Fot. MAN
We wrześniu 2023 r. w firmie MAN rozpoczyna pracę 528 praktykantów i 30 studentów. W sumie w niemieckim przedsiębiorstwie kształci się lub studiuje w systemie dualnym 1.337 młodych mężczyzn i kobiet.
Szkolenia zawodowe są ważnym filarem transformacji firmy w kierunku dostawcy inteligentnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych. Ukierunkowane są na technologie przyszłości, takie jak e-mobilność, automatyzacja i usługi cyfrowe. Nowy rok szkoleniowy rozpoczyna 528 nowych praktykantów w dwunastu zawodach, w trzech dużych niemieckich zakładach produkcyjnych w Monachium, Norymberdze i Salzgitter, a także w niemieckich warsztatach serwisowych. Ponadto 30 studentów studiów dualnych pragnie uzyskać dyplom uniwersytecki równolegle ze szkoleniem w firmie MAN.
We wszystkich grupach wiekowych 1.337 młodych mężczyzn i kobiet kształci się lub studiuje w MAN w trybie dualnym. W ten sposób firma w znaczący sposób przyczynia się do zapewnienia wykwalifikowanych pracowników.
Praktyki naznaczone transformacją branży
Wiele praktyk zawodowych jest wyraźnie naznaczonych transformacją branży pojazdów użytkowych i megatrendami elektryfikacji, cyfryzacji i automatyzacji. Przykładowo wielu młodych ludzi uczy się zawodu „technik elektronik ds. technologii automatyki”, który odgrywa kluczową rolę w dalszym rozwoju obszarów produkcyjnych w kierunku „Przemysłu 4.0”, stara się o dyplom „asystenta zarządu ds. zarządzania cyfryzacją” lub zostają „specjalistą informatykiem ds. sieci cyfrowych/procesów produkcyjnych”. Profil zawodowy technika mechatronika samochodowego zmienił się w ostatnich latach szczególnie radykalnie: nowi technicy mechatronicy samochodowi w firmie MAN to m.in. specjaliści od systemów pojazdów połączonych w sieć.
– MAN potrzebuje wysoko wykwalifikowanych pracowników, aby przekształcić się w dostawcę inteligentnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych – wyjaśnia Arne Puls, dyrektor ds. zasobów ludzkich i dyrektor ds. pracy w MAN Truck & Bus SE. – Dlatego przygotowujemy naszą obecną siłę roboczą do zadań przyszłości poprzez kompleksowe przekwalifikowanie i dokształcanie – szczególnie w obszarze elektromobilności – oraz tworzenie nowoczesnej kultury uczenia się, która opiera się na trwałych kwalifikacjach w życiu codziennym. I oczywiście sami szkolimy zaangażowanych młodych kolegów do pracy jutra. W czasach często opisywanego niedoboru wykwalifikowanych pracowników jesteśmy dumni, że MAN w dalszym ciągu jest atrakcyjnym adresem dla młodych ludzi, którzy kładą u nas podwaliny pod swoje osobiste życie zawodowe.
Specjalizacja zakładów
Zawody te pokazują także rolę, jaką poszczególne zakłady będą odgrywać w przyszłej sieci produkcyjnej MAN. Zakład w Monachium będzie wiodącym zakładem w zakresie elektromobilności. Produkcja seryjna ciężkich elektrycznych ciężarówek rozpocznie się tutaj już w 2024 roku, do tego czasu w Monachium będzie prowadzona produkcja mieszana pojazdów o napędzie konwencjonalnym i elektrycznym.
Zakład w Norymberdze jest i pozostanie miejscem produkcji układów napędowych: od 2024 r. będzie tu produkowany nowy 13-litrowy silnik wysokoprężny TRATON GROUP (silnik typu Common Base), który będzie ostatnim silnikiem spalinowym w grupie udostępnianym we wszystkich markach. Z myślą o e-mobilności jednocześnie uruchamiana jest produkcja akumulatorów; od początku 2025 roku w Norymberdze na dużą skalę będą produkowane akumulatory wysokiego napięcia do e-ciężarówek i e-busów MAN. W „Campus Future Drive-line” w Norymberdze prowadzone są także badania nad wodorowymi układami napędowymi.
Salzgitter ma kluczowe znaczenie dla dostaw części, z jednej strony poprzez własną produkcję osi w zakładzie, ale przede wszystkim jako globalne centrum dostaw części zamiennych. (z)
Fot. MAN
Fot. MAN
Fot. MAN