Fot. Ford
Ekoenergetyka, światowy lider w dziedzinie rozwiązań infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, na tegorocznym Kongresie Mobilności Elektrycznej zaprezentowała przełomową technologię Plug & Charge.
Na polskim rynku będzie to pierwsze rozwiązanie na hubach szybkiego ładowania.
Płynne i bezpieczne transakcje
Technologia Plug & Charge ma zrewolucjonizować proces ładowania pojazdów elektrycznych, oferując właścicielom pojazdów płynne i bezpieczne transakcje. To innowacyjne rozwiązanie eliminuje potrzebę korzystania z wielu aplikacji, kart RFID lub płatności kartą kredytową, dzięki czemu ładowanie pojazdów elektrycznych jest tak proste, jak podłączenie i odjechanie. Tym bardziej jest to ważne dla rynku europejskiego w związku z wdrożeniem regulacji AFIR. To unijne rozporządzenie zastępujące dyrektywę ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Dla rynku jest to ważny sygnał, bo nowe przepisy wejdą w życie już w kwietniu 2024 r., a Polska ma coraz mniej czasu na wdrożenie niezbędnych zmian prawnych w tym także w kwestii dostępności do infrastruktury ładowania i bezpośrednich płatności.
Ekoenergetyka-Polska wdrożyła softwarowe rozwiązania Plug & Charge opierające się na standardzie ISO 15118 a dostępność tej funkcji w produktach Ekoenergetyka jest wynikiem wieloletnich prac i testów. Prace nad tą technologią rozpoczęły się w 2020 roku, przy kooperacji z globalną organizacją CharIN. Już rok później firma przeprowadziła podczas CharIN Testival pierwsze testy z producentami samochodów, a w 2022 roku zakończono kompleksowe testy z producentami pojazdów.
Eksperci z Ekoenergetyka-Polska w 2022 przeprowadzili testy i komunikację z samochodem ciężarowym eActros z Daimler Truck AG. W tym samym roku uruchomiono pierwszą stację ładowania w pełni obsługiwaną przez przez Plug & Charge dla IONITY – jednego z najważniejszych operatorów sieci ładowania w Europie.
Jak to działa w praktyce?
Rozliczanie ładowania samochodu elektrycznego może być dużo prostsze od tankowania. W technologii Plug & Charge całe ładowanie zostanie zainicjowane automatycznie, a rozliczenie zostanie doliczone do faktury u dostawcy usług ładowania.
Michał Małecki, dyrektor Biura Rozwoju Oprogramowania w Ekoenergetyka Polska S.A., podkreślił:
– Plug & Charge to ten rodzaj technologii, która przypomina magię. Proces jest technologicznie dość skomplikowany, ale ukryty przed klientem. Wszystko dzieje się automatycznie, sprawiając, że korzystanie z ładowarek staje się niezwykle intuicyjne i proste.
Istotnym elementem, który wymaga podkreślenia, jest zapewnienie kompleksowego cyberbezpieczeństwa całego procesu oraz ochrona danych wrażliwych klientów. W miarę rozwoju branży elektromobilnej, zagadnienie bezpieczeństwa cybernetycznego nabiera coraz większego znaczenia i staje się nieodzownym aspektem.
W dzisiejszym świecie motoryzacji adaptacja do nowych technologii staje się kluczowym elementem komfortu i wygody kierowcy. Niemal wszystkie nowe modele samochodów już teraz przygotowane są do korzystania z unikatowych kluczy cyfrowych, które zapewniają dostęp do usług ładowania pojazdów elektrycznych. Warto przyjrzeć się, jak to działa.
W Polsce Plug & Charge będzie można już wkrótce używać na ultraszybkich hubach EKOEN. To rozwiązanie również ma zastosowanie w infrastrukturach zamkniętych, takich jak depo autobusowe. Obecnie za zajezdniach nie ma takich rozwiązań, a w przyszłości przy zwiększeniu skali zeroemisyjnych flot może zrewolucjonizować podejście do codziennej eksploatacji.
– Ekoen jest pierwszym polskim operatorem, który umożliwi ładowanie pojazdów elektrycznych w standardzie Plug & Charge na swoich wielostanowiskowych hubach ultraszybkiego ładowania. Do końca bieżącego roku planuje uruchomić łącznie siedem hubów o całkowitej mocy blisko 10 MW – dodaje Tomasz Siedlecki, dyrektor EKOEN. (red)