Widok fałszywej informacji Źródło: GITD
Główny Inspektorat Transportu Drogowego ostrzega przed fałszywymi wiadomościami e-mail informującymi o ukaraniu mandatem za przekroczenie prędkości i obowiązku uiszczenia opłaty za pośrednictwem załączonego do przesłanej wiadomości linku.
„W związku z uzyskaniem informacji dot. otrzymywania przez interesantów wiadomości e-mail, rozsyłanych z adresów nienależących do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym informujemy, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie wysyła wezwań do opłacenia mandatów karnych za pośrednictwem poczty elektronicznej – czytamy w komunikacie GITD. – Korespondencja w sprawach zarejestrowanych naruszeń za pomocą urządzeń rejestrujących prowadzona jest w formie tradycyjnej (za pośrednictwem Poczty Polskiej) lub za pośrednictwem elektronicznego biura obsługi klienta eBOK CANARD.”
GITD nie przesyła linków do uiszczenia grzywny
Każdy mandat karny kredytowany ma przypisany indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty. Płatności należy dokonywać w banku, na poczcie lub z wykorzystaniem bankowości elektronicznej. GITD nie przesyła linków do uiszczenia grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego.
Procedura prowadzenia spraw w związku z zarejestrowaniem wykroczenia, polegającego na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości lub niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej przez urządzenia CANARD znajduje się na stronie: https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/wezwanie/procedura
W przypadkach budzących wątpliwości GITD prosi o kontakt z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Dedykowany adres skrzynki e-mail CANARD to: canard@gitd.gov.pl. Inne dane kontaktowe znajdują się na stronie: https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/kontakt-z-canard
Co zrobić po otrzymaniu podobnych wiadomości?
W sytuacji otrzymania podobnych wiadomości e-mail od oszustów GITD zaleca zgłoszenie ich do CERT.PL (CSIRT NASK): https://incydent.cert.pl.
Prosimy o zachowanie czujności, takie wiadomości są próbą wyłudzenia danych i pieniędzy. W przypadku, gdy oszust uzyska dostęp do danych np. do logowania konta bankowości internetowej, zalecamy podjąć następujące kroki:
- jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem,
- zmienić hasło do bankowości internetowej,
- jeżeli doszło do wyłudzenia środków finansowych lub danych, zgłosić ten fakt na najbliższym komisariacie Policji.
Apelujemy o ostrożność w przypadku otrzymywania podobnych wiadomości, nie otwieranie linków i załączników pochodzących z nieznanych źródeł i zweryfikowanie czy otrzymana wiadomość rzeczywiście pochodzi od prawdziwego nadawcy.
Zachęcamy do zapoznania się z bazą wiedzy CSIRT NASK dostępnej na stronie internetowej https://cert.pl na której znajdują się podstawowe zasady cyberhigieny, przydatne porady ekspertów, potencjalne zagrożenia i dobre praktyki dotyczące cyberbezpieczeństwa w sieci. (red)
Źródło: GITD