Volvo FH Electric Fot. Volvo
Transport drogowy jest najbardziej priorytetowym obszarem do redukcji emisji CO2, według wiodących firm produkcyjnych oraz branży e-commerce w Europie. Raport przygotowany przez Ipsos i Volvo Trucks pokazuje, że firmy są gotowe zapłacić więcej dostawcom transportu oferujących niższą emisję CO2. Firma badawcza Ipsos, na zlecenie Volvo Trucks, przeprowadziła wywiady ze 100 dużymi firmami z branży e-commerce i produkcyjnej w ośmiu krajach europejskich na temat ich zapotrzebowania na transport wolny od paliw kopalnych, w ich przyszłych zamówieniach.
Większość tych firm wyznaczyła sobie cele w zakresie zmniejszenia swojego śladu węglowego. 78% ankietowanych twierdzi, że są gotowi zapłacić więcej za dostawcę transportu o niskiej lub zerowej emisji CO2, a 85% jest gotowych zmienić dostawcę transportu, jeśli nie spełnia on ich wymagań.
Badania pokazują również wyraźny związek pomiędzy przyszłymi możliwościami biznesowymi, a opcjami transportowymi wolnymi od paliw kopalnych. 60% firm uważa, że grozi im utrata klientów w ciągu najbliższych trzech lat, jeśli nie będą w stanie sprostać zapotrzebowaniu konsumentów na dostawy o niewielkiej lub zerowej emisji CO2.
– Dobrze widzieć tak duży nacisk na transporty ciężarowe wolne od paliw kopalnych – mówi Roger Alm, Prezes Volvo Trucks. – Oznacza to, że w najbliższych latach będziemy świadkami ogromnej zmiany w branży. Wierzymy, że elektryfikacja będzie kluczowym motorem napędowym w kierunku bezemisyjnego transportu drogowego i jesteśmy dumni, że już teraz oferujemy w pełni elektryczne alternatywy pojazdów ciężarowych dla większości zadań. Przejście na napęd elektryczny oznacza więcej możliwości biznesowych.
Volvo Trucks wyznaczyło globalny cel, zgodnie z którym w 2030 r. 50% wszystkich sprzedawanych nowych samochodów ciężarowych będzie miało napęd elektryczny z akumulatorów lub ogniw paliwowych. (z)
Fakty dotyczące badania
• Badanie zostało przeprowadzone w 2022 roku i obejmowało wywiady ze 100 wysokiej rangi przedstawicielami firm, zazwyczaj odpowiedzialnymi za zaopatrzenie, logistykę, zarządzanie łańcuchem dostaw i/lub zrównoważony rozwój.
• Kraje objęte badaniem to: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, Holandia, Szwecja i Norwegia.