Sojusz złożony z Ceva Logistics, Engie i Sanef będzie rozwijał sieć stacji ładowania samochodów ciężarowych, korzystających z energii multiodnawialnej (biogaz, wodór i energia elektryczna), strategicznie zlokalizowany w pobliżu europejskich autostrad. ECTN Alliance, w oparciu o wiedzę i doświadczenie swoich członków założycieli, planuje budowę i obsługę sieci terminali dla takich pojazdów, z niskoemisyjnymi rozwiązaniami energetycznymi do transportu towarów na autostradach w Europie. Przełomowy system zostanie dostosowany do ograniczonego zasięgu ciężarówek elektrycznych i wymagań dotyczących ich ładowania.
W przyszłości sieć terminali ma być dostępna dla wszystkich załadowców i przewoźników, zapewniając im prosty dostęp do niskoemisyjnych rozwiązań w zakresie biogazu, wodoru i energii elektrycznej, służących do ładowania i tankowania ciężarówek. Zlokalizowana strategicznie na autostradach sieć obejmować będzie też specjalne rozwiązanie informatyczne, umożliwiające firmom transportowym planowanie tras i harmonogramów załadunków w najszybszy i najbardziej efektywny sposób pod względem emisji CO2.
Projekt pilotażowy we Francji
Pierwszy eksperyment, planowany między Lille i Awinionem (Francja) wzdłuż sieci Sanef, rozpocznie się w drugiej połowie 2023 r. Zaplanowany na dwa lata projekt pilotażowy ma pokazać w jaki sposób model ECTN wpłynie na długodystansowe przewozy drogowe. Dedykowana flota 20 niskoemisyjnych ciągników siodłowych (napędzanych biogazem, energią elektryczną lub zielonym wodorem) będzie codziennie transportować 20 naczep pomiędzy północną a południowo-wschodnią częścią Francji, przeładowując i zmieniając je w pięciu miejscach testowych zlokalizowanych w oddziałach CEVA Logistics. Każdy terminal może również służyć jako punkt przekaźnikowy do wymiany naczep.Lokalni przewoźnicy będą realizować transporty przed i po przewozie do i z miejsc testowych. Oczekuje się, że projekt pilotażowy pozwoli na stworzenie bogatej bazy danych, umożliwiającej dokładne zrozumienie niskoemisyjnego wykorzystania pojazdów ciężarowych w przewozach długodystansowych oraz możliwości dekarbonizacji drogowego transportu towarowego w Europie.
Docelowo koncepcja powinna zostać wdrożona na skalę europejską.
Luc Nadal, regionalny dyrektor zarządzający na Europę, CEVA Logistics, mówi:
– Członkowie ECTN Alliance głęboko wierzą, że sojusze prywatno-publiczne mają do odegrania kluczową rolę w przyspieszeniu rozwiązań klimatycznych. Sojusz ECTN opiera się na pionierskim, holistycznym podejściu do dekarbonizacji transportu drogowego na długich dystansach. Jesteśmy dumni, że możemy rozpocząć tę śmiałą inicjatywę z najlepszymi w swojej klasie firmami, których połączone doświadczenie przyczyni się do sukcesu projektu. (z)