Otwarcie Campus Future Driveline w Norymberdze (od lewej): Ulrich Zimmer, kierownik budowy Norymberga MAN Truck & Bus SE; prof. dr Andreas P. Fröba, dziekan Wydziału Inżynierii Uniwersytetu Friedricha-Alexandera w Erlangen-Norymberdze; prof. dr Siegfried Russwurm, prezes Federacji Przemysłu Niemieckiego (BDI); prof. dr Niels Oberbeck, prezes Norymberskiego Instytutu Technologicznego - Georg Simon Ohm; Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus SE; Dr Frederik Zohm, CTO MAN Truck & Bus SE Fot. MAN
MAN Truck & Bus wraz z Uniwersytetem Friedricha Alexandra w Erlangen-Norymberdze (FAU) i Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Norymberdze Georg Simon Ohm (Ohm) prowadzi badania nad mobilnością przyszłości. W ramach Campus Future Driveline otwarto w kwietniu, z udziałem prof. dr Siegfrieda Russwurma, prezesa Federacji Przemysłu Niemieckiego (BDI) i Marcusa Königa, burmistrza Norymbergi, wspólne laboratoria na terenie firmy MAN w Norymberdze.
Baterie i wodorowe ogniwa paliwowe
Wspólnie zaangażować się w dalszy rozwój przyszłościowych napędów bez paliw kopalnych i stworzyć synergię między nauką a przemysłem - to cel otwartego kampusu Future Driveline. W laboratorium uruchomiono już pięć stanowisk badawczych. W sumie ma tu powstać osiem stanowisk do testowania akumulatorów i ogniw paliwowych oraz laboratorium materiałowe. Będą tu pracować m.in. studenci Ohm. Zanim wprowadzono Campus Future Driveline, obiekt firmy MAN był wykorzystywany do opracowywania silników na gaz ziemny i wysokoprężnych.
– Dla MAN Truck & Bus kampus w Norymberdze jest kolejnym kamieniem milowym w transformacji tego bogatego w tradycje zakładu. To tutaj powstawały i powstają najwydajniejsze silniki wysokoprężne, a także najbardziej ekonomiczne akumulatory, ogniwa paliwowe i silniki elektryczne, które będą w przyszłości opracowywane i produkowane dla naszych klientów przy wsparciu naukowym – powiedział podczas ceremonii otwarcia Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus.
Prof. dr Siegfried Russwurm, prezes Federacji Przemysłu Niemieckiego (BDI) i honorowy profesor mechatroniki na FAU powiedział:
– Otwartość technologiczna toruje drogę do neutralności klimatycznej. Prowadzi to do innowacji, które przekonują klientów na całym świecie i są przez nich pożądane. Politycy muszą promować innowacje bez ideologicznych klapek na oczach i skupić się bardziej na transferze między nauką a biznesem.
Prof. dr Niels Oberbeck, prezydent Georg Simon Ohm University of Applied Sciences, dostrzega wiele zalet współpracy:
– Dzięki naszym badaniom możemy nie tylko kształtować tę tak ważną dla naszego regionu transformację, ale także dalej rozwijać nasze nauczanie: nasi studenci uzyskują wgląd w treści i nowe technologie, co nie byłoby możliwe bez interakcji firm i uniwersytetów.
A prof. dr Joachim Hornegger, prezes FAU, wyjaśniał:
– Bez nowych, a przede wszystkim zrównoważonych form mobilności, rewolucja transportowa się nie powiedzie. Do tego niezbędna jest ścisła współpraca między nauką a przemysłem. Na FAU naukowcy odegrali decydującą rolę w kształtowaniu badań w zakresie innowacyjnych technologii transportowych w ostatnich latach, podobnie jak studenci zajmujący się tym tematem w różnych programach studiów. Campus Future Driveline jeszcze bardziej zbliża trzech ważnych partnerów w regionie.
Na stanowisku testowym prowadzonym przez Instytut Technologii w Norymberdze Georg Simon Ohm w siedzibie MAN Truck & Bus w Norymberdze doktorant bada elementy akumulatorów Fot. MAN
Pierwsze wspólne projekty
W dziedzinie ogniw paliwowych rozpoczęto projekt badawczy „Fuel-Cell System Heavy Duty” (FAU), tworzenie laboratorium energetycznego w ramach projektu NFLUID (Ohm) oraz SMART.H2 (Ohm). Ten ostatni zajmuje się monitorowaniem i regeneracją ogniw paliwowych. Projekt BNG 2.0 (THN), czyli Battery Next Generation, dotyczy dalszego rozwoju technologii akumulatorowej.
Od 2025 r. w zakładzie MAN w Norymberdze będą produkowane seryjnie na dużą skalę akumulatory do samochodów ciężarowych i autobusów MAN. Inwestycja (około 100 mln euro) jest wspierana przez bawarskie Ministerstwo Gospodarki kwotą 30 mln euro w ramach programu promocji badań i technologii energetycznych.
W Norymberdze powstał również projekt rozwojowy silnika spalinowego H45, który jest oparty na silniku wysokoprężnym D38. W celach testowych i demonstracyjnych H45 został zintegrowany z ciągnikiem siodłowym MAN TGX. Pod koniec marca 2023 r. odbyła się tu również uroczystość zawieszenia wiechy na nowej hali produkcyjnej. (z)
Doktorant Instytutu Technologii w Norymberdze, Georg Simon Ohm, bada ogniwo paliwowe jako moduł napędowy Fot. MAN