Pilotażowa eksploatacja pierwszego zautomatyzowanego autobusu miejskiego firmy MAN planowana jest na rok 2025 Fot. MAN
MAN zmierza do zautomatyzowania autobusów miejskich. W ramach projektu badawczego MINGA firma przetestuje elektryczny autobus miejski z automatyką w rzeczywistych warunkach eksploatacji w Monachium. Zautomatyzowana jazda w sektorze autobusów miejskich to przede wszystkim oszczędności TCO i sposób na złagodzenie problemu braku kierowców.
Projekt badawczy MINGA
Populacja w Monachium i sąsiednich dzielnicach znacznie wzrosła w ostatnich latach. Zwiększyło się również natężenie ruchu w mieście. Aby sprostać temu wyzwaniu związanemu z mobilnością, potrzebne są nowe usługi transportu publicznego – oprócz klasycznych regularnych połączeń, usługi „na żądanie”, które zapewnią przewóz pasażerów wygodnie i bez przesiadek.
Rozwój usług transportu publicznego jest jednak trudny do sfinansowania ze względu na rosnące koszty. Dodatkowo problem potęguje ogólnokrajowy niedobór kierowców. Oba problemy można rozwiązać za pomocą zautomatyzowanych autobusów miejskich: inteligentna technologia nie tylko zmniejsza zapotrzebowanie na personel, ale również całkowity koszt posiadania (TCO) można obniżyć nawet o 50 procent.
Firma MAN Truck & Bus zidentyfikowała ten potencjał na wczesnym etapie i dlatego od lat intensywnie pracuje nad automatyzacją swoich autobusów. W tym celu są one wyposażone w inteligentny automatyczny system jazdy (ADS), z wysoce zaawansowaną technologią czujników. MAN z powodzeniem przetestował już zautomatyzowany dojazd do przystanków autobusowych w ramach projektu „@CITY”.
Podobny cel ma MINGA (Monachium Automated Local Transport with Ridepooling, Solobus and Bus-Platoons). Partnerzy projektu chcą przetestować działanie wysoce zautomatyzowanych środków transportu w miejskim i zamiejskim systemie transportu publicznego.
Zautomatyzowany Lion's City E na linii autobusowej
MAN, jako partner spółki operacyjnej Stadtwerke München (SWM), dostarczy zautomatyzowany i w pełni elektryczny autobus Lion's City E. Będzie on używany na linii autobusowej 144 przez Park Olimpijski, o charakterze turystycznym i wypoczynkowym. Pilotażowa eksploatacja pierwszego zautomatyzowanego autobusu miejskiego firmy MAN wraz z kierowcą bezpieczeństwa planowana jest na rok 2025.
– Zrównoważony rozwój jest centralną częścią naszej strategii korporacyjnej – mówi Barbaros Oktay, szef działu autobusów w MAN Truck & Bus. – Dlatego z jednej strony konsekwentnie przekształcamy nasze produkty w napędy elektryczne. Z drugiej idziemy do przodu z automatyzacją i cyfryzacją. Projekt MINGA to dla nas ważny krok na drodze do mobilności.
Nad projektem MINGA pracuje razem kilkunastu partnerów projektu z dziedziny administracji publicznej, badań, biznesu i przemysłu. Jako lider konsorcjum za całość projektu odpowiada wydział ds. mobilności miasta Monachium. Oprócz firmy MAN partnerami projektu są Uniwersytet w Stuttgarcie, Instytut Technologii w Karlsruhe, Centrum Badań nad Technologią Informatyczną (FZI), a także firmy ioki GmbH, Ebusco Deutschland GmbH, Benz + Walter GmbH i Fryce GmbH Partner. Fundacja Pfennigparade, Związek Niemieckich Firm Transportowych (VDV), Yunex Traffic i okręg Monachium są zaangażowani jako partnerzy stowarzyszeni.
W sześciu pakietach roboczych partnerzy zajmują się między innymi integracją zautomatyzowanych pojazdów z istniejącym ekosystemem mobilności, usługami na żądanie, zautomatyzowaną obsługą tras autobusowych oraz symulacją zautomatyzowanego transportu publicznego. Rozpoczęty projekt ma trwać do grudnia 2025 r. Jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) kwotą około 13 mln euro w ramach wytycznych dotyczących finansowania „Autonomiczna i połączona jazda w miejscach publicznych”. (z)