Fot. Dachser
W duńskim oddziale DACHSER w Hvidovre koło Kopenhagi od niedawna wykorzystywany jest pierwszy w pełni elektryczny transporter nadwozi wymiennych i naczep. Wkrótce pojawi się więcej takich pojazdów w innych oddziałach.
Ciągnik terminalowy holenderskiego producenta Terberg umożliwia bezemisyjny transport nadwozi wymiennych i naczep na terenie terminalu. Oczekiwana jest dostawa kolejnych pojazdów.
– To ważny krok dla ekspansji elektromobilności, a tym samym dla bardziej zrównoważonego rozwoju w transporcie. Dzięki wykorzystaniu ciągników terminalowych z napędem elektrycznym mamy szansę na bezpośrednie ograniczenie emisji gazów cieplarnianych – powiedział André Bilz, team leader truck & terminal equipment.
Cała zmiana na jednym ładowaniu
Elektryczny ciągnik terminalowy, model Terberg BC202-EV, jest wyposażony w dwa zestawy akumulatorów o mocy 74 kW, co daje łączną moc 148 kW. Teoretycznie może on pracować przez ponad osiem godzin na jednym ładowaniu. W oddziale w Hvidovre pojazd będzie obsługiwał 41 bram i przemieszczał po terenie terminalu do 200 nadwozi wymiennych i naczep dziennie. Na miejscu powstała już odpowiednia infrastruktura ładowania, aby zasilać zieloną energią elektryczną rosnącą e-flotę.
– Wyzwania związane z rozwojem e-mobilności nie leżą przede wszystkim po stronie pojazdów, ale raczej po stronie wymaganej infrastruktury ładowania. Musimy opracować odpowiednie koncepcje ładowania, aby w przyszłości obsługiwać floty pojazdów akumulatorowo-elektrycznych – dodał André Bilz.
Planowane wdrożenie 27 e-ciągników terminalowych w Niemczech
Dostawa pierwszego w pełni elektrycznego ciągnika terminalowego jest następstwem wieloletniej współpracy z firmą Terberg. Już w 2012 roku w oddziałach DACHSER w Herne i Hamburgu odbyły się pierwsze jazdy próbne ciągnika z napędem akumulatorowo-elektrycznym.
W Niemczech firma DACHSER korzysta z programu dofinansowania „Przyjazne dla klimatu pojazdy użytkowe i infrastruktura”, prowadzonego przez Federalny Urząd ds. Logistyki i Mobilności. Celem programu jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez zastosowanie alternatywnych napędów i paliw w transporcie drogowym. Rząd federalny przyznaje dotacje, m.in. na zakup lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych z alternatywnymi, przyjaznymi dla klimatu napędami.
– W ramach programu „Przyjazne dla klimatu pojazdy użytkowe i infrastruktura” złożyliśmy już wnioski o 27 elektrycznych ciągników terminalowych firmy Terberg, przeznaczonych dla naszych różnych oddziałów w Niemczech. Niektóre z nich zostały już zatwierdzone – ujawnia Andre Bilz. (z)