Komisja ds. Transportu Drogowego UE uzgodniła, że firmy transportowe mogą rejestrować nowe pojazdy z tachografami G2V1 do końca bieżącego roku, a w Polsce nadal jest to… bezprawne
Jak już informowaliśmy, Komisja ds. Transportu Drogowego UE uzgodniła, że firmy transportowe mogą rejestrować nowe pojazdy z tachografami G2V1 do 31.12.2023 roku, jednak muszą wymienić zamontowane w nich urządzenia na tachografy G2V2 najpóźniej do 18.08.2025 r. Jak się okazuje, w Polsce nie wszystko w tej kwestii jest jasne, wręcz przeciwnie, jak zauważa związek TLP – nadal obowiązują restrykcje.
Ministerstwo zawiadamia i… umywa ręce
Ministerstwo Infrastruktury wysłało 26 października 2023 pismo w sprawie tachografów do stowarzyszeń transportowych.
„Uprzejmie informuję, że w dniu 3 października 2023 r. odbyło się kolejne posiedzenie Komitetu do spraw transportu drogowego przy Komisji Europejskiej, które zostało w całości poświęcone omówieniu kwestii ograniczonej dostępności tachografów inteligentnych wersji drugiej (tachografy G2V2) na rynku – czytamy w piśmie sygnowanym przez Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – W trakcie przedmiotowego spotkania Służby Komisji podkreśliły, że kwestia egzekwowania przepisów dotyczących stosowania tachografów należy do wyłącznej kompetencji państw członkowskich. Niemniej jednak przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazali, że państwa członkowskie mogą stosować złagodzone podejście służb kontrolnych do instalacji tachografów inteligentnych wersji pierwszej (tachografy G2V1) w pojazdach nowo rejestrowanych na terytorium Unii Europejskiej (pierwsza rejestracja na terytorium Unii Europejskiej od dnia 21 sierpnia 2023 r.) najpóźniej do dnia 31 grudnia 2023 r. Podejście to dotyczy zarówno pojazdów wykorzystywanych w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym. Komisja poinformowała również, że w ciągu najbliższych miesięcy będzie nadal monitorować kwestię dostępności tachografów G2V2 na rynku, ale na tym etapie wyklucza jakiekolwiek przedłużenie wyżej wskazanego okresu przejściowego.
Ponadto Komisja Europejska zaproponowała, aby wymiana tachografów G2V1 na tachografy G2V2, zainstalowanych w pojazdach zarejestrowanych między 21 sierpnia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r., mogła nastąpić najpóźniej do 18 sierpnia 2025 r. Data ta jest zgodna z terminem przewidzianym na wymianę tachografów G2V1 określonym w przepisach przyjętych w ramach tzw. Pakietu Mobilności I. Pomimo zgłoszonej przez Polskę potrzeby zastosowania złagodzonego podejścia służb kontrolnych również do kwestii wykonywania dodatkowych czynności załadunku lub rozładunku w ramach przewozów dwustronnych wyłączonych spod zasad delegowania, Komisja poinformowała państwa członkowskie o braku takiej możliwości.
Mając na uwadze obiektywny problem ograniczonej dostępności tachografów G2V2 na rynku, a także brzmienie art. 92c ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.), zgodnie z którym nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej na podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem, a postępowanie wszczęte w tej sprawie umarza się, jeżeli okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć, zwróciłem się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego z prośbą o przekazanie ustaleń zawartych w sprawozdaniu z ww. posiedzenia Komitetu do wiadomości i wykorzystania służbowego inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego prowadzącym czynności kontrolne.”
…a w Polsce nadal restrykcyjne przepisy
Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska" (TLP) na portalu społecznościowym napisał:
Problem braku na rynku tachografów v2 prawie rozwiązany... ale nie w Polsce
Ponad dwa tysiące lat temu Wergiliusz napisał „audaces fortuna iuvat”, czyli szczęście śmiałym sprzyja. Z kolei rzymscy prawnicy jako główną zasadę przyjęli „ius est ars boni et aequi”, co oznaczało, że uznają oni prawo, jako sztukę stosowania tego, co dobre i słuszne. Niestety te zasady w działaniu naszej administracji rządowej … nie przyjęły się!
Są jednak unijne państwa, których urzędnicy i politycy nie boją się podejmować odważnych decyzji w interesie swoich obywateli oraz swojej gospodarki. Pozytywnym przykładem takiego działania są przyjęte w innych państwach krajowe przepisy, które wobec braku na rynku inteligentnych tachografów 2-giej generacji, zezwalały na (zabronioną przepisami rozporządzenia UE 2014/165) instalację i kalibrację wciąż dostępnych starszych urządzeń rejestrujących.
Bez takich krajowych przepisów rejestracja nowych pojazdów wyposażonych w inne urządzenia rejestrujące niż tachograf 2-giej generacji jest w Polsce po dniu 21 sierpnia br. bezprawna. A wymiana starszego tachografu, który uległ awarii na tachograf 1-ej generacji grozi polskiemu warsztatowi odebraniem zawodowych uprawnień do wykonywania serwisu i kalibracji tachografów. Konsekwencją jest brak możliwości odbioru zamówionych pojazdów oraz konieczność postawienia na parking pojazdu, w którym awarii uległ zainstalowany tachograf.
Odwaga i rozsądek innych państw zostały nagrodzone. Słuszne ze względu na obiektywny stan rzeczy decyzje zostały zalegalizowane przez unijny #Komitet_Transportu, który w dniu 3 października br. dał sygnał państwom członkowskim, aby podczas kontroli przewoźników nie sankcjonowały naruszeń przepisów rozporządzenia UE Nr 165/2014 w zakresie wyposażenia pojazdów w tachograf 2-giej generacji. I to jest bardzo dobra wiadomość, ale… nie dla polskich przewoźników.
Wobec braku działań polskiej administracji, o które apelowała Transport i Logistyka Polska oraz wiele innych organizacji branży transportowej i motoryzacyjnej, polscy przewoźnicy wciąż nie mogą odebrać i zarejestrować zamówionych uprzednio pojazdów, a w przypadku awarii tachografu w starszym pojeździe zmuszeni są wycofać ten pojazd z użytkowania.
Zamiast takich działań, po ponad trzech tygodniach od posiedzenia Komitetu Transportu, Ministerstwo Infrastruktury wysłało nam informację o ustaleniach tego ciała. O USTALENIACH, KTÓRE NAS NIE DOTYCZĄ!
Dziwne jest to, że Ministerstwo informuje nas, że o ustaleniach Komitetu poinformowało GITD, skoro to właśnie pracownik GITD w imieniu Ministerstwa brał udział w posiedzeniu tego Komitetu!
Ktoś to wszystko rozumie lub ogarnia? (red)