Miasto Szanghaj przedstawiło swój plan działania na rzecz promowania i zachęcania do wykorzystania wodoru w transporcie.
Uważany za największe miasto w Chinach, Szanghaj przyspiesza w zakresie mobilności wodorowej. Zgodnie z planem przedstawionym 20 lipca chińska metropolia ma mieć do 2025 roku ponad 10.000 pojazdów na ogniwa paliwowe i 70 stacji tankowania. Wszystko to podzielone jest na kilka projektów.
Na poziomie przemysłowym wzdłuż rzeki Jangcy powstanie korytarz zarezerwowany dla samochodów ciężarowych napędzanych wodorem do transportu stali. Połączy różne przedsiębiorstwa z odpowiednich prowincji Szanghaju, Jiangsu, Anhui i Hubei.
Ogólnie rzecz biorąc, przedsiębiorstwa zostaną poproszone o przestawienie swojej floty na pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi do 2030 r. Obejmuje to między innymi ciężarówki lub samochody do usług pocztowych i dostawczych. Do tego dochodzą małe maszyny terenowe takie jak wózki widłowe, czy żurawie kołowe, wykorzystywane przez zakłady robót publicznych. Operatorzy otrzymają dotację miejską lub nawet krajową, która pomoże im w przejściu na wodór.
Ten sam scenariusz przewiduje się dla obszarów morskich, lotniczych i kolejowych. Miasto zachęca do wprowadzania innowacji w zakresie systemów wodorowych w ramach logistyki portowej lub na statkach. Na lotniskach celem są raczej pojazdy usługowe, takie jak wózki bagażowe lub zamiatarki. Kolej ma wymieniać lokomotywy.
Turyści w Szanghaju mają mieć do dyspozycji na wynajem auta, taksówki lub transport publiczny napędzany wodorem. W szczególności miastu zależy na rozwoju w 100% bezemisyjnej miejskiej i podmiejskiej sieci autobusowej. Obecna flota, złożona z pojazdów elektrycznych zasilanych bateryjnie, zostanie uzupełniona lub nawet zastąpiona pojazdami wodorowymi.
Gmina chce wybudować co najmniej 70 stacji wodorowych. Będą one zlokalizowane w portach, lotniskach, parkach przemysłowych i w strategicznych punktach drogowych. (z)