Nowo rejestrowane pojazdy od 21 sierpnia 2023 r. powinny być wyposażone w inteligentny tachograf w wersji 2 (G2V2). Jednak na skutek pojawiających się sygnałów, że na rynku brakuje wystarczającej ilości tachografów, co uniemożliwia rejestrowanie kupionych samochodów, wiele krajów zdecydowało się na wprowadzenie środków tymczasowych, mających na celu złagodzenie w egzekwowaniu przepisów. Rozwiązania w poszczególnych państwach różnią się jednak zakresem oraz czasem ich stosowania.
IRU zwróciła się do Komisji Europejskiej o zalecenie państwom członkowskim zapewnienia okresu karencji, aby zapobiec blokowaniu dziesiątek tysięcy nowych ciężarówek i autokarów.
Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU, powiedziała:
– Nasz sektor nie mógł się doczekać wersji 2 inteligentnego tachografu. Oprócz innych korzyści, jego nowe funkcje mogą zmniejszyć liczbę kontroli drogowych i poprawić warunki pracy kierowców i funkcjonariuszy organów ścigania, skupiając się wyłącznie na przestępcach, którzy często i poważnie dopuszczają się wykroczeń, co jest idealnym scenariuszem, o który IRU od dawna zabiegało.
Jednak opóźnienia w dostawie nowych tachografów mogą uniemożliwić rejestrację od 20.000 do 40.000 pojazdów do końca 2023 roku. Ta blokada jest nie do przyjęcia. Oznacza to opóźnienia w odbiorze nowych pojazdów, co może w istotny sposób wpłynąć na planowanie przewoźników, a co za tym idzie, na możliwości przewozu pasażerów i towarów w UE.
Wezwanie Komisji Europejskiej
W związku z pojawiającym się chaosem, Komisja Europejska, przy wsparciu członków Komitetu Transportu Drogowego, podjęła działania prowadzące do zharmonizowania praktyk egzekwowania prawa poprzez zapewnienie wytycznych dla organów egzekwujących i wzywa kraje do:- złagodzenia sankcji administracyjnych (tolerancji w egzekwowaniu przepisów) wobec pojazdów, krajowych, jak i międzynarodowych, zarejestrowanych po 21 sierpnia, które powinny być wyposażone w G2V2;
- niesankcjonowania przewoźników i większą tolerancję do 31 grudnia 2023 r.;
Równocześnie podkreślono, że wymiana tachografów G2V1 na tachografy G2V2 w samochodach kupionych do 31.12.2023 r. musi zostać wykonana najpóźniej do 18.08.2025 r.
Większy kryzys na horyzoncie
Oprócz kamienia milowego ukierunkowanego na nowe pojazdy ciężkie, w najnowszej zmianie unijnych przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku określono terminy modernizacji pojazdów zarejestrowanych wcześniej. Terminy te są stosunkowo bliskie i mieszczą się między końcem 2024 r. a sierpniem 2025 r., w zależności od pojazdu.Biorąc pod uwagę obecne wyzwania związane z wyposażeniem nowych pojazdów w SMT2, IRU przewiduje opóźnienia w dostarczaniu urządzeń SMT2 na potrzeby modernizacji pojazdów już poruszających się po drogach UE.
– Ponieważ nowy inteligentny tachograf najprawdopodobniej nie będzie powszechnie dostępny do modernizacji aż do początku 2024 r., zwracamy się do Komisji Europejskiej o utworzenie systemu monitorowania modernizacji pojazdów, aby zapobiec przewidywanemu kryzysowi. To może być jeszcze większy problem niż obecny. Oczekujemy, że modernizacji będzie wymagało od 1,5 do 2 milionów pojazdów, a możliwości w tym zakresie są coraz mniejsze ze względu na opóźnienia – podsumowała Raluca Marian. (red)