Fot. Volvo
Komisja Europejska przyjęła 14 lipca 2021 r. pakiet „FIT for 55”, który dostosowuje istniejące przepisy dotyczące klimatu i energii celem osiągnięcia nowego ambitnego celu Unii Europejskiej - ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 % do 2030 r. Pakiet ten jest częścią Europejskiego Zielonego Ładu, który kieruje UE na drogę neutralności klimatycznej do 2050 r. W ramach pakietu „FIR for 55” Komisja zaproponowała szereg inicjatyw, których celem jest dekarbonizacja sektora transportu drogowego, który według unijnego prawodawcy odpowiadał w 2019 r. za 71,7% emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Dla pojazdów ciężarowych nowe normy emisji zostaną zaproponowane już w lutym 2023 r.
Stanowisko ZMPD
„ZMPD, jako członek Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU, bierze aktywny udział w spotkaniach grup roboczych i przygotowywaniu stanowisk branży w zakresie transportu drogowego – czytamy w komunikacie Zrzeszenia. – W kwestii dekarbonizacji pojazdów ciężarowych opowiadamy się za pozostawieniem silnika spalinowego jako opcji dla pojazdów ciężarowych, które pełnią istotną funkcję dla gospodarki unijnej. Transport drogowy pozostaje dziś kluczowym uczestnikiem łańcucha dostaw, odpowiada za 75% całego unijnego transportu i jest mało realne, by w najbliższej przyszłości mógł być przeniesiony na inne rodzaje transportu. Dzięki dotychczasowym naciskom i aktywnemu lobbingowi branży transportu drogowego prawdopodobnie udało się przekonać Komisję Europejską, aby w przypadku pojazdów ciężarowych zrezygnować z pierwotnego celu, jaki miał być osiągnięty tj. 100 % nowych samochodów bezemisyjnych w 2040 roku. Będziemy aktywnie uczestniczyć w procesie i na bieżąco informować o dalszych propozycjach w tym temacie.”
Los osobowych i dostawczych spalinowych jest już przesądzony
Nowe ambitne cele klimatyczne znalazły już odzwierciedlenie m.in. w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady UE dotyczącej nowelizacji Rozporządzenia 2019/631, określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych. Zgodnie z przyjętą nowelizacją, producenci aut osobowych i dostawczych zostali zobowiązani, już od 2035 r., do produkcji aut wyłącznie zeroemisyjnych.
Dodatkowo, wyznaczono cel pośredni – do 2030 r. należy zredukować emisję CO2 we wszystkich nowych samochodach osobowych i dostawczych o około 50 procent w stosunku do roku 2021. W praktyce oznacza to, że po 2035 r. produkcja aut osobowych i dostawczych z silnikiem spalinowym będzie w UE zakazana. (z)
Źródło: ZMPD