Fot. MAN
Autokar Tourliner został wprowadzony na rynek 20 lat temu jako nowa klasa podstawowa marki premium NEOPLAN. Wkrótce po przejęciu przez MAN firmy Gottlob Auwärter GmbH & Co KG w Stuttgarcie-Möhringen był to jeden z pierwszych autokarów zbudowanych na wspólnej platformie technologicznej MAN. Dziś Tourliner dojrzał w drugiej generacji i mocno zadomowił się na europejskich drogach. Zmodernizowany pojazd na nowy rok modelowy MAN Truck & Bus zaprezentuje po raz pierwszy na targach Busworld 2023 w Brukseli (7-12 października). Trwająca dwie dekady historia Tourlinera jest ściśle powiązana z historią bogatej w tradycje marki NEOPLAN ze Stuttgartu, która w 2025 roku będzie obchodzić 90. rocznicę swojego istnienia. Od kilkudziesięciu lat marka jest synonimem jakości i innowacyjnych autokarów, które wykorzystują wysoce niezawodną technologię. Jedną z najważniejszych dat w historii firmy Neoplan w nowym tysiącleciu jest bez wątpienia 20 czerwca 2001: był to dzień, w którym Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG został przejęty przez MAN Nutzfahrzeuge AG w Monachium – ustanawiając tym samym ważny kamień milowy dla przyszły rozwój firmy. Neoplan i oddział autobusowy MAN były początkowo zarządzane pod patronatem NEOMAN GmbH w Salzgitter. Następnie 1 lutego 2008 roku dział autobusów został włączony do Grupy MAN Nutzfahrzeuge, aby móc korzystać z synergii w ramach działającej na arenie międzynarodowej Grupy. Obecnie wszystkie modele Neoplan są produkowane w nowoczesnej fabryce autobusów MAN w Ankarze – począwszy od nowego Tourlinera w 2003 roku. Wstępna koncepcja projektowa została już wcześniej zaprezentowana na targach IAA 2002 pod nazwą „X-liner” – pojazd wzbudził spore zainteresowanie między innymi ze względu na fluorescencyjny zielony lakier. Przygotowano dwie wersje - dwuosiową (Tourliner SHD) i długą trzyosiową (Tourliner SHD L).
Rozwój pierwszej generacji
Standardowy autobus Lion's Coach firmy MAN – opracowany pod egidą byłego dyrektora ds. technologii Ernö Barthy – został odnowiony w 2002 roku i miał służyć jako baza techniczna dla pierwszego autokaru Neoplan. Celem było uzupełnienie bogatej w tradycję gamy modeli Starliner, Cityliner, Skyliner i Euroliner oraz rozszerzenie jej na segment autokarów standardowych. Tourliner był także jednym z pierwszych modeli, które trafiły na deskę kreślarską nowo utworzonego działu projektowego Neoplan, kierowanego przez Michaela Streichera (wygląd zewnętrzny) i Andreę Lipp (wnętrze). Michael Streicher szybko stał się znany jako twórca specyficznego dla Neoplana i definiującego markę projektu Sharp Cut dla Starliner i Cityliner. Tourliner pierwszej generacji był typowym „dzieckiem swoich czasów”. Ponieważ szkielet – ważny podstawowy element każdego autobusu – miał wspólny ze swoim odpowiednikiem MAN, po raz pierwszy pominięto w nim tradycyjnie pochylone do przodu słupki okienne i dzieloną przednią szybę, podobnie jak w ekonomicznym autokarze międzymiastowym/turystycznym Euroliner, umożliwiając w ten sposób wyraźne odróżnienie od produktów premium Starliner i Cityliner. Mimo to zespołowi projektowemu udało się zapewnić autokarowi dynamiczny wygląd, dzięki znacznie pochylonemu do przodu słupkowi B jako charakterystycznemu elementowi konstrukcyjnemu – i tak pozostało do dnia dzisiejszego. Zamiast swobodnie ukształtowanych reflektorów autokaru MAN Lion, Tourliner błyszczał typowymi reflektorami jednopunktowymi Neoplan, natomiast z tyłu zastosowano okrągłe światła LED – na długo przed ich wprowadzeniem w innych autobusach. Ogólnie rzecz biorąc, projekt sprytnie pokazuje przejście języka projektowania Neoplan z poprzedniego stulecia do nowego. Wnętrze pierwszego Tourlinera nadal zawierało wiele zaokrąglonych elementów oraz było utrzymane w popularnej od wielu lat jasnoniebieskiej tonacji (Beach Blue). Dzięki tym cechom wysokiej jakości Neoplan Tourliner szybko zachwycił szerokie grono klientów. W sumie zarejestrowano około 2.500 pojazdów pierwszej generacji, w tym modele z kierownicą po prawej stronie, które były sprzedawane przede wszystkim w Wielkiej Brytanii. Spośród nich około 70 procent stanowiły 12-metrowe wersje dwuosiowe. Jeden autokar trafił nawet na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2010 w Republice Południowej Afryki, podczas gdy inne modele zostały wyposażone jako ekskluzywne autobusy zespołowe, przede wszystkim do kolarstwa zawodowego. Dzięki atrakcyjnemu stosunkowi ceny do wydajności Tourliner zawsze był również popularnym wyborem w przypadku regularnych przewozów dalekobieżnych – między innymi ze względu na płaską podłogę i opcjonalny podnośnik dla wózków inwalidzkich nad przednią lub tylną osią.
Druga generacja, czyli mocna metamorfoza
Drugą generację Tourlinera, zaprezentowaną w 2016 roku, cechuje zoptymalizowany projekt Sharp Cut z wyraźnymi, precyzyjnymi konturami. Aerodynamiczna konstrukcja została ulepszona, co przełożyło się na wyjątkowo niski opór powietrza i wartości wzorcowe w tunelu aerodynamicznym. Było to możliwe dzięki licznym szczegółom, takim jak płynne przejście między przednią szybą a kopułą dachu, zoptymalizowany aerodynamicznie słupek A i ściana boczna o gładkiej powierzchni. W ten sposób nowy Tourliner w wyjątkowy sposób łączy elementy dynamiczne i estetyczne. Kluczowym elementem projektu, który wyróżnia ten model od kilku lat, jest wizualne przełamanie szerokiego, skierowanego do przodu słupka B, tak aby pasażerowie w pierwszym rzędzie siedzeń nadal mogli dobrze widzieć na zewnątrz – a wygląd zewnętrzny zyskał jednocześnie wyjątkowy wygląd. Cyfrowy system OptiView, zastępujący tradycyjne lusterka, znacznie poprawia aerodynamikę nadwozia. Technologia ta oferuje również korzyści pod względem bezpieczeństwa. Pierwszy na świecie taki system zastępujący lusterka w autokarach był naprawdę wyjątkowym atutem na rynku, gdy został wprowadzony na rynek w 2018 roku i od tego czasu ugruntował swoją pozycję. Wystarczy jedno spojrzenie, aby przekonać się, że Tourliner drugiej generacji należy do rodziny Neoplan. Przednia kopuła, która stylowo sięga do dachu, dynamiczny ogon komety przed dachowym systemem klimatyzacji, charakterystyczne i wyraźnie zarysowane reflektory („Angel Eyes”) oraz design Sharp Cut, który zdobył już wiele wyróżnień - wszystko utwierdza nas w przekonaniu, że jest to prawdziwy Neoplan. Atutem Tourlinera – który wkrótce po premierze otrzymał nagrodę iF Design Award – jest także przyjazna atmosfera i komfort podróży. Pasażerowie mogą docenić wysokiej jakości materiały, nowoczesną koncepcję oświetlenia nowej generacji i wszechstronne wyposażenie informacyjno-rozrywkowe. Mogą cieszyć się dużą ilością światła i poczuciem przestronności. Przyczynia się do tego również oświetlenie LED i nowe zestawy serwisowe. W kolejnych latach ulepszano wnętrze Tourlinera. Najważniejszymi nowościami, które składają się na prestiżowy wygląd tego pojazdu, są podłoga przypominająca pokład łodzi, chromowane poręcze i podświetlane elementy półek bagażowych, które również dyskretnie podkreślają nazwę produktu we wnętrzu dzięki oświetleniu LED. Wyposażenie Tourlinera można rozbudować o kolejne moduły z oferty Neoplan Individual. Druga generacja linii modeli Tourliner jest dostępna w czterech wariantach. Najmniejszy pojazd, o długości 12,1 m, zapewnia komfort premium dla maksymalnie 53 pasażerów. Trzyosiowy, średniej wielkości Tourliner C o długości 13,4 m może pomieścić 57 pasażerów. Wyjątkowo długi dwuosiowy pojazd był najnowszym uzupełnieniem rodziny na targach Busworld 2017. Dwuosiowa wersja Tourlinera C o długości 13,1 m została zoptymalizowana zwłaszcza pod kątem maksymalnej liczby miejsc siedzących i oferuje do 59 siedzeń – polecana jest zwłaszcza do regularnych przewozów dalekobieżnych. Największy wariant ma 13,9 m długości. Od chwili premiery w 2003 roku z linii montażowej zjechało łącznie około 3.850 pojazdów Neoplan Tourliner obu generacji – z czego ponad 2.500 w popularnej 12-metrowej wersji dwuosiowej. W 20. rocznicę powstania Neoplana Tourliner, model ten zostanie wprowadzony na rynek także w wyjątkowo wysokiej jakości wersji Diamond Edition. (red)
Fot. MAN
Fot. MAN