Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Zmiany w umowie transportowej UE-Ukraina

Powściągliwy komentarz prezesa ZMPD
17 lipca 2024

Fot. ZMPD

 
20 czerwca 2024 r. w Brukseli komisarz Adina Vălean i wiceminister ds. społeczności, terytoriów i rozwoju infrastruktury Ukrainy Serhiy Derkach podpisali zaktualizowaną i poszerzoną umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów.

Umowa została przedłużona do 30 czerwca 2025 r. z możliwością automatycznego przedłużenia do końca 2025 r., chyba że wystąpią „poważne zakłócenia na rynku transportu drogowego”, lub że „cele umowy nie są już osiągane”.

Do umowy wprowadzono następujące zmiany:

Do umowy wprowadzono następujące zmiany:
- wymóg posiadania przez przewoźników drogowych dokumentów potwierdzających uprawnienia do wykonywania przez nich przewozów międzynarodowych;
- wymóg posiadania przez przewoźników drogowych dokumentów potwierdzających fakt, że operacje bez ładunku są – zgodnie z umową – bezpośrednio związane z operacją tranzytową lub dwustronną;
- zgodnie z warunkami umowy wszystkie samochody ciężarowe realizujące transport muszą być specjalnie oznakowane – naklejka na przedniej szybie;
- zwiększono przestrzeganie przez przewoźników drogowych transportu towarów obowiązków wynikających z umowy, w szczególności w odniesieniu do oszustw, fałszowania dokumentów kierowcy oraz naruszeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mogą prowadzić do utraty praw do świadczenia określonych w umowie usług transportowych;
- wprowadzono klauzulę ochronną, która umożliwia UE zawieszenie umowy na określonych obszarach geograficznych, jeżeli na rynku transportu drogowego na tym obszarze występują poważne zakłócenia, które można przypisać funkcjonowaniu tej umowy.

Komentarz Jana Buczka, prezesa ZMPD:

Przedstawiciele branży polskiego międzynarodowego transportu drogowego od półtora roku domagali się zmian przepisów umowy transportowej pomiędzy UE a Ukrainą. Trzeba szczerze powiedzieć: rezultat prac nad tą umową nie jest dla nas satysfakcjonujący. Doceniamy jednak wysiłek ministerstwa infrastruktury, którego działania doprowadziły do wprowadzenia zmian mających poprawić kontrole związane z realizacją wykonywania przewozów przez ukraińskich przewoźników.

Teraz piłka jest po stronie przedstawicieli służb kontrolnych, od których wymagamy podjęcia odpowiednich działań. To ich determinacja zdecyduje o tym, czy wprowadzone zmiany będą uznane przez branżę za sukces, czy za porażkę. Z ostateczną opinią na ten temat musimy się wstrzymać do czasu poznania efektów pracy kontrolerów. (red)

Źródło: ZMPD
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.