Fot. MAN
Na rok modelowy 2024 firma MAN Truck & Bus znacząco unowocześnia całą swoją serię autobusów, dodając wiele nowych funkcji. Nowy cyfrowy kokpit dla wszystkich autobusów MAN i NEOPLAN otrzymał teraz nagrodę „Digital Award” od organizacji Busworld. Po raz pierwszy międzynarodowe jury złożone z ekspertów przyznało nagrodę na targach Busworld Europe 2023 w ramach konferencji „Digital Mobility Solutions Conference”. Cyfrowy kokpit firmy MAN otrzymał nagrodę w kategorii „Cyfrowy komfort na pokładzie” i przekonał jury inteligentną koncepcją obsługi.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że nowy cyfrowy kokpit zrobił wrażenie na jury złożonym z ekspertów i zdobył nagrodę Busworld Digital Award już podczas pierwszej ceremonii wręczenia nagród. Informacje zwrotne od naszych klientów na temat nowego, wygodnego miejsca pracy kierowcy są również niezmiernie pozytywne – powiedział Heinz Kiess, dyrektor ds. product marketing bus w firmie MAN Truck & Bus. – Opinie na targach i nagroda są wielkim wyrazem uznania dla niestrudzonego zaangażowania i profesjonalnej pracy całego zespołu. We wszystkich obszarach intensywnie pracowaliśmy nad opracowaniem nowego kokpitu, a teraz wprowadzeniem go na rynek.
Do nagrody, którą po raz pierwszy przyznał Busworld, nominowano 12 produktów w czterech kategoriach. Oprócz kategorii „Cyfrowy komfort pokładowy” zdobytych przez firmę MAN były to także kategorie „Cyfrowa doskonałość operacyjna”, „Cyfrowe usprawnienie jazdy” i „Zarządzanie elektromobilnością”. Jury, które wybrało zwycięzców, składało się z ekspertów z branży autobusowej, prywatnych przedsiębiorców, dziennikarzy i projektantów UX (user Experience).
W oświadczeniu jury można przeczytać: „Nowy cyfrowy kokpit MAN to wyraźny krok w przyszłość HMI. Dzięki innowacyjnej obsłudze „SmartSelect” i pełnej integracji nowej platformy elektrycznej z najnowszymi systemami ADAS pomaga kierowcy skoncentrować się na pracy bez konieczności zwracania uwagi na nieistotne bodźce.”
Fot. MAN
Platforma elektroniczna zaczerpnięta z ciężarówek
Podstawą nowości w roku modelowym 2024 oraz innowacyjnego, cyfrowego kokpitu jest nowo opracowana platforma elektroniczna dla portfolio autobusów.
Opiera się ona na sprawdzonej technologii modułowej, stosowanej w serii samochodów ciężarowych i została dostosowana do specjalnych potrzeb autobusów MAN i NEOPLAN z ich złożoną elektryką nadwozia. Znacznie przyspieszono wszystkie procesy obliczeniowe na pokładzie, dzięki rozszerzonym funkcjom.
Fot. MAN
Cyfrowy kokpit wyznacza nowe standardy
Nowe cyfrowe kokpity, zwłaszcza w wersjach autokarowych, wyposażone są w innowacyjny system operacyjny SmartSelect, czyli nowo zaprojektowane miejsce pracy kierowcy, spełniające najwyższe standardy ergonomii. Pośrodku konsoli znajduje się nowy panel sterowania SmartSelect w połączeniu z wysokiej jakości systemem informacyjno-rozrywkowym z nawigacją, łatwo dostępnym dla kierowcy i intuicyjnym w obsłudze.
Cała koncepcja obsługi i umiejscowienie jednostki MAN SmartSelect jest nie tylko wygodna, ale także służy zapewnieniu bezpieczeństwa podczas podróży. Dzięki sterowaniu multimediami kierowca może pozostać w swojej zwykłej pozycji i przez cały czas skupiać się na drodze. Nieostrożność lub przypadkowe nieprawidłowe sterowanie, które mogłoby zagrozić bezpiecznej jeździe, zostało znacznie ograniczone.
Koncepcja opiera się na doświadczeniach konstruktorów firmy MAN, że w pojeździe użytkowym, w którym jest on intensywnie użytkowany i ma wahadłowy fotel kierowcy, ekran dotykowy do obsługi ważnych funkcji nie jest optymalny. Aby ustabilizować dłoń operatora, po raz pierwszy w sektorze autobusów zastosowano optymalną pod względem ergonomicznym podpórkę pod nadgarstek, na której można umieścić dłoń i w ten sposób ją ustabilizować. Zasada, która się za tym kryje, brzmi: „Intuicyjna, prosta i mało rozpraszająca”. (red)
Fot. MAN