Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Rekordowe wyniki Daimler Truck w roku 2023

Koncern wykorzystał silny popyt na kluczowych rynkach pojazdów użytkowych
13 maja 2024

Fot. Daimler Truck

 
Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) osiągnął w roku 2023 rekordowe wyniki pod względem obrotu, zysku operacyjnego EBIT (wynik przed odliczeniem odsetek i podatków), skorygowanej rentowności sprzedaży (adjusted ROS) i wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow) w działalności przemysłowej.
Firma kontynuuje działania zmierzające do poprawy ogólnej rentowności koncernu w kierunku realizacji ambitnego celu na 2025 r. Daimler Truck wykorzystał silny popyt na swoich kluczowych rynkach pojazdów użytkowych, zwiększając sprzedaż jednostkową i obrót. W 2023 r. na całym świecie koncern sprzedał 526.053 sztuki samochodów ciężarowych i autobusów, a więc o 1% więcej niż w roku poprzednim (520.291 sztuk) – pomimo utrudnień w dostawach, które uniemożliwiły jeszcze wyższą sprzedaż.
W segmencie bezemisyjnych pojazdów użytkowych przedsiębiorstwo osiągnęło sprzedaż 3.443 sztuki, a więc o 277% wyższą niż w roku poprzednim (914 szt.). Obrót firmy wzrósł w 2023 r. o 10%, do rekordowego poziomu 55,9 mld euro (2022 r.: 50,9 mld euro), do czego przyczyniły się zarówno poprawa sytuacji cenowej, jak i pozytywny wpływ na sprzedaż wolumenu i zróżnicowania asortymentu produktów.
Rok 2023 zaznaczył się również korzystnym rozwojem zysków i rentowności sprzedaży – z solidnymi wynikami finansowymi w IV kwartale. Skorygowany zysk operacyjny EBIT wzrósł w 2023 r. o 39% – do rekordowej wartości 5.489 mln euro (2022: 3.959 mln euro). Skorygowana rentowność sprzedaży w działalności przemysłowej za cały rok 2023 wyniosła 9,9% (2022: 7,7%), a w czwartym kwartale osiągnęła najwyższą wartość 10,6%. Wolne przepływy pieniężne (free cash flow) w działalności przemysłowej zwiększyły się w roku sprawozdawczym o 61%, do 2.811 mln euro (2022: 1.746 mln euro). Zysk na akcję wyniósł 4,62 euro, co oznacza wzrost o 43% w stosunku do roku 2022.
Po normalizacji charakterystyki zamówień w roku 2023 liczba nowych zamówień spadła o 18% w stosunku do wysokiego poziomu roku poprzedniego.

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck:
– Rok 2023 był rekordowy dla Daimler Truck – ze znakomitymi wynikami finansowymi! Osiągnęliśmy skorygowany zysk operacyjny 5,5 mld euro oraz skorygowany wskaźnik rentowności sprzedaży z działalności przemysłowej na poziomie niemal 10%. Tym samym jesteśmy bardzo blisko realizacji naszego ambitnego celu na rok 2025: to ogromne osiągnięcie, z którego globalny zespół Daimler Truck może być bardzo dumny. Zamierzamy nadal w pełni wykorzystywać nasz potencjał i osiągać wysoką rentowność również na normalizujących się kluczowych rynkach.

Kamienie milowe transformacji


Daimler Truck niezmiennie dąży do realizacji swoich strategicznych celów, jakimi są: zajęcie wiodącej pozycji w transformacji branży ku bezemisyjności transportu przy jednoczesnym osiągnięciu trwałej rentowności. W 2023 r. przedsiębiorstwo osiągnęło ważne kamienie milowe na tej drodze. Wyrazem dążenia Daimler Truck do odegrania roli stymulatora w swej branży są zarówno wprowadzenie nowych produktów i usług, jak i projekty strategiczne: np. spółka joint venture z firmami Accelera von Cummins i PACCAR, zajmująca się produkcją ogniw akumulatorowych, czy spółka Greenlane, tworząca w Ameryce Północnej publiczną sieć stacji ładowania i tankowania wodoru.
W 2023 r. Daimler Truck rozszerzył swoje globalne portfolio samochodów ciężarowych i autobusów lokalnie nieemitujących CO2 do dziesięciu różnych modeli z napędem akumulatorowo-elektrycznym. W Ameryce Północnej wprowadzono nowego, w pełni elektrycznego Freightlinera eM2, przeznaczonego do miejskiego transportu dostawczego. W Europie swoją światową premierę świętowała akumulatorowo-elektryczna ciężarówka do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz eActros 600. Azjatycka spółka córka Daimler Truck, FUSO, przekazała pierwsze egzemplarze ciężarówki FUSO Next Generation eCanter renomowanym klientom, takim jak japoński gigant handlowy Yamato, oraz wprowadziła elektryczne ciężarówki dystrybucyjne RIZON w Ameryce Północnej. Zainteresowanie opinii publicznej wzbudził rekordowy przejazd ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck napędzanej ogniwem paliwowym, która po jednokrotnym napełnieniu zbiorników ciekłym wodorem pokonała dystans 1.047 kilometrów. W ten sposób Daimler Truck ustanowił kolejny kamień milowy w realizacji swojej dwutorowej strategii oferowania klientom zarówno ciężarówek napędzanych akumulatorowo, jak i wodorowych.
Daimler Buses zaprezentował Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell – pierwszy seryjnie produkowany autobus elektryczny z ogniwem paliwowym jako tzw. range extenderem, odznaczający się dużym zasięgiem i wysoką pojemnością pasażerską. Nowy autobus Setra MultiClass 500 LE, wprowadzony na rynek w 2023 r., ma ambicje wyznaczania nowych standardów dla autobusów podmiejskich z niskim wejściem (Low Entry). Daimler Truck Financial Services w 2023 r. zakończył zaplanowaną globalną ekspansję wejściem na rynek francuski. Rozpoczął również kooperację na rynku rumuńskim i jest obecnie aktywny na 17 rynkach całego świata, na których oferuje usługi finansowe i mobilnościowe. Wartość zawartych umów wynosi ok. 28,3 mld euro, co czyni ten segment jednym z największych dostawców usług finansowych dla pojazdów użytkowych na całym świecie.

Perspektywy na rok 2024

Ze względu na utrzymujące się trudne warunki gospodarcze i brak efektów doganiania, Daimler Truck zakłada, że kluczowe rynki sprzedaży samochodów ciężarowych unormują się w 2024 roku. Z dzisiejszej perspektywy firma spodziewa się, że rynek ciężkich samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej ukształtuje się na poziomie od 280 tys. do 320 tys. sztuk (-16% do -3% w stosunku do 2023 r.), a rynek ciężkich samochodów ciężarowych w regionie UE30 na poziomie od 260 tys. do 300 tys. sztuk (-24% do -12% w stosunku do 2023 r.).
Na rok 2024 Daimler Truck przewiduje sprzedaż od 490 tys. do 510 tys. pojazdów (2023: nieco ponad 526 tys.). W roku gospodarczym 2024 firma spodziewa się osiągnąć wartość sprzedaży na poziomie 52–54 mld euro w działalności przemysłowej i 55–57 mld euro na poziomie koncernu. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.