Fot. Dachser
Firma DACHSER wprowadziła swoją pierwszą e-ciężarówkę do regularnej eksploatacji na trasie dalekobieżnej. FH Electric z dwoma nadwoziami wymiennymi jeździ dla DACHSER w Czechach. W sumie samochód ciężarowy i jego przyczepy mają łączną masę 44 ton i około 300 kilometrów zasięgu podczas pracy.
Regularne kursy między Kladnem a Hradcem Králové
W pełni elektryczne Volvo regularnie kursuje nocą między Kladnem, niedaleko Pragi, a Hradcem Králové, położonym na wschód od stolicy, pokonując około 180-kilometrową trasę tam i z powrotem. Ten bezemisyjny pojazd jest również używany w ciągu dnia. Dwa razy dziennie pokonuje 180-kilometrową trasę w obie strony.
Volvo FH Electric, o którym mowa, jest wyposażone w trzy silniki elektryczne i sześć akumulatorów trakcyjnych o łącznej pojemności 540 kWh (BOL). Ich pełne naładowanie zajmuje tylko 2,5 godziny (DC, 250 kW).
Pojazd jest przeznaczony do transportu towarów w kontenerach typu swap body, które ze względu na swój niski profil stwarzają pewne szczególne wyzwania. Podwozie e-ciężarówki do nadwozi wymiennych nie może przekraczać maksymalnej wysokości całkowitej wynoszącej cztery metry, zapewniając jednocześnie odpowiednią wysokość postojową do załadunku. Z drugiej strony, akumulatory zajmują dużo miejsca pod pojazdem, zwłaszcza biorąc pod uwagę wysoką masę całkowitą zestawu i dłuższe odległości transportowe.
Volvo FH Electric spełnia te wymagania. Pojazd ma niski profil, dzięki czemu nadaje się do stosowania z nadwoziami wymiennymi, a jednocześnie zapewnia wystarczający zasięg. Jego podwozie zapewnia również pożądaną zwrotność, elastyczność, a także cichą pracę.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w ramach naszych działań na rzecz ochrony klimatu udało nam się również z sukcesem rozpocząć elektryfikację naszego bardzo ważnego systemu transportowego, obejmującego nadwozia wymienne – wyjaśnia Stefan Hohm, chief development officer w DACHSER.
Jan Pihar, managing director European Logistics w DACHSER Czechy, komentuje:
– DACHSER koncentruje się na zrównoważonych technologiach również w Czechach. Wykorzystanie w pełni elektrycznego samochodu ciężarowego Volvo na regularnej trasie dalekobieżnej jest dla nas ważnym krokiem na drodze do wprowadzenia zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w transporcie na długich dystansach.
John Muldoon, CEO w Volvo Group Czech Republic, dodaje:
– Ten wysoce nowoczesny elektryczny samochód ciężarowy stanowi kamień milowy w rozwoju przyjaznego dla środowiska transportu i oferuje bezemisyjne rozwiązanie dla branży logistycznej. Współpraca między Volvo Group Czech Republic i DACHSER pokazuje wspólne zaangażowanie w redukcję emisji CO2 i promowanie przyjaznych środowisku praktyk logistycznych, a także jest doskonałym przykładem zrównoważonego rozwoju w sektorze transportu.
Inwestują w e-mobilność
Aby promować e-mobilność, w ubiegłym roku DACHSER Czechy zainwestował w instalację stacji ładowania odpowiednich zarówno dla samochodów ciężarowych, jak i osobowych. Na terenie największego czeskiego oddziału w Kladnie znajduje się stacja szybkiego ładowania DC o mocy 180 kW dla samochodów ciężarowych oraz sześć stacji ładowania AC o mocy 22 kW dla samochodów osobowych. W oddziale w Hradec Králové znajduje się łącznie sześć stacji ładowania prądem przemiennym o mocy 22 kW. Ponadto niedawno zakończono instalację stacji szybkiego ładowania prądem stałym.
DACHSER był również pierwszą firmą w Czechach, która wdrożyła dostawę przesyłek paletowych za pomocą e-cargo bike. W 2020 roku usługa DACHSER Emission-Free Delivery pojawiła się w stolicy Czech. Od tego czasu dostawy realizowane w ramach określonego obszaru w centrum Pragi są wyłącznie bezemisyjne. Również w mieście Hradec Králové dostawy na ostatnim odcinku realizowane są bezemisyjnie za pomocą rowerów cargo. (red)