Samochody dostawcze Volkswagena dostępne z turbodieslem, hybrydą plug-in lub z napędem elektrycznym
Fot. Volkswagen
Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje pierwsze zdjęcia nowego Transportera. Jak zapewnia producent, w porównaniu z poprzednikiem, każdy jego szczegół techniczny i każda funkcja zostały ulepszone. Nowa generacja oferuje więcej przestrzeni, większą ładowność, większy uciąg i większą wydajność. Zachowano charakterystyczny design Transportera, jednocześnie zmieniając go i przygotowując na nową erę mobilności.
Siódma generacja linii produktowej zostanie wprowadzona na rynek w trzech wariantach Transportera (kombi, furgon i otwarty), a także jako Caravelle (wersja osobowa). Pojazdy napędzane są najnowocześniejszymi turbodieslami, hybrydami plug-in i silnikami elektrycznymi. Dostępny jest też na życzenie napęd na wszystkie koła. Producent zwraca uwagę, że nigdy wcześniej nie było tak szerokiej oferty samochodów dostawczych tej marki: z nowym Transporterem i Caravelle, ID. Buzz i ID. Buzz Cargo, Multivanem i nową Californią bazującą na Multivanie.
Fot. Volkswagen
Gama wersji
Volkswagen Samochody Dostawcze oferować będzie nowego Transportera w wersji furgon (przedział ładunkowy do transportu wyłącznie towarów), furgon plus (przedział ładunkowy z drugim rzędem siedzeń do łączonego transportu towarów i osób), kombi (do transportu osób) oraz jako wariant z podwójną kabiną (nadwozie platformowe z długim rozstawem osi). Wersje kombi i furgon będą też dostępne z wysokim dachem i wydłużonym rozstawem osi.
Bardziej ekskluzywny model Caravelle, z dziewięcioma miejscami siedzącymi został opracowany z myślą o komercyjnym transporcie pasażerskim – pojazd może służyć m.in. jako taksówka, która przewiezie również sporą ilość bagaży. Oferta Caravelle obejmie wersję bazową, ze średnią specyfikacją wyposażenia pod nazwą Life oraz topową wersję Style. Caravelle będzie również dostępny z wydłużonym rozstawem osi.
Zapewne jednak faworytem klientów będzie inna wersja – PanAmericana, czyli bazujący na nowej generacji Transportera i Caravelle nieustraszony Bulli o solidnej, terenowej konstrukcji i z ekskluzywnymi detalami.
Fot. Volkswagen
Więcej napędów do wyboru
Wraz z debiutem nowych wersji Transportera i Caravelle, Volkswagen Samochody Dostawcze rozszerza ofertę układów napędowych. Oprócz najnowszych turbodoładowanych silników wysokoprężnych (TDI), oba modele będą dostępne zarówno z napędem hybrydowym typu plug-in, jak i z napędem w pełni elektrycznym.
W przedsprzedaży dostępne będą trzy różne warianty mocy silników TDI: 81 kW (110 KM), 110 kW (150 KM) i 125 kW (170 KM). Oferowany będzie również nowo opracowany napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) o mocy systemowej 171 kW (232 KM). Wkrótce pojawią się trzy napędy elektryczne o mocy 100 kW (136 KM), 160 kW (218 KM) i 210 kW (286 KM), z akumulatorem o pojemności netto 64 kWh. Ponadto dostępna będzie wersja elektryczna o zmniejszonej mocy i mniejszym akumulatorze, stworzona z myślą o transporcie miejskim i dostawach ostatniej mili.
Pojazdy TDI i eHybrid są wyposażone w napęd na przednie koła. Napęd na cztery koła 4MOTION jest dostępny jako opcja dla wersji TDI o mocy od 110 kW. Modele w pełni elektryczne mają napęd na tylne koła. W późniejszym terminie planowana jest również wersja elektryczna z napędem na cztery koła. TDI o mocy 125 kW jest standardowo wyposażony w ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, dostępną również jako opcja dla TDI o mocy 110 kW. Automatyczna skrzynia biegów jest standardowa dla modeli hybrydowych typu plug-in i elektrycznych.
Za kierownicą
Siódma generacja modelu nie jest już uruchamiana za pomocą kluczyka, ale za pomocą przycisku umieszczonego obok 12-calowego cyfrowego zestawu wskaźników i 13-calowego wyświetlacza systemu infotainment. Standardowa kierownica wielofunkcyjna jest wyposażona w przejrzyście rozmieszczone przyciski. Głośność systemu infotainment reguluje się za pomocą przycisków na kierownicy lub klasycznego pokrętła. Zrezygnowano z dźwigni hamulca ręcznego i zastąpiono ją przełącznikiem hamulca postojowego umieszczonym na środku panelu deski rozdzielczej. Nowością jest także zajmująca niewiele miejsca dźwignia zmiany biegów na kolumnie kierownicy w wersjach ze skrzynią automatyczną. Dzięki temu, dostęp do przedziału pasażerskiego lub ładunkowego jest jeszcze lepszy. Duże uchwyty na kubki w konsoli środkowej, która została przesunięta do przodu (w zależności od wyposażenia), a także dodatkowe uchwyty na kubki i praktyczne schowki w górnej części deski rozdzielczej, ułatwiają codzienną pracę. Charakterystyczną cechą samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze jest wysoki i przejrzysty panel deski rozdzielczej, wysoka pozycja siedzenia i ergonomiczne rozmieszczenie wszystkich elementów sterujących.
Użyteczność na wyższym poziomie
Nowy Transporter ma 5.050 mm długości (dodatkowe 146 mm w porównaniu z T6.1). Jego rozstaw osi został zwiększony o 97 mm, do 3.100 mm. Dostępny będzie wariant o zwiększonym o 400 mm rozstawie osi (całkowita długość: 5.450 mm). Szerokość zewnętrzna wzrosła o 128 mm w porównaniu z poprzednikami (bez lusterek zewnętrznych) i wynosi 2.032 mm. Maksymalna szerokość między nadkolami została zwiększona o 148 mm, do 1.392 mm. Ułatwia to przewożenie europalet. Długość przedziału ładunkowego po podłodze Transportera z normalnym rozstawem osi wynosi 2.602 mm (dodatkowe 61 mm). Przy wydłużonym rozstawie osi, długość przedziału ładunkowego wzrasta do 3.002 mm. Dzięki zwiększonej długości, szerokości i rozstawowi osi, zwiększono pojemność ładunkową pojazdu. Największa przestrzeń ładunkowa wersji z normalnym rozstawem osi to teraz 5,8 m3. Wersje z długim rozstawem osi i wysokim dachem pomieszczą do 9,0 m3 ładunku. Transporter może być wyposażony w maksymalnie sześć siedzeń w przedziale pasażerskim i w różne rodzaje przegród.
Zasilanie nawet dla piły tarczowej
Urządzenia elektryczne w pojeździe są zasilane za pomocą różnych interfejsów, w tym gniazd USB-A, USB-C i gniazd 12 V. Gniazda dla urządzeń 230 V są dostępne jako wyposażenie opcjonalne.
W wersjach z silnikiem wysokoprężnym gniazdo 230 V zawsze znajduje się na ramie fotela kierowcy. Transporter z napędem elektrycznym będzie opcjonalnie wyposażony w dwa dodatkowe gniazda w okolicy słupków D. Całkowita moc wyjściowa systemu 230 V wynosi do 2300 watów. Oznacza to, że istnieje odpowiednie źródło zasilania dla każdego urządzenia elektrycznego - od laptopów po piły tarczowe.
Zwiększona ładowność i zdolność holowania
Pomimo swoich rozmiarów, nowy Transporter ma mniej niż 2,0 metry wysokości (normalny dach), dzięki czemu mieści się na wszystkich konwencjonalnych parkingach wielopoziomowych. Dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu zaledwie 11,8 metra (normalny rozstaw osi), bez trudu pokonuje ciasne zakręty podczas manewrowania. Maksymalna ładowność wynosi do 1,33 tony. Jeśli to nie wystarczy, nowy Transporter może w zależności od wariantu ciągnąć przyczepy o masie do 2,8 tony (poprzednik: do 2,5 tony).
Bogatsze wyposażenie standardowe
W porównaniu z poprzednikami rozszerzono pakiet wyposażenia standardowego poszczególnych wersji nowego modelu. Lista obejmuje reflektory LED, tylne światła LED, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, 12-calowy ekran cyfrowego kokpitu (Digital Cockpit), system infotainment (w tym DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, usługi online i 13-calowy ekran dotykowy), wielofunkcyjną kierownicę, system Keyless Start, czujnik deszczu, asystenta pasa ruchu, autonomiczne hamowanie awaryjne i dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych. Furgon jest teraz również standardowo wyposażony w przegrodę. Kombi wyposażone w okna z tyłu charakteryzuje się trzema indywidualnymi fotelami w drugim rzędzie siedzeń oraz systemem audio z sześcioma zamiast czterech głośników.
Caravelle w szczegółach
Model Caravelle może służyć m.in. jako pojemna taksówka lub shuttle-bus. Już podstawowa jego wersja oferuje w standardzie trzyosobową kanapę w trzecim rzędzie z możliwością jej demontażu, co daje łącznie dziewięć miejsc siedzących. W porównaniu z Transporterem, w Caravelle zastosowano wyrafinowane tkaniny siedzeń, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne w kabinie oraz system audio z dziesięcioma głośnikami. Średni poziom wyposażenia Life wzbogacają takie elementy jak zderzaki, obudowy lusterek zewnętrznych i klamki drzwi lakierowane w kolorze pojazdu, klimatyzacja, podłokietniki fotela kierowcy, przedni fotel pasażera z regulacją wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz podłokietnikami dopasowanymi do fotela kierowcy, unikatowe listwy ozdobne, trzy dodatkowe porty USB w kabinie pasażerskiej i 16-calowe felgi aluminiowe. Wyróżniający się wizualnie flagowiec, Caravelle Style można rozpoznać z zewnątrz po charakterystycznym przodzie z ciemnym kontrastowym pasem, który zawiera zintegrowaną chromowaną listwę. Chromowane wykończenie jest kontynuowane do reflektorów matrycowych LED - w tej wersji w standardzie - które zawierają również funkcję doświetlania zakrętów i słabych warunków pogodowych. W porównaniu z wersją Life, inne dodatki w Caravelle Style obejmują tylne światła LED z sygnaturą świetlną, przyciemnianą szybę z tyłu i 17-calowe felgi aluminiowe. W standardzie znajdują się również: bezkluczykowy system zamykania i uruchamiania Keyless Access, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, dwukolorowe fotele ze sztucznej skóry, charakterystyczne aplikacje we wnętrzu, wielofunkcyjna skórzana kierownica, duża konsola środkowa z uchwytami na kubki, trzystrefowa automatyczna klimatyzacja z dodatkowym panelem sterowania z tyłu (w podsufitce) oraz rolety przeciwsłoneczne w drugim rzędzie siedzeń.
Caravelle może zostać opcjonalnie wzbogacony o takie detale jak duży panoramiczny dach i system nagłośnienia Harman Kardon z 14 głośnikami (w tym subwoofer).
PanAmericana
Wersja wyposażenia PanAmericana pojawiła się wraz z czwartą generacją Transportera, w roku 2001. Wraz z piątą generacją, PanAmericana stała się niezależną, ekskluzywną wersją modelu, ewoluując w kultowego klasyka. Było zatem oczywiste, że niemiecki producent zaoferuje w tej wersji również siódmą generację tej linii produktów. Będzie ona dostępna zarówno w połączeniu z modelami furgonu Transporter, jak i Caravelle. Z zewnątrz nową PanAmericanę można rozpoznać po solidnych, terenowych wykończeniach progów bocznych i nadkoli, zderzakach o ziarnistej fakturze zaprojektowanych z myślą o trudnych warunkach oraz lakierowanej osłonie chłodnicy. Folie chronią również pokrywę bagażnika lub tylne drzwi skrzydłowe w dolnej części.
Wewnątrz PanAmericana wita kierowcę i pasażerów podświetlanymi wstawkami ze stali nierdzewnej na stopniach, czarnymi aplikacjami o wysokim połysku na panelu deski rozdzielczej i chromowanymi wewnętrznymi klamkami drzwi. Inne charakterystyczne cechy to ekskluzywne tkaniny siedzeń z napisem PanAmericana wkomponowanym w oparcia, a także kontrastujące kolorystycznie szwy.
Caravelle PanAmericana jest standardowo wyposażony w nowe 19-calowe felgi aluminiowe Indianapolis (w kolorze czarnym z diamentowym wykończeniem), które są również dostępne jako opcja dla Transportera PanAmericana. Opcjonalny napęd na cztery koła 4MOTION uzupełnia charakter i zakres zastosowań obu wersji PanAmericana. (red)