Fot. Volkswagen
Na początku 2025 roku na pierwszych rynkach pojawi się nowy Volkswagen Transporter. Volkswagen Samochody Dostawcze już odkrywa wiele szczegółów dotyczących wnętrza samochodu i przestrzeni ładunkowej.
Podobnie jak Multivan i ID. Buzz, nowy Transporter będzie standardowo wyposażony w cyfrowy kokpit. Przestrzeń ładunkowa, w porównaniu z Transporterem 6.1 ma zapewniać znacznie więcej korzyści. Najwyraźniej widać to na przykładzie podstawowej wersji modelu z normalnym rozstawem osi: jej przestrzeń ładunkowa jest o 61 mm dłuższa, a szerokość między nadkolami została zwiększona o 148 mm.
Wnętrze Transportera zostało w najdrobniejszych szczegółach zaprojektowane na nowo. Celem prac rozwojowych i projektowych było stworzenie pojazdu o typowych dla Volkswagena cechach stylistycznych, w połączeniu z maksymalną przestronnością i funkcjonalnością.
Znajomy układ
Właściciele T6.1, w nowej generacji Transportera znajdą to, co już znają: wysoką pozycję siedzenia, szerokie drzwi i wysokie umiejscowienie dźwigni zmiany biegów. Zestaw nowych, cyfrowych instrumentów i wskaźników natomiast składa się z 12-calowego (30 cm) ekranu Digital Cockpit o dużych możliwościach konfiguracji, na wprost wzroku kierowcy oraz z 13-calowego (33 cm) ekranu dotykowego standardowego systemu infotainment zawierającego m.in. radio DAB+ i bezprzewodowe połączenie z Apple CarPlay/Android Auto za pośrednictwem aplikacji Connect.
Inny element wyposażenia standardowego to nowa kierownica wielofunkcyjna z przyciskami, które są łatwe w obsłudze nawet w rękawiczkach. Nowy Transporter, podobnie jak Multivan i ID. Buzz, ma też elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold. Obsługa elektronicznego hamulca postojowego została przeniesiona na panel deski rozdzielczej, zwalniając w ten sposób więcej miejsca w przestrzeni na nogi i - w zależności od wersji wyposażenia - umożliwiając dostęp do tylnej części kabiny.
Nawet sześć miejsc siedzących
Standardowo nowy Transporter w wersji furgon jest wyposażony w dwa indywidualne fotele z przodu. Opcjonalnie dostępne są trzy miejsca siedzące z przodu (fotel kierowcy i dwuosobowa kanapa). Oprócz tego samochód może być wyposażony w maksymalnie trzy łatwo wyjmowane pojedyncze fotele w drugim rzędzie oraz - w późniejszym terminie jako Kombi (samochód osobowy) - także w trzyosobową kanapę w trzecim rzędzie.
Jako jedyny pojazd dostawczy w tej klasie Transporter będzie również dostępny z podwójną kabiną i z otwartą przestrzenią ładunkową z otwieranymi burtami. W tym przypadku wyposażony będzie w sześć miejsc siedzących: fotel kierowcy i dwuosobowa kanapa w pierwszym rzędzie oraz trzyosobowa kanapa w drugim rzędzie siedzeń. Jako obicia foteli dostępne będą wytrzymałe tkaniny oraz dwa warianty sztucznej skóry.
Przestrzeń ładunkowa o pojemności od 5,8 do 9,0 m3
Nowy model ma 5.050 mm długości – więcej o 146 mm w porównaniu z poprzednikiem. Rozstaw osi został wydłużony o 97 mm, do 3.100 mm. Opcjonalnie dostępna będzie wersja z rozstawem osi większym o 400 mm (całkowita długość: 5.450 mm). Szerokość zewnętrzna Transportera wzrosła o 128 mm w porównaniu z poprzednikami (bez lusterek zewnętrznych) i wynosi 2.032 mm.
Maksymalna szerokość między nadkolami została zwiększona o 148 mm, do 1.392 mm. Ułatwia to przewożenie europalet. Długość przedziału ładunkowego z normalnym rozstawem osi po podłodze wynosi 2.602 mm - to dodatkowe 61 mm. Przy wydłużonym rozstawie osi długość przedziału ładunkowego wzrasta do 3.002 mm.
Dzięki większej długości zewnętrznej, szerokości i rozstawowi osi, producent mógł znacznie zwiększyć ładownię Transportera. Największa pojemność przestrzeni ładunkowej przy normalnym rozstawie osi i dla wszystkich typów napędu, została zwiększona do 5,8 m3. Wersja z długim rozstawem osi i wysokim dachem pomieści do 9,0 m3. Przedział ładunkowy może być skonfigurowany z różnymi ściankami działowymi i dostosowany do indywidualnych wymagań nabywcy.
Maksymalna ładowność 1,33 tony
Pomimo swoich rozmiarów, nowy Transporter mający poniżej 2 metrów wysokości (normalny dach), mieści się na wszystkich konwencjonalnych parkingach wielopoziomowych. Dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu zaledwie 11,8 metra (normalny rozstaw osi), bez trudu pokonuje też ciasne zakręty podczas manewrowania. Ponadto producent zadbał o to, by to wielozadaniowe „narzędzie na kółkach” dla profesjonalistów, mogło przewozić całkiem spore ciężary: maksymalna ładowność wynosi 1,33 tony. A jeśli to nie wystarczy, auto może ciągnąć przyczepę o masie do 2,8 tony.
Cyfrowe i intuicyjne
Kierowcy modeli T6.1, Multivan i ID. Buzz natychmiast odnajdą się w przejrzystej i intuicyjnej strukturze menu wszystkich wyświetlaczy i paneli sterowania nowego Transportera. Jak zwykle funkcje oświetlenia są rozmieszczone po lewej stronie obok kierownicy, a przyciski ważnych funkcji pojazdu, menu i głośności dźwięku, na pasku po prawej stronie. Powyżej znajduje się ekran dotykowy systemu infotainment. W dolnej części ekranu umieszczono pasek wyświetlacza z głównymi funkcjami klimatyzacji oraz z obsługą ogrzewania siedzeń. Duży ekran główny z dowolną konfiguracją ikon znajduje się pośrodku. Nad ekranem głównym znajdziemy pasek obsługi z szeroką gamą standardowych informacji (takich jak temperatura zewnętrzna lub poziom naładowania smartfona) oraz przycisk Home, który jednym kliknięciem przenosi użytkownika z powrotem do menu głównego. System infotainment można rozszerzyć o nawigację, mobilne usługi internetowe Volkswagena VW Connect i VW Connect Plus (standardowo z systemem nawigacji) oraz system nagłośnienia Harman Kardon.
Wszystko naładowane
Na konsoli środkowej znajduje się miejsce na smartfon, z opcjonalną funkcją ładowania indukcyjnego. Inne urządzenia można ładować za pośrednictwem maksymalnie siedmiu interfejsów USB-C, USB-A i 12 V. Ponadto producent dla nowego Transportera oferuje opcjonalny koncentrator zasilania 230 V (400 W) z konwerterem, do zasilania wszelkiego rodzaju dużych urządzeń elektrycznych. Dla wariantów elektrycznych lub zelektryfikowanych będzie również dostępny falownik o mocy wyjściowej 2,3 kW. (red)