Fot. IRU
Program prac Komisji Europejskiej na 2023 r. przewiduje inicjatywę Greening Corporate Fleets, dotyczącą ekologizacji flot korporacyjnych. IRU z ostrożnym zadowoleniem przyjmuje tę nową inicjatywę, która mogłaby zapewnić państwom członkowskim niewiążące ramy zachęcania prywatnych operatorów do przyjmowania czystych technologii. Inicjatywa Komisji Europejskiej musi zachęcać przewoźników do kupowania pojazdów bezemisyjnych, a nie ich zmuszać – komentują przedstawiciele IRU.
Inicjatywa może jednak doprowadzić do czegoś przeciwnego, zmuszając prywatnych operatorów do zakupu pojazdów zeroemisyjnych, co jest w całkowitej sprzeczności z zasadami gospodarki rynkowej.
IRU i Taxis 4 Smart Mobility wezwały komisarz ds. transportu Adinę Vălean do zachęcenia przewoźników do zakupu pojazdów bezemisyjnych bez naruszania praw własności i swobody inwestowania kapitału prywatnego.
Dyrektor IRU ds. Rzecznictwa UE, Raluca Marian, powiedziała: – Małe i średnie przedsiębiorstwa działają na niskich marżach. Odpowiadają za swoją rentowność iw pełni ponoszą wszelkie straty finansowe. UE nie może im mówić, jak mają inwestować i dyktować im wybory rynkowe. Prace Komisji Europejskiej nad ekologizacją flot korporacyjnych przyniosłyby rzeczywiste korzyści sektorowi i szerszym celom UE w zakresie dekarbonizacji, gdyby ich wynikiem było zalecenie dla państw członkowskich, aby stosowały zachęty rządowe do korzystania z pojazdów opartych na technologiach neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. (z)