Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

ENVI zaakceptowała mało realne cele redukcji CO₂

23 listopada 2023
 
Komisja ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego (ENVI) przyjęła kontrowersyjne cele Komisji w zakresie redukcji emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich. Pozostawiono wąskie pole wyboru dla paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Zaproponowanie bardziej realistycznej ścieżki dekarbonizacji leży teraz w gestii zgromadzenia plenarnego Parlamentu. Komisja ENVI niewielką liczbą głosów poparła pierwotne, przez branżę transportową określone jako zbyt ambitne, cele w zakresie redukcji emisji zaproponowane przez Komisję Europejską. Nie pomógł sprzeciw ze strony dużej liczby członków ENVI.
Według przedstawicieli IRU oficjalne stanowisko ENVI popiera obecnie nierealistyczny cel Komisji w zakresie redukcji emisji dla producentów o 45% do 2030 r., który dramatycznie wzrasta do 70% od 2035 r., a następnie do 90% począwszy od 2040 r.
Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU, powiedziała:
– Wyznaczanie nierealistycznych celów w rzeczywistości zmniejszy szanse Europy na realizację Zielonego Ładu. Gdyby ostateczne przepisy były zgodne z propozycjami Rady i ENVI, UE w sposób nieodpowiedzialny przeoczyłyby wykonalne środki mające na celu ograniczenie emisji CO₂ i ustaliłyby oderwane od rzeczywistości cele.
ENVI ogranicza możliwości operatorów w zakresie „ekologicznych pojazdów” do silników akumulatorowo-elektrycznych, wodorowych ogniw paliwowych i wodorowych silników spalinowych, pomijając ciekłe i gazowe paliwa odnawialne i syntetyczne, pomimo ich potencjału osiągnięcia podobnych wyników w oparciu o podejście „od źródła do koła”.
– Rozpoznanie wszystkich ścieżek redukcji emisji CO₂ w całym łańcuchu wartości ma kluczowe znaczenie. Nie można zniechęcać przewoźników i producentów pojazdów do rozważania czystszych paliw alternatywnych w stosunku do paliw kopalnych – dodała Raluca Marian. – W perspektywie krótko- i średnioterminowej nic nie wskazuje na to, że infrastruktura dla tak wysokiego celu, jakim są pojazdy bezemisyjne, będzie gotowa do masowego wdrożenia na obszarach miejskich i sieciach drogowych UE. Nawet istniejący cel na rok 2030 na poziomie 30% stanowi wyzwanie, biorąc pod uwagę obecny brak sprzyjających warunków. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.