W połowie września, firma MAN wyprodukowała w swojej polskiej fabryce w Starachowicach tysięczny w pełni elektryczny autobus miejski Fot. MAN
Produkcja seryjna Lion's City E rozpoczęła się jesienią 2020 roku. Zaledwie trzy lata później, w połowie września, firma MAN wyprodukowała w swojej polskiej fabryce w Starachowicach tysięczny w pełni elektryczny autobus miejski. To jeden z kamieni milowych w historii sukcesu eBusa, który obecnie z powodzeniem funkcjonuje w całej Europie.
MAN Truck & Bus w dalszym ciągu rozwija zrównoważoną mobilność i w pełni angażuje się w napęd elektryczny.
• Tysięczny pojazd MAN Lion's City E zjechał z linii produkcyjnej polskiej fabryki MAN w Starachowicach
• Jubileuszowy autobus będzie kursował w obszarze metropolitalnym Madrytu
• MAN eBusy z powodzeniem poruszają się po drogach transportu miejskiego w całej Europie
• Europejski rynek eBusów w I półroczu 2023: MAN Lion's City E na drugim miejscu pod względem nowych rejestracji
• MAN koncentruje się na elektryfikacji autobusów miejskich, międzymiastowych i autokarów
To kolejny kamień milowy w elektryzującej historii sukcesu: w połowie września z linii produkcyjnej fabryki MAN w Starachowicach zjechał tysięczny pojazd MAN Lion's City E. Bezemisyjny autobus będzie woził pasażerów w aglomeracji Madrytu. eBus zamówiła firma transportowa Auto Periferia S.A., spółka zależna hiszpańskiej Grupo Ruiz.
– Niemal dokładnie trzy lata temu – na początku października 2020 r. – w Starachowicach z sukcesem rozpoczęła się seryjna produkcja naszych akumulatorowo-elektrycznych autobusów miejskich. Od tego czasu z linii produkcyjnej niezawodnie zjeżdża coraz więcej eBusów – mówi Barbaros Oktay, dyrektor Bus w MAN Truck & Bus. – Zawdzięczamy to wspaniałemu zespołowi, który jest niestrudzenie zaangażowany i wykonuje znakomitą pracę.
Ponadto w ostatnich latach nasz zakład w Polsce stał się centrum doskonałości w zakresie elektrycznych autobusów miejskich. Aby móc wykonać ten krok rozwojowy, firma MAN Truck & Bus poczyniła znaczne inwestycje w eMobility, aby przygotować swoich pracowników i zakłady produkcyjne do wymagań mobilności elektrycznej. Wraz z rosnącym rynkiem eBusów była to dla nas ważna inwestycja na przyszłość.
Ponieważ coraz więcej operatorów transportu publicznego przechodzi na całkowicie bezemisyjny tabor autobusowy i stawia na pojazdy w pełni elektryczne, takie jak MAN Lion's City E, autobus miejski z powodzeniem kursuje już w całej Europie.
– Zamówienia, takie jak obecne od Grupo Ruiz, oraz zapotrzebowanie ze strony naszych klientów wyraźnie pokazują, że nasz Lion's City E staje się coraz bardziej popularny – wyjaśnia Robert Katzer, dyrektor ds. sprzedaży i produktów autobusowych w MAN Truck & Bus. – W szczególności liczne kolejne zamówienia dowodzą, jak bardzo operatorzy są zadowoleni z pojazdu.
Grupo Ruiz – pierwszy hiszpański klient, który zamówił autobusy elektryczne MAN – ma już w eksploatacji 20 eBusów MAN i planuje rozbudować flotę takich pojazdów do 60 do końca 2023 r. Ta firma nie jest jedynym publicznym przewoźnikiem w Hiszpanii, który zdecydował się na pojazd MAN Lion City E – do tej pory zamówiono ponad 175 eBusów MAN dla hiszpańskich miast, takich jak Alicante, Badajoz, Bilbao, Cáceres, Lega-nés, Málaga, Melilla, San Sebastian i Walencja. Większość pojazdów ma zostać dostarczona i oddana do użytku w tym roku.
– Zwłaszcza w dużych miastach istnieje zapotrzebowanie na autobusy miejskie, które są bezemisyjne i ciche na drodze – tak jak nasz eBus – mówi Katzer.
Ponad 370 eBusów MAN jest już eksploatowanych w Skandynawii Fot. MAN
Ponad 370 eBusów MAN w eksploatacji w Skandynawii
Nie tylko w Hiszpanii eBusy coraz częściej pojawiają się w miastach. Szczególnie Skandynawia jest uważana za jednego z pionierów elektromobilności. Znajduje to również odzwierciedlenie w liczbie zamówień: do końca 2023 roku ma tu kursować ponad 370 autobusów miejskich MAN z napędem elektrycznym. Najnowsze zamówienia obejmują 45 autobusów MAN Lion's City 12 E zamówionych przez firmę VIKINGBUS Danmark A/S. W przyszłości firma transportowa będzie obsługiwać trasy w Kopenhadze, a także w Frederiksberg, Lyngby, Greve i Høje Taastrup w Danii. Anchersen A/S zamówiła już w 2021 roku od firmy MAN 25 eBusów, które obecnie kursują na linii autobusowej 7A w centrum Kopenhagi.
– Nasz MAN Lion's City E został również doskonale przyjęty w Norwegii i Szwecji. Na przykład norweski przewoźnik Unibuss zamówił u nas 76 pojazdów MAN Li-on's City E – mówi Katzer.
Pierwsze zamówienie na eBus MAN Truck & Bus otrzymało już pod koniec 2019 r. – na rok przed rozpoczęciem produkcji: Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) zamówiło 17 pojazdów Lion’s City E. Od tego czasu firma VHH konsekwentnie podąża swoją drogą w kierunku całkowicie zeroemisyjnego taboru autobusowego. Kolejne zamówienie obejmowało 20 autobusów elektrycznych. W 2022 roku firma VHH po raz trzeci zdecydowała się na eBusy firmy MAN: zamówienie obejmowało 30 esolobusów i 6 e-autobusów przegubowych. Najnowsze zamówienie z tego roku obejmuje dostawę aż 100 kolejnych autobusów elektrycznych MAN.
Ponad 370 eBusów MAN jest już eksploatowanych w Skandynawii Fot. MAN
MAN jest drugim dostawcą na europejskim rynku eBus
Według Chatrou CME Solutions w całej Europie w pierwszej połowie 2023 r. rynek autobusów elektrycznych wzrósł o 45%. W tym okresie zarejestrowano łącznie 2.567 autobusów elektrycznych zasilanych z akumulatorów. Oznacza to, że więcej niż co trzeci nowy autobus miejski (37,5 proc.) w Europie jest obecnie bezemisyjny. Z 260 eBusami MAN Truck & Bus zajmuje drugie miejsce pod względem nowych rejestracji w Europie. Autobusy MAN eBus cieszą się także dużą popularnością na rynku niemieckim: spośród 297 nowych autobusów elektrycznych zarejestrowanych w Niemczech w pierwszym półroczu tego roku 63 pochodziły od firmy MAN.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego wielkiego sukcesu – wyjaśnia Barbaros Oktay i dodaje: – Chcemy jednak wypuścić na drogi jeszcze znacznie więcej autobusów elektrycznych. Do 2025 r. połowa naszych nowych autobusów miejskich będzie elektryczna, a zaledwie pięć lat później aż 90 procent naszych autobusów w Europie będzie zasilanych akumulatorowo. Naszym celem jest także elektryfikacja autobusów i autokarów międzymiastowych.
Ponad 370 eBusów MAN jest już eksploatowanych w Skandynawii Fot. MAN
Zrównoważona mobilność: nacisk na ochronę środowiska i klimatu
MAN wspólnie z partnerami i klientami rozwija zrównoważoną mobilność, uwzględniając ochronę środowiska i klimatu.
– Jesteśmy w pełni zaangażowani w cele porozumienia klimatycznego z Paryża. Ponadto naprawdę zależy nam na odpowiedzialnym działaniu i wnoszeniu pozytywnego wkładu w społeczeństwo – dodaje Oktay. Celem spółki jest zatem osiągnięcie neutralności bilansowej pod względem emisji gazów cieplarnianych najpóźniej do 2050 roku. Aby osiągnąć swoje ambitne cele klimatyczne, MAN Truck & Bus koncentruje się przede wszystkim na elektryfikacji sprzedawanych produktów, które odpowiadają za około 97% emisji CO2 firmy.
– Na drodze do zerowej emisji w branży autobusowej w pełni polegamy na napędzie elektrycznym. W tym celu w ciągu najbliższych kilku lat będziemy konsekwentnie przekształcać nasze portfolio w segmencie autobusów miejskich i międzymiastowych na pojazdy elektryczne – wyjaśnia Oktay.
MAN koncentruje się na napędach akumulatorowo-elektrycznych, ponieważ pojazdy są przekonujące ekonomicznie. Według producenta BEV oferuje klientom najlepszy całkowity koszt posiadania. Dlatego w następnym kroku niemiecki producent skupi się również na wariancie elektrycznym dla autokarów.
Akumulatory wysokiego napięcia do elektrycznych autobusów i ciężarówek będą produkowane masowo w Norymberdze od początku 2025 roku. W ciągu najbliższych pięciu lat MAN zainwestuje w to około 100 milionów euro. Celem jest zwiększenie mocy produkcyjnych do ponad 100.000 akumulatorów rocznie. W ten sposób MAN kładzie podwaliny pod industrializację napędów elektrycznych. Można je będzie wykorzystać do wyposażenia od 15.000 do 25.000 eBusów lub eTrucks – w zależności od konfiguracji. Ponadto infrastruktura ładowania ma zostać rozbudowana w ramach wspólnego przedsięwzięcia Milence, które Grupa TRATON założyła wspólnie z Daimler Truck i Volvo Group. Planuje się utworzenie co najmniej 1.700 wydajnych punktów ładowania na autostradach lub w ich pobliżu i centra logistyczne w całej Europie w ciągu najbliższych kilku lat. (red)