firmy VIKINGBUS Danmark A/S. Celem jest maksymalne uproszczenie zarządzania flotą. Dostępne są między innymi dwa warianty ładowania akumulatorów: w przypadku wybrania opcji „Natychmiastowe ładowanie” pojazd ładuje się, gdy tylko zostanie podłączony do stacji ładowania i dostępny będzie prąd ładowania. Za pomocą opcji „Ładowanie z timerem” można ustawić jednocześnie kilka timerów, aby zaprogramować ładowanie na określony czas odjazdu. Ponadto wnętrze pojazdu można wstępnie przygotować termicznie: w ten sposób eBus opuszcza zajezdnię z przyjemną temperaturą za jednym kliknięciem myszy, przy czym wstępne przygotowanie ma jednocześnie pozytywny wpływ na pozostały zasięg, ponieważ do ogrzewania lub chłodzenia potrzeba mniej energii na początku podróży.
– To jeden z wielu punktów, które przekonały firmę VIKINGBUS do naszych eBusów – dodaje Kuchta. (z)
Fot. MAN
Fot. MAN