Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Nikola ogłasza rekordowe straty, ale ducha nie gasi

29 marca 2024

Nikola liczy na sukces rynkowy ciężarówek wodorowych

 
Przytłoczony procedurą wycofania swoich pojazdów ciężarowych zasilanych akumulatorowo-elektrycznie, amerykański producent pojazdów wodorowych Nikola poniósł w roku 2023 straty o wartości prawie miliarda dolarów.

Dla prekursorów czasy są trudne. Chcąc zrewolucjonizować transport towarów za pomocą swojej ciężarówki na wodór, amerykańska Nikola odnotowała w 2023 r. straty w wysokości 966 mln dolarów. To znacznie większy deficyt niż strata wynosząca 784 mln USD w 2022 r.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy ubiegłego roku producentowi udało się ograniczyć straty, dzięki dostawie pierwszych ciężarówek na wodór, które wygenerowały 11,5 mln dolarów obrotu. W całym 2023 roku Nikola ​​wyprodukowała 138 ciężarówek elektrycznych i wodorowych.

Firma chce przyspieszyć dostawy w nadchodzących miesiącach, zwłaszcza do odbiorców w Kalifornii, która pozostanie największym rynkiem w Ameryce Północnej.

„W Kalifornii 99% (355 z 360) bonów na autobusy i ciężarówki z ogniwami paliwowymi (HIPV), o które ubiegano się od 2023 r. do stycznia 2024 r., jest przeznaczonych na naszą elektryczną ciężarówkę wodorową” – czytamy w komunikacie prasowym producenta.

Szef marki Steve Girskyn zadeklarował, że w 2024 roku firma planuje dostarczyć od 300 do 350 ciężarówek na wodór i 100 akumulatorowych ciężarówek elektrycznych.

Jednocześnie Nikola kontynuuje prace nad rozbudową sieci stacji wodorowych poprzez spółkę zależną HYLA. Na początku lutego producent otworzył swoją pierwszą stację w Kalifornii, a w całym 2024 roku planuje oddać do użytku jeszcze dziewięć stacji w tym stanie USA.

Pomimo problemów, jakie pojawiły się w ubiegłym roku, Nikola nie rezygnuje ze swoich akumulatorowo-elektrycznych pojazdów ciężarowych. Producent jest w trakcie wyposażania wycofanych pojazdów ciężarowych w nowe pakiety akumulatorów. Pierwsze egzemplarze mają zostać dostarczone do końca pierwszego kwartału, a pozostałe ciężarówki mają zostać zwrócone użytkownikom najpóźniej na początku trzeciego kwartału 2024 r. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.