Fot. Volkswagen
California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280.000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje zupełnie nową jego generację: Nową Californię. Bazuje ona na dłuższej wersji nowoczesnego Multivana.
Producent przeprojektował każdy obszar tego kampera, czyniąc go bardziej przestronnym, inteligentnym, wyrafinowanym, wszechstronnym i zrównoważonym. Pomimo tego, Nowa California podąża śladami swoich kultowych poprzedników. Zachowano kluczowe elementy Californii, takie jak unoszony dach oraz wnętrze, które przy okazji zostało starannie, w szczegółach zaplanowane. California jest cały czas pojazdem do codziennego użytku, który w chwilę może zostać samochodem turystycznym.
To wszystko dzięki najnowszemu układowi napędowemu, systemom wspomagania, systemowi infotainment oraz dzięki nowej architekturze kampera.
Nowością jest hybrydowy napęd na wszystkie koła typu plug-in. Oznacza to, że kamper odcinkowo może poruszać się jako pojazd w pełni elektryczny.
Fot. Volkswagen
Beach, Coast i Ocean - kamper na każdą okazję
Volkswagen Samochody Dostawcze oferuje Nową Californię w wersjach Beach, Beach Tour, Beach Camper (z mini-kuchnią z tyłu), a także Coast i Ocean (każda z pełnym aneksem kuchennym po stronie kierowcy). Oznacza to, że po raz kolejny dostępna jest kompletna rodzina samochodów kempingowych, które mają zaspokoić zróżnicowane wymagania i sytuacje życiowe. Nowa California jest również jednym z trzech filarów gamy kamperów marki. Plasuje się pomiędzy mniejszym Caddy California a większym Grand California.
Fot. Volkswagen
Zawsze z podnoszonym dachem i z dwojgiem przesuwanych drzwi
Wszystkie wersje Nowej Californii mają unoszony dach z oknem z przodu, które może być otwierane niczym wejście do namiotu. Dodatkowo, na obu bokach również umieszczono okna (wszystkie z moskitierą). Po raz pierwszy w historii wszystkie Californie będą teraz standardowo wyposażone w dwoje przesuwanych drzwi po obu stronach pojazdu. W Californii 6.1 funkcja ta była dostępna tylko po stronie pasażera z przodu, w pakietach wyposażenia Coast i Ocean. Ponadto, po raz pierwszy, obie strony pojazdu mogą być używane podczas postoju na kempingu jako taras na świeżym powietrzu. By chronić się przed deszczem lub zbyt dużym nasłonecznieniem, można zamówić też markizę, zarówno na lewą, jak i na prawą stronę. Nowością są także indywidualne fotele zamiast tylnej kanapy. Innymi słowy, rowery mogą teraz podróżować również wewnątrz, a siedzenia można ustawić indywidualnie, zgodnie z osobistymi preferencjami.
Wszystkie Nowe Californie, począwszy od wersji Beach Tour, są wyposażone w zupełnie nową jednostkę sterującą kamperem, zamontowaną w słupku C, po stronie pasażera. Wszystkie funkcje kampera można teraz kontrolować i sprawdzać z poziomu wyświetlacza. Alternatywnie, można je również obsługiwać za pomocą odpowiedniej aplikacji samochodowej w systemie infotainment lub aplikacji California on Tour na smartfonie. Jeden szczegół techniczny pokazuje, jak we wszystkich obszarach przemyślana jest Nowa California: wszystkie diody LED i oświetlenie we wnętrzu można wyłączyć w tym samym czasie, za pomocą krótkiego, dwukrotnego dotknięcia jednego z licznych przełączników światła. To funkcja, której często nie można znaleźć nawet w luksusowych hotelach.
Multivan – nowoczesna baza dla Nowej Californii
Pod względem technicznym, wszystkie wersje Nowej Californii są osadzone na innowacyjnej modułowej platformie MQB, a tym samym bazują na obecnej wersji Multivana w długiej wersji nadwozia. Długość kampera wynosi 5.173 mm (poprzednik: 4.904 mm); szerokość bez lusterek zewnętrznych to 1.941 mm (poprzednik: 1.904 mm). Wysokość, wynosząca 1.990 mm z opuszczonym dachem, jest identyczna jak w poprzedniku, co oznacza, że ponownie California bez problemu wjedzie na parkingi wielopoziomowe. Duży rozstaw osi wynoszący 3.124 mm zapewnia jeszcze więcej miejsca na pokładzie niż w poprzedniku. Gdy dach jest zamknięty, wysokość wnętrza to 1.297 mm. Po otwarciu unoszonego dachu wzrasta ona do 2.108 mm.
Dzięki platformie MQB, dostępna jest szeroka gama systemów wsparcia kierowcy zapewniających dodatkowe bezpieczeństwo i komfort: od funkcji hamowania pojazdu podczas skręcania, jeśli system wykryje pojazd nadjeżdżający z przeciwka, po Travel Assist, zapewniający półautomatyczne wspomaganie jazdy, a tym samym zwiększający komfort jazdy na długich dystansach.
Z hybrydą typu plug-in i napędem na cztery koła 4MOTION
Nowa California może być wyposażona w jeden z trzech różnych rodzajów napędu, które można łączyć ze wszystkimi pakietami wyposażenia i które są sprzężone z automatyczną skrzynią biegów. Podstawowy, to wydajny czterocylindrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI) o mocy 110 kW (150 KM). Kolejny to wysokoobrotowy turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TSI) wytwarzający 150 kW (204 KM) mocy. Zarówno TDI, jak i TSI, napędzają przednią oś.
Nowością w modelu California jest napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) o mocy 180 kW (245 KM). Nowa California jest pierwszym modelem Grupy Volkswagen osadzonym na platformie MQB, który łączy napęd hybrydowy typu plug-in z układem napędu na cztery koła 4MOTION. Napęd hybrydowy typu plug-in umożliwia czasowe przekształcenie Californii w pojazd elektryczny. Wysoka łączna wydajność silników elektrycznego i zaawansowanego technologicznie TSI (1.5 TSI evo2), zapewnia również duży zasięg całkowity i pozwala na ciągnięcie przyczepy o masie całkowitej do 2.000 kg. Dzięki temu Nowa California eHybrid 4MOTION może być polecana wszystkim globtroterom, zimowym kamperowcom i turystom z łodziami lub rowerami na przyczepie.
Dwukolorowy lakier
Nie ma innego pojazdu na świecie, w którym dwukolorowe malowanie jest tak kultowe jak w Bulli. Logicznym jest więc, że jest ono również dostępne dla Nowej Californii, jako alternatywa dla jedenastu jednokolorowych lakierów.
Ponadto dostępnych jest siedem różnych wzorów 16-, 17-, 18- i 19-calowych felg aluminiowych.
Pięć wersji
Nowa California dostępna będzie w pięciu wersjach. Zostały one zaprojektowane tak, by zaspokoić jak najwięcej scenariuszy stylu życia i podróży. W porównaniu z poprzednikiem, nowe modele są wyposażone w wyjmowane pojedyncze fotele z tyłu (każdy o masie 24 kg) zamiast tylnej kanapy. Pod wszystkimi pojedynczymi siedzeniami, a także w fotelach kierowcy i pasażera z przodu, znajdują się praktyczne szuflady. Duża liczba 45-watowych portów USB-C gwarantuje też, że urządzeniom mobilnym nie zabraknie energii.
• California Beach z homologacją samochodu osobowego to poziom bazowy tego modelu - to zasadniczo Multivan z ręcznie unoszonym dachem. W tej wersji California oferuje sześć miejsc siedzących (2+2 pojedyncze fotele w drugim i trzecim rzędzie) oraz miejsce do spania dla dwóch osób pod unoszonym dachem, który można otwierać i zamykać ręcznie za pomocą nowego, łatwego w obsłudze mechanizmu. Podnoszone łóżko dachowe ma we wszystkich wersjach wymiary 2.054 x 1.137 mm i jest wyposażone w materac oraz wysokiej jakości sprężyny talerzowe.
• Drugim poziomem specyfikacji jest California Beach Tour. Podobnie jak Beach Camper, Coast i Ocean, wersja ta jest standardowo wyposażona w obracane i regulowane na wysokość fotele kierowcy i pasażera z przodu, dwa ergonomiczne składane krzesła w pokrywie bagażnika, oświetlenie w unoszonym dachu (w tym lampa na „gęsiej szyi” i 45-watowe porty USB), przesuwane okna w lewych i prawych drzwiach przesuwnych oraz nową jednostkę sterującą kampera (ekran) w słupku C po stronie pasażera z przodu. Beach Tour ma również na pokładzie dodatkowy akumulator kempingowy (40 Ah LiFePo). Pięciomiejscowa Beach Tour jest wyposażona w trzy indywidualne siedzenia z tyłu; oparcia dwóch zewnętrznych tylnych foteli można całkowicie złożyć - w przeciwieństwie do wersji Beach i Multivana. Stwarza to warunki potrzebne do utworzenia dwóch dodatkowych miejsc do spania w części dziennej. W tym celu California Beach Tour ma na pokładzie dodatkowy rozkładany materac (1.980 x 1.330 mm), który spoczywa na złożonych pojedynczych siedzeniach i gdy nie jest używany może być całkowicie złożony do półki bagażowej w bagażniku. Beach Tour również posiada homologację jako samochód osobowy. Począwszy od pakietu wyposażenia Beach Tour, wszystkie kolejne wersje Nowej Californii są wyposażone w składany stolik (zabezpieczony w przestrzeni bagażowej podczas jazdy).
• California Beach Camper posiada homologację jako samochód specjalny kempingowy. Podobnie jak Beach Tour, jest ona pięciomiejscowa, ale jest również wyposażona w kompaktową mini-kuchnię i złącze zasilania 230 V. Kuchnia z jednopalnikową kuchenką gazową, szufladą na sztućce i dodatkowym schowkiem, znajduje się w module zamontowanym na stałe w przestrzeni ładunkowej. W celu użycia, moduł kuchenny jest wysuwany do tyłu przy otwartej pokrywie bagażnika (co zapewnia również ochronę przed deszczem).
• Czteromiejscowa California Coast wyposażona jest w dwa indywidualne fotele z tyłu, pełnoprawny aneks kuchenny po stronie kierowcy oraz dwa akumulatory hotelowe (łącznie 2 x 40 Ah LiFePo). Identycznie jest w modelu Ocean. Aneks kuchenny został całkowicie przeprojektowany. Jedną z różnic w stosunku do poprzednika jest to, że aneks kuchenny z szafkami, zlewozmywakiem i jednopalnikową kuchenką gazową oferuje podobną przestrzeń jak jego poprzednik, ale nie wystaje tak daleko do przodu dzięki większej długości zewnętrznej Nowej Californii. Ma to wiele zalet: nadal jest miejsce na wsiadanie i wysiadanie przez przesuwne drzwi po lewej stronie, więksi kierowcy mają znacznie więcej miejsca na regulację siedzenia, fotel kierowcy z regulacją wysokości można teraz również całkowicie obrócić o 180 stopni i stworzono miejsce na lodówkę, która otwiera się do przodu jako szuflada, podobnie jak w modelu Grand California. Lodówka może być zatem nie tylko bardziej efektywnie wykorzystywana, ale może być również obsługiwana z zewnątrz pojazdu. Rozkładane łóżko w części dziennej ma wymiary 1.980 x 1.060 mm. Po rozłożeniu jest stabilne, spoczywając na jednym ze złożonych siedzeń po prawej stronie i na stopniu zintegrowanym z aneksem kuchennym po lewej stronie. California Coast posiada również homologację jako samochód specjalny kempingowy.
• Wersja Ocean była już flagowym modelem w poprzedniej linii produktowej. Tak samo jest w Nowej Californii. W porównaniu z wersją Coast, czteromiejscowa wersja Ocean jest wyposażona w liczne dodatkowe detale. Obejmują one ekskluzywną tkaninę siedzeń Mélange Raven, wykonaną z materiału pochodzącego z recyklingu (na oparciach przednich siedzeń wyhaftowany jest napis California), ogrzewanie foteli kierowcy i pasażera z przodu, dodatkowe ogrzewanie powietrza, duży schowek dachowy nad bagażnikiem i oświetlenie otoczenia w aneksie kuchennym. 28-litrowy zbiornik świeżej wody w modelach Coast i Ocean jest o pięć litrów większy w porównaniu do poprzednika. Obie wersje mają także praktyczny zewnętrzny składany stolik (który może być również używany wewnątrz i jako przedłużenie blatu roboczego) oraz dodatkowe gniazdo 230 V na zewnątrz do elektrycznej płyty grzewczej.
Koncepcja trójstrefowa
Nową koncepcję trzech stref kempingowych otrzymano dzięki dwóm przesuwanym drzwiom. Duże wnętrze oraz przestrzenie po prawej i lewej stronie drzwi przesuwnych łączą się, tworząc latem przestrzeń mieszkalną otoczoną naturą.
Strefa pierwsza - część mieszkalna: Za przednimi fotelami o regulowanej wysokości, które można obracać o 180 stopni (od wersji Beach Tour w górę), całe wnętrze pojazdu jest przedziałem pasażerskim do codziennej jazdy, oferującym znany już poziom elastyczności. Dzięki regulowanym fotelom, na pokładzie pojazdu można przewozić deski snowboardowe i rowery. Gdy Nowa California używana jest jako samochód kempingowy, jej fotele można rozłożyć na płasko, szybko przekształcając wnętrze w strefę relaksu lub można je odwrócić do pozycji „twarzą w twarz” dla wspólnych posiłków lub gier. W ten sposób stała tylna kanapa poprzednika ustępuje miejsca wyjmowanym pojedynczym siedzeniom.
Strefy druga i trzecia - tarasy Nowej Californii: Przesuwane drzwi po prawej stronie pojazdu to bezpieczny punkt wsiadania i wysiadania od strony chodnika, podobnie jak w poprzedniku. Załadunek i rozładunek pojazdu jest zatem równie łatwy i bezpieczny. Na kempingu obszar ten zwiększa odczucie przebywania na świeżym powietrzu - podobnie jak w Californii 6.1. Najważniejsze jest jednak to, że Nowa California ma również przesuwane drzwi po stronie kierowcy, które otwierają się, tworząc dodatkową przestrzeń zewnętrzną. Ponieważ kuchnia i lodówka - do których można uzyskać dostęp także z zewnątrz - znajdują się po tej stronie, obszar ten będzie najprawdopodobniej wykorzystywany do posiłków lub spędzania wieczorów, niemal jak na tarasie.
By zmaksymalizować poczucie wakacyjnego relaksu, można zamówić markizę pasującą na prawą lub lewą stronę pojazdu. Jeśli na przykład markiza jest rozłożona od strony kuchennej, po prawej stronie można ustawić żagiel przeciwsłoneczny, by w ten sposób otworzyć ten obszar do zabawy lub czytania w cieniu.
Sterowanie za pomocą jednostki sterującej kampera, smartfona lub systemu infotainment
Wszystkie funkcje istotne podczas biwakowania są obsługiwane z poziomu 5-calowego wyświetlacza dotykowego na nowej jednostce sterującej kampera w słupku C po stronie pasażera. Pojawiają się tu informacje na temat poziomu świeżej i zużytej wody, funkcji oświetlenia wnętrza, w tym oświetlenia tła, stanu zasilania, lodówki i dodatkowego ogrzewania. Ponadto na wyświetlaczu można przełączyć Nową Californię w tryb kempingowy, tak by automatycznie dezaktywować funkcje Coming Home i Leaving Home, gdy pojazd jest otwierany i zamykany na przykład na kempingu. Jednocześnie większością tych funkcji można sterować za pomocą smartfona przy użyciu aplikacji California on Tour i aplikacji samochodowej w systemie infotainment. Za pomocą systemu infotainment można również uzyskać dostęp do wyświetlacza nachylenia, który umożliwia wypoziomowanie kampera. (red)