Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Pierwsza autonomiczna ciężarówka na autostradzie

Jazda próbna MAN na A9 w Niemczech
10 maja 2024

Testowa ciężarówka MAN sama przejechała około 10 kilometrów autostradą A9 między skrzyżowaniami Allershausen i Fürholzen Fot. MAN

 
MAN stał się pierwszym producentem pojazdów użytkowych, który wysłał autonomiczną ciężarówkę na niemiecką autostradę. Na pokładzie testowej ciężarówki, która przejechała około 10 kilometrów autostradą A9 między skrzyżowaniami Allershausen i Fürholzen, znajdowali się federalny minister transportu dr Volker Wissing i dyrektor generalny MAN Alexander Vlaskamp.

MAN już od pewnego czasu intensywnie rozwija autonomiczne samochody ciężarowe do użytku w węzłach logistycznych i na autostradach, a ostatnio jako pierwszy producent pojazdów użytkowych otrzymał zezwolenie na badanie poziomu 4 na podstawie ustawy o autonomicznej jeździe po niemieckich autostradach.

Po pierwszej publicznej jeździe autonomiczną ciężarówką na autostradzie (od lewej): Dirk Brandenburger, dyrektor techniczny Autobahn GmbH des Bundes, dr Volker Wissing, niemiecki minister cyfryzacji i transportu, Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus oraz dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus Fot. MAN

 

Transport hub-to-hub

Wolumen przewozów, a w szczególności transportu między węzłami logistycznymi – takimi jak magazyny dużych internetowych domów towarowych – stale rośnie. Wykorzystanie autonomicznych samochodów ciężarowych w tak zwanym transporcie hub-to-hub jest do tego szczególnie odpowiednie. Samochody ciężarowe są zawsze w drodze, niezwykle wydajne pod względem zużycia paliwa i bezpieczne w prowadzeniu. Nie ma przerw w czasie jazdy, dzięki czemu pojazdy można optymalnie zintegrować ze ściśle zsynchronizowanymi procesami logistycznymi. W dłuższej perspektywie efektywne wykorzystanie autonomicznych samochodów ciężarowych może obniżyć ogólne koszty operacyjne o 10 do 15 procent. Nowa technologia może również złagodzić niedobór kierowców. Już teraz w samych Niemczech brakuje nawet 100.000 kierowców ciężarówek.

– Pierwsza jazda próbna autonomicznej ciężarówki na niemieckiej autostradzie poziomu 4 dowodzi, że Niemcy zajęły wiodącą pozycję w Europie dzięki prawu o autonomicznej jeździe – mówi dr Volker Wissing, federalny minister cyfryzacji i transportu. – Naszym celem jest stać się wiodącym rynkiem zautomatyzowanej i połączonej jazdy. Dzisiejszy dzień jest kamieniem milowym dla logistyki w Niemczech. Stale rosnący wolumen transportu w połączeniu z pogłębiającym się niedoborem kierowców stanowi wyzwanie dla całego społeczeństwa. Autonomiczne ciężarówki mogą pomóc w złagodzeniu sytuacji. Ponadto inteligentne połączenie transportu towarowego w sieć daje możliwość zwiększenia wydajności przeładunku z dróg na kolej, a tym samym wzmocnienia przyjaznego dla klimatu transportu kombinowanego.

Pierwsza jazda autonomicznej ciężarówki testowej na autostradzie: na pokładzie znaleźli się federalny minister transportu dr Volker Wissing (po prawej) i prezes MAN Alexander Vlaskamp. Fot. MAN

 

Autonomiczne na drogach publicznych

– Dzisiaj robimy kolejny duży krok w kierunku autonomicznych pojazdów użytkowych, które są drugim ważnym obszarem przyszłości obok przejścia na napędy wolne od emisjiCO2 – mówi Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus SE. – W tym roku początkowo prowadzimy testy z prototypami na autostradzie. W 2025 r. pojawią się kolejne projekty typu hub-to-hub, ale wtedy w typowych zastosowaniach klienckich. W ten sposób robimy kolejny krok w kierunku seryjnej produkcji autonomicznych samochodów ciężarowych pod koniec dekady. Ustawa o autonomicznej jeździe zapewnia naszej branży niezbędne bezpieczeństwo planowania. Aby jednak zrealizować autonomiczną jazdę, musimy również ściśle współpracować z operatorami infrastruktury, takimi jak Autobahn GmbH. Tylko razem możemy wprowadzić autonomiczną jazdę na drogi.

– Autobahn GmbH des Bundes odgrywa kluczową rolę w autonomicznej jeździe na niemieckich autostradach – mówi Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus SE. – wyjaśnia Dirk Brandenburger, dyrektor techniczny Autobahn GmbH des Bundes. – mówi Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus SE. – Nie tylko aprobujemy autonomiczną jazdę na niektórych odcinkach autostrad, ale także aktywnie promujemy tworzenie sieci i komunikację między infrastrukturą autostradową a pojazdami za pomocą tzw. współpracujących inteligentnych systemów transportowych. Ma to kluczowe znaczenie dla wydawania zezwoleń, a tym samym dla bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych na drogach".

Na potrzeby jazdy testowej pierwszym autonomicznym samochodem ciężarowym firma Autobahn GmbH przeanalizowała koncepcję MAN w ramach wniosku o licencję testową, zanim Federalny Urząd Transportu Samochodowego oficjalnie zatwierdził firmę MAN na początku kwietnia. W przyszłości firma Autobahn GmbH będzie również odpowiedzialna za zatwierdzanie obszarów eksploatacji na autostradach w celu homologacji seryjnej pojazdów autonomicznych. Użytkownik pojazdu określa trasy, po których mają poruszać się jego pojazdy z funkcjami jazdy autonomicznej, a następnie Autobahn GmbH sprawdza, czy trasy te są odpowiednie do eksploatacji tych pojazdów.

Odcinki autostrad w południowych Niemczech, dla których firma MAN uzyskała zgodę firmy Autobahn GmbH na jazdy testowe poziomu 4 autonomicznym samochodem ciężarowym Źródło: MAN

 

MAN z wieloletnim doświadczeniem w rozwoju autonomicznej jazdy

Firma MAN od wielu lat rozwija autonomiczną jazdę dzięki różnym projektom badawczo-rozwojowym. W latach 2017-2019 niemiecki producent opracowywał i testował elektronicznie sprzężone samochody ciężarowe we wspólnym projekcie badawczo-rozwojowym z DB Schenker. Te szczególnie bezpieczne i oszczędne konwoje były wykorzystywane przez ponad sześć miesięcy w regularnym transporcie drobnicowym na autostradzie A9 między Neufahrn a Norymbergą. W latach 2019-2023 projekt ANITA wraz z partnerami Deutsche Bahn, Uniwersytetem Nauk Stosowanych Fresenius i Götting KG koncentrował się na pełnej cyfrowej integracji autonomicznego pojazdu z procesem logistycznym obsługi kontenerów z dróg na kolej. Od 2022 roku MAN współpracuje z firmą Autobahn GmbH i innymi partnerami z branży przemysłowej, naukowej i technicznej w ramach projektu ATLAS-L4 nad opracowaniem autonomicznego samochodu ciężarowego do wykorzystania w transporcie autostradowym między węzłami logistycznymi. W ten sposób projekt wdraża w szczególności uchwaloną w Niemczech w 2021 r. ustawę o autonomicznej jeździe, która już teraz umożliwia jazdę bez kierowcy po jasno określonych trasach i pod nadzorem technicznym.
Pod koniec projektu planowane są praktyczne jazdy testowe prototypu z kierowcą bezpieczeństwa na autostradzie. Do tej pory firma MAN złożyła 133 wnioski patentowe w dziedzinie autonomicznej jazdy, z których 33 zostały już rozpatrzone pozytywnie. Uczestnicząc w projektach @CITY, BeIntelli i MINGA, MAN angażuje się również w rozwój zautomatyzowanej jazdy autobusów miejskich. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.