Pierwszym produkowanym seryjnie elektrycznym pojazdem ciężarowym Mercedes-Benz jest eActros 300/400 Fot. Mercedes-Benz
Przybywa samochodów elektrycznych w Polsce, poszerza się zakres usług świadczonych na rzecz elektromobilności, jednak barierą w rozwoju tego rynku jest słaba infrastruktura i wysokie ceny pojazdów elektrycznych.
– Musimy pamiętać, że jesteśmy jeszcze na początku drogi do neutralnego pod względem emisji CO2, ciężkiego transportu towarowego – komentuje Mariusz Semczuk, product manager Daimler Truck Polska. – Przed rynkiem elektromobilności pojazdów ciężarowych stoi jeszcze wiele wyzwań. Aby ten rynek mógł się dynamicznie rozwijać musi istnieć silna współpraca pomiędzy ustawodawcami, rządzącymi, producentami pojazdów i stacji ładowania oraz tankowania wodoru, jak również podmiotami prywatnymi działającymi na rzecz rozwoju elektromobilności. Polska jest niekwestionowanym liderem transportu w Unii Europejskiej, a utrzymanie tej pozycji w kolejnych latach jest uzależnione od rozwoju elektromobilności w naszym kraju. Wprowadzane regulacje prawne i programy wsparcia odegrają tutaj bardzo ważną rolę, szczególnie w początkowej fazie rozwoju. Motorem napędowym w kierunku wzrostu liczby elektrycznych pojazdów ciężarowych na naszych drogach z pewnością będzie wprowadzenie zapowiadanego programu dopłat do zakupu i leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3. Dopłaty te pozwolą polskim firmom transportowym osiągnąć lepsze wyniki TCO użytkowanych pojazdów elektrycznych, a tym samym poprawią ich konkurencyjność na rynku europejskim. Istotny jest także czas uruchomienia tego programu. W parze z rozwojem oferty elektrycznych pojazdów ciężarowych i ich liczby na polskich drogach, musi iść rozwój infrastruktury ładowania. Są to ogniwa, które się zazębiają i ich wzrost musi postępować jednocześnie. Pozytywną informacją jest zapowiedź programu dopłat do budowy i rozbudowy stacji ładowania do transportu ciężarowego. Również my jako koncern Daimler Truck angażujemy się w rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów ciężarowych. Wspólnie z TRATON GROUP i Volvo Group utworzyliśmy spółkę joint venture o nazwie Milence. Naszym wspólnym celem jest wybudowanie i obsługa 1.700 publicznych punktów ładowania o dużej mocy w Europie do 2027 roku. Pierwsze stacje już działają, a wkrótce będziemy otwierać kolejne. Istotnym wyzwaniem, o którym nie można zapominać, jest sieć elektroenergatyczna. Uzyskanie odpowiedniego przyłącza elektroenergetycznego do budowy stacji ładowania jest dzisiaj niestety w wielu miejscach dużym problemem, ze względu na przestarzałą sieć elektroenergetyczną. Pomimo wyzwań, z którymi się mierzymy, elektromobilność w transporcie ciężarowym będzie się dynamicznie rozwijała w kolejnych latach. Oprócz aspektów ekologicznych, decydować o tym będą całkowite koszty użytkowania, które coraz bardziej będą przemawiały za pojazdami zeroemisyjnymi w następnych latach. Czynniki takie jak rozwój technologii, efekt skali, zróżnicowanie opłat drogowych na klasy emisyjności oraz subsydia, pozytywnie wpłyną na koszty zakupu i użytkowania pojazdów elektrycznych.
Kłody pod kołami elektryków
Przestawianie motoryzacji na zeroemisyjność idzie z oporami w całej Europie, ale w Polsce szykuje się ostre hamowanie. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zdecydował o zastopowaniu od września a do końca tego roku dopłat do samochodów elektrycznych w leasingu. Może to poważnie zahamować rozwój rynku e-aut.
– Z niepokojem przyjęliśmy wyłączenie dopłat z programu „Mój elektryk” na pojazdy N1 w ścieżce leasingowej dla przedsiębiorców – mówi Jacek Nowakowski, alternative propulsion business development manager Poland, Ukraine & Baltics w IVECO. – W naszej ocenie znacznie spowolni to rynek. Natomiast z dużą nadzieją czekamy na ogłoszenie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiadanego programu subwencji dla pojazdów elektrycznych i wodorowych kategorii N2 i N3 z budżetem 1 mld zł, którego start przewidywany jest na przełom roku.
**
Co mają do zaoferowania producenci pojazdów ciężarowych i dostawczych oraz firmy świadczące usługi na rzecz elektromobilności?
DAIMLER TRUCK
Pierwszym produkowanym seryjnie elektrycznym pojazdem ciężarowym Mercedes-Benz jest eActros 300/400. Jego produkcja rozpoczęła się w październiku 2021 roku w fabryce w Wörth. Na rynku polskim ten pojazd pojawił się w lipcu 2023 r. Producent oferuje podwozia dwu- i trzyosiowe, ciągniki siodłowe, pojazdy z niską ramą oraz wersje pod zastosowania typu autotransporter. eActros 300/400 to pojazdy do ciężkiej dystrybucji miejskiej.
Kolejnym elektrycznym pojazdem w ofercie Daimler Truck Polska jest Mercedes-Benz eEconic. Dostępny jest jako podwozie dwu- i trzyosiowe o dopuszczalnej masie całkowitej 19 i 27 ton.
Mercedes-Benz eEconic Fot. Daimler Truck
W październiku 2023 r. Mercedes-Benz zaprezentował eActrosa 600 – pojazd do transportu dalekobieżnego. Produkcja seryjna rozpocznie się już w grudniu tego roku. Będzie oferowany jako podwozia trzyosiowe oraz ciągniki siodłowe z DMC zestawu do 44 ton.
Produkcja seryjna eActrosa 600 rozpocznie się już w grudniu tego roku Fot. Mercedes-Benz
Częścią koncernu Daimler Truck jest marka FUSO, która jest uznawana za pioniera w dziedzinie elektrycznych pojazdów ciężarowych. Dostępny obecnie w ofercie FUSO eCanter Next Generation miał swoją europejską premierą w 2022 r. W pierwszej połowie 2023 r. rozpoczęto seryjną produkcję tych pojazdów w fabryce w Tramagal w Portugalii, a w lipcu ubiegłego roku wprowadzono je do oferty w Polsce.
Nabywcy mogą wybierać spośród czterech wariantów wagowych, od 4,25 do 8,55 t DMC. Nośność podwozi sięga 5 ton. Do wyboru są dwa warianty kabin: wąska (o szerokości 1.695 mm) i komfortowa (1.995 mm). Dostępnych jest sześć rozstawów osi - od 2.500 mm aż do 4.750 mm, aby można było dostosować długość pojazdu do konkretnej zabudowy.
FUSO eCanter Next Generation jest oferowane w Polsce od lipca ubiegłego roku Fot. Daimler Truck
W koncernie Daimler Truck elektromobilność to nie tylko elektryczne pojazdy ciężarowe. To także rozbudowany ekosystem zapewniający klientom maksymalizację potencjału, wynikającego z elektryfikacji transportu ciężkiego. Oferta doradcza eConsulting zapewnia wsparcie klientów w elektryfikacji ich flot i baz operacyjnych. Klienci w każdej lokalizacji dealerskiej mogą liczyć na wsparcie eConsultantów, którzy przeanalizują pokonywane trasy pojazdów we flocie klienta, w celu doboru odpowiedniego pojazdu. Zaproponują optymalny sposób ładowania pojazdów elektrycznych i odpowiednie urządzenia ładujące. W kolejnym kroku eConsultant pomoże w rozpoznaniu możliwości uzyskania dotacji do zakupu pojazdu i infrastruktury, jeżeli takowe są dostępne i przedstawi analizę całkowitych kosztów użytkowania (TCO). Oferta obejmuje również liczne usługi cyfrowe dedykowane do pojazdów elektrycznych. Ułatwiają one zarządzanie flotą pojazdów, w celu maksymalizacji dochodowości przedsiębiorstwa. Usługa Mercedes-Benz Uptime na bieżąco monitoruje status systemów ciężarówki, dzięki czemu można szybciej zareagować i uniknąć awarii. Fleetboard pomaga menadżerom flot w efektywnym zarządzaniu flotą pojazdów. W czasie rzeczywistym mają pełen podgląd parametrów pojazdów. Charge Management ułatwia inteligentne ładowanie, komunikacje pomiędzy elektryczną ciężarówką, a stacją ładowania i planowanie sesji ładowania. Mapping umożliwia monitorowanie pojazdu w czasie rzeczywistym. Menadżer floty wie, gdzie znajduje się pojazd w danym momencie, czy jest w ruchu, stoi, czy się ładuje. Natomiast Logbook zapewnia wgląd do pełnej historii tras pojazdów we flocie. Firma oferuje także szkolenia TruckTraining z efektywnej i ekonomicznej jazdy pojazdami elektrycznymi.
– Nasze pojazdy elektryczne wyznaczają standardy w zakresie budowy zeroemisyjnych samochodów ciężarowych – komentuje Mariusz Semczuk, product manager Daimler Truck Polska. – Na pierwszy rzut oka eActros, eEconic, czy eCanter wizualnie niewiele się różnią od swoich spalinowych odpowiedników. Jednak technologicznie nasze samochody elektryczne od samego początku są projektowane z myślą o pracy w połączeniu z elektrycznym układem napędowym, tak, aby jak najlepiej wykorzystać jego potencjał i dostarczyć klientom jak największą wartość. Elektryczna oś napędowa zastosowana w każdym oferowanym przez nas obecnie pojeździe elektrycznym, zapewnia dużą efektywność całego układu napędowego. Dzięki temu, że nie ma wału napędowego, napęd może być bezpośrednio przekazywany na koła pojazdu, co pozytywnie wpływa na płynność, dynamikę i komfort jazdy.
Nasza oferta obejmuje nie tylko pojazdy elektryczne. Oferujemy naszym klientom kompleksowe podejście w zakresie elektryfikacji ich flot. Zdajemy sobie sprawę, że elektromobilność to całkowicie nowa technologia dla naszych klientów i potrzebują naszego wsparcia w tym zakresie. Dlatego stworzyliśmy szereg rozwiązań dedykowanych pojazdom elektrycznym. Zaczynając od eConsultingu, który pomaga klientom w analizie tras, wyborze odpowiedniego pojazdu elektrycznego, infrastruktury do ładowania i analizy TCO, poprzez dedykowane rozwiązania cyfrowe, aż po kompleksowe szkolenia teoretyczne i praktyczne oferowane przez TruckTraining. Bardzo duży nacisk kładziemy na budowanie świadomości na temat elektromobilności wśród naszych klientów. Jako społeczeństwo dobrze czujemy się z tym co już znamy, a obawiamy się zmian. To powoduje powstawanie wielu mitów na temat nowych rozwiązań i technologii. Bardzo dobrze obrazują to różne wydarzenia historyczne, które w początkowej fazie również budziły skrajne emocje i miały wielu przeciwników, a dzisiaj nie wyobrażamy sobie życia chociażby bez internetu, czy telefonu komórkowego. Dlatego istotnym punktem w naszych działaniach jest edukacja. Wydarzeniem inaugurującym rozpoczęcie sprzedaży w Polsce był event „Charged&Ready”, gdzie przez dziesięć dni nasi eksperci z Daimler Truck Polska przeszkolili ponad 700 osób w tym klientów, dziennikarzy, producentów zabudów i pracowników stacji dealerskich. Event obejmował zarówno szkolenia teoretyczne obejmujące zagadnienia związane z oferowanymi przez nas pojazdami elektrycznymi i rozwiązaniami dodatkowymi, jak również jazdy testowe na torze i drogach publicznych pod okiem profesjonalnych trenerów TruckTraining, tak aby wszyscy mogli doświadczyć tej nowej technologii. Jesteśmy również obecni na licznych eventach, targach i spotkaniach branżowych, gdzie dzielimy się wiedzą i naszym doświadczeniem z innymi. W każdej lokalizacji dealerskiej posiadamy także elektryczne pojazdy testowo-demonstracyjne, które użyczamy dziennikarzom i klientom na testy, tak aby mogli je sprawdzić w swojej codziennej działalności biznesowej. Każde wydanie pojazdu elektrycznego, czy to na testy, czy już do klienta końcowego, jest poprzedzone profesjonalnym, kilkugodzinnym szkoleniem teoretycznym i praktycznym, prowadzonym przez trenerów z TruckTraining. W trakcie tych szkoleń kierowcy, menadżerowie flot i właściciele firm transportowych zapoznają się z technologią zastosowaną w naszych pojazdach i uczą się jak jeździć samochodem elektrycznym w sposób efektywny i ekonomiczny.
Koncern Daimler Truck ma ambitne plany, jeżeli chodzi o rozwój elektromobilności.
– Czujemy się społecznie odpowiedzialni za ochronę klimatu, dlatego realizujemy działania mające na celu osiągnięcie neutralnego bilansu emisji CO2 w transporcie towarowym – dodaje Mariusz Semczuk. – Założyliśmy sobie cel, aby do roku 2039 oferować już tylko zeroemisyjne pojazdy ciężarowe w Europie. Zakładamy, że już w 2030 roku, za 60% naszej sprzedaży w Europie będą odpowiadały samochody zeroemisyjne. Aby osiągnąć zakładane cele, koncentrujemy się głównie na dwóch technologiach, pojazdach akumulatorowo-elektrycznych (BEV) oraz napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV). Uważamy, że są to technologie, które będą się wzajemnie uzupełniały w zależności od konkretnego zastosowania. Pojazdy akumulatorowo-elektryczne oferujemy do transportu dystrybucyjnego, miejskiego i branży komunalnej. Również w transporcie dalekobieżnym bateryjne ciężarówki znajdą zastosowanie na stałych, regularnych i łatwych do zaplanowania trasach. Natomiast ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi będą użytkowane na długich i trudnych do zaplanowania trasach w transporcie dalekobieżnym. Stawiane sobie cele konsekwentnie realizujemy poprzez rozbudowę naszego portfolio produktowego pojazdów zeroemisyjnych. Naszą podróż rozpoczęliśmy od pojazdów eActros 300/400, które już dzisiaj pokrywają zapotrzebowania w ciężkim transporcie miejskim. Kamieniem milowym będzie rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa 600 w grudniu tego roku, który zrewolucjonizuje podejście do elektrycznych samochodów ciężarowych. Z zasięgiem 500 kilometrów na jednym ładowaniu będzie mógł pokryć nawet 60% tras w europejskim transporcie ciężarowym. Natomiast nasze pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi wkroczyły już w kolejną fazę rozwoju i pięć naszych ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck rozpoczęło testy u wybranych klientów w Europie, gdzie będą użytkowane w ich codziennych operacjach logistycznych. Testy te pozwolą nam zebrać cenne dane do dalszego rozwoju produktu, tak aby w momencie rozpoczęcia jego produkcji seryjnej był jak najlepiej przystosowany do potrzeb naszych klientów.
Mariusz Semczuk, product manager Daimler Truck Polska Fot. Daimler Truck
E-VAN, czyli Foton
Elektryczna ciężarówka eAumark marki Foton to pierwsza zeroemisyjna ciężarówka montowana w Polsce. Ten nowoczesny pojazd o DMC 4,25 tony lub 6 ton i zasięgu 200 km, został zaprojektowany z myślą o firmach logistycznych, kurierskich oraz branży komunalnej.
Montaż pojazdu odbywa się w Makowie Mazowieckim w zakładzie należącym do spółki E-VAN, będącej częścią Grupy Zasada.
eAumark to pojazd dostępny w różnych konfiguracjach zabudowy: kontenerowej, skrzyniowej, plandekowej, a nawet jako wywrotka. Na specjalne życzenie nabywcy przewidziano również inne, niestandardowe rozwiązania. Dzięki wysokiej ładowności, w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 4,25 tony, pojazd może przewieźć do 1,5 t ładunku - zależnie od zabudowy. Co istotne, do prowadzenia takiego pojazdu wystarczy prawo jazdy kategorii B. Dostępna jest również cięższa, 6-tonowa wersja, gdzie w standardowym kontenerze zmieści się osiem europalet. Jakość oraz innowacyjność eAumarka zostały docenione nagrodą w konkursie Fleet Derby, w kategorii najlepszego pojazdu „ostatniej mili”. Dzięki kompaktowym rozmiarom i zwrotności, eAumark sprawdza się w miejskim ruchu, co potwierdzają liczne pozytywne opinie użytkowników.
– eAumark to nie tylko inwestycja w przyszłość, ale także doskonała okazja do obniżenia kosztów operacyjnych i zwiększenia efektywności transportu – mówi Mirosław Kalinowski, prezes spółki E-VAN. – Współpraca z Fotonem, globalnym liderem w produkcji użytkowych pojazdów elektrycznych, pozwoliła nam wprowadzić na polski rynek produkt najwyższej jakości.
eAumark jest wyposażony w nowoczesne systemy, które podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy. Litowo-żelazowo-fosforowy akumulator firmy CATL, o pojemności 81,14 kWh, zapewnia zasięg 200 km. Naładowanie baterii od 0 do 80% zajmuje tylko godzinę przy użyciu odpowiedniej ładowarki.
Przeglądy wykonywane są co rok lub po 20.000 km przebiegu. Aktualnie E-VAN ma siedem autoryzowanych stacji obsługi, a ich liczba rośnie, zapewniając dostęp do profesjonalnej obsługi w całym kraju. Pojazd objęty jest 2-letnią gwarancją bez limitu kilometrów, natomiast na baterię trakcyjną producent udziela 8-letniej gwarancji lub do przebiegu 160.000 km.
Kabina eAumark została zaprojektowana z myślą o komforcie kierowcy i pasażerów. Energooszczędna klimatyzacja ma zapewniać pożądaną temperaturę we wnętrzu niezależnie od warunków atmosferycznych. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego minimalizuje wysiłek podczas manewrowania. Kabina zapewnia miejsca dla trzech osób. Zmywalna tapicerka jest praktyczna i łatwa w utrzymaniu. Wykorzystywane systemy kontroli jazdy oraz zaawansowany sposób chłodzenia baterii zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa.
Pojazd jest dostępny od ręki. Jak zapewnia producent, w porównaniu z pojazdami spalinowymi, koszty użytkowania eAumarka są znacznie niższe, głównie dzięki mniejszym wydatkom na paliwo i serwis. Dodatkowo, zakup takiej elektrycznej ciężarówki już w niedalekiej przyszłości może być wsparty rządowymi dopłatami - jak informują urzędnicy z Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
FOTON to światowy lider w produkcji elektrycznych pojazdów użytkowych, obejmujących ciężarówki, pojazdy dostawcze oraz autobusy. Firma została założona w 1996 roku w Pekinie. Do tej pory firma sprzedała 11 milionów pojazdów wyprodukowanych w 22 zakładach. W 2012 roku FOTON nawiązał strategiczną współpracę z Daimler AG, tworząc spółkę joint venture, co umożliwiło dalsze innowacje i rozwój technologii. Współpraca z Grupą Zasada rozpoczęła się w 2022 roku.
Elektryczna ciężarówka eAumark marki Foton to pierwsza zeroemisyjna ciężarówka montowana w Polsce Fot. E-VAN
IVECO
IVECO wspiera klientów na drodze do elektromobilności, oferując modele gamy S eWay i eDaily Firma od dawna jest pionierem w dziedzinie paliw alternatywnych, pomagającym klientom w poprawie efektywności przy jednoczesnej redukcji emisji. Samochody elektryczne to kluczowy element wieloenergetycznego podejścia firmy, którego celem są zmiany w kierunku zerowej emisyjności wprowadzane za pomocą rozwiązań niewpływających negatywnie na rentowność klientów ani produktywność biznesu. Takim rozwiązaniem są właśnie S eWay – pierwszy pojazd ciężarowy z napędem elektrycznym produkowany w pełni przez IVECO – a także ulepszony eDaily.
Sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych potraja się co rok od 2019 r. i wszystko wskazuje na to, że będzie dalej rosnąć. Do wdrożenia elektromobilności oraz zaspokojenia rynkowego popytu niezbędny jest ekosystem obsługujący takie pojazdy. Właśnie dlatego IVECO rozszerza swoje portfolio usług związanych z elektromobilnością, włączając do niego rozwiązania zaprojektowane specjalnie z myślą o samochodach zasilanych energią elektryczną z akumulatorów (BEV). Jest to innowacyjna kombinacja produktów, usług i modeli biznesowyc,h umożliwiających pełną obsługę klientów decydujących się przejść na elektryczność.
Kolejnym krokiem IVECO w drodze do ułatwienia dostępu do ekologicznej transformacji jest uruchomienie innowacyjnego start-upu GATE, czyli kompleksowej formuły długoterminowego wynajmu „zielonych” pojazdów użytkowych, w której klient płaci wyłącznie za użytkowanie takiego samochodu.
Elektryczny S eWay BEV o zasięgu do 500 km może realizować najróżniejsze zadania transportowe, polegające na przewozach towarów między centrami dystrybucyjnymi lub ich dostarczaniu z takiego centrum do miasta. Pojazd w tej wersji wykorzystuje energię magazynowaną w innowacyjnym zespole akumulatorowym, złożonym z dziewięciu modułów po 82 kWh, co łącznie daje pojemność 738 kWh.
Za pomocą szybkiej ładowarki o mocy do 350 kW akumulatory pojazdu S eWay można naładować do 80% pojemności w 90 minut (SOC). Akumulatory przetestowano w rzeczywistych warunkach, z uwzględnieniem ekstremalnych temperatur od 30 do +50°C w celu udoskonalenia zaawansowanego systemu zarządzania termicznego.
Ciągnik siodłowy S eWay 4x2 jest napędzany dwoma silnikami zintegrowanymi z osią tylną w jeden zespół o nazwie eAxle, który jest produkowany przez FPT Industrial, siostrzaną firmę z Grupy IVECO, specjalizującą się w zaawansowanej technologii zespołów napędowych. Silniki rozwijają moc ciągłą 480 kW i 1800 Nm momentu obrotowego. Jak zapewnia producent, oś eAxle nie tylko zapewnia najlepsze w swojej klasie osiągi dynamiczne, ale ma także zwartą konstrukcję, co pozwoliło na umieszczenie modułów akumulatorowych w obrębie podwozia, między osiami pojazdu. Użytkownicy S eWay mogą więc łączyć go z naczepami o standardowej długości przy zachowaniu przepisowej długości zespołu pojazdów. Sześć trybów hamowania regeneracyjnego i jazdy pozwala uzyskać maksymalną efektywność oraz kontrolę nad pracą zespołu napędowego.
W przestronnej kabinie wygospodarowano dużo miejsca do przechowywania, koncentrując się przy tym na ergonomii i wyposażając ją w pakiet nowoczesnych technologii. Na dużym wyświetlaczu deski rozdzielczej o przekątnej 12,8 cala wyświetlane są wyłącznie najistotniejsze informacje, aby nie przytłaczać kierowcy nadmiarem treści.
Największy w tej klasie 17-calowy ekran systemu multimedialnego oferuje rozbudowany interfejs użytkownika, który dzięki dużym ikonom jest też łatwy w obsłudze. Specjalny „ciężarowy” system nawigacji uwzględnia ograniczenia dotyczące masy i wymiarów zespołu pojazdów oraz przewozu niebezpiecznych substancji obowiązujące na niektórych trasach.
eDaily jest znany z innowacyjnej modułowej technologii akumulatorów, zapewniającej zasięg do 400 km w warunkach miejskich, a czwarty akumulator można teraz skonfigurować w modelach o masie całkowitej 7,2 tony i podwoziu z kabiną 5.100 mm. Zwiększenie pojemności akumulatora do 148 kWh umożliwia uzyskanie zasięgu do 240 km. Modele eDaily z trzema i czterema akumulatorami otrzymują również szybsze szybkie ładowanie 115 kW, zapewniające 100 km zasięgu w zaledwie 20 minut. Ponadto pojazdy podwozia zyskują możliwość doposażenia w boczny port ładowania, aby zoptymalizować komfort kierowców.
Możliwości ePTO eDaily o mocy 15 kW również zostały rozszerzone, po zwiększeniu mocy do 50 kW w wysokonapięciowym i mechanicznym ePTO. Ten znaczny wzrost mocy może teraz zapewnić bezemisyjne rozwiązanie dla sprzętu używanego w wymagających specjalistycznych zadaniach, takich jak odśnieżanie, zbieranie śmieci i inne.
Pojazd eDaily 42S o dopuszczalnej masie całkowitej 4,25 tony może być teraz wyposażony w pneumatyczne zawieszenie AIR-PRO. To unikatowe zawieszenie z tłumieniem ciągłym zapewnia płynną jazdę, jednocześnie zmniejszając przechyły nadwozia. Przydatną cechą AIR-PRO jest funkcja pamięci, która umożliwia dostosowanie wysokości podwozia pojazdu do rozładunku i zapisanie jej za pomocą funkcji pamięci w celu powtórzenia załadunku.
Wraz z wprowadzeniem w Daily dynamicznego cyfrowego wyświetlacza kierowcy i nowego ekranu multimedialnego, eDaily oferuje teraz funkcje Smart Routing za pośrednictwem nowego systemu multimedialnego Infotainment lub aplikacji eDaily Routing. Umożliwia to kierowcy sprawdzenie przewidywanego zasięgu, a system doradza, kiedy potrzebne jest pośrednie ładowanie, biorąc pod uwagę trasę i szacunki zasięgu dzięki sztucznej inteligencji.
Funkcjonalność została również wzbogacona cechami dla kierowców i menedżerów flot, aby pracować efektywniej dzięki zdalnemu sterowaniu eRemote, które zdalnie zarządza ustawieniami pojazdu za pośrednictwem aplikacji Easy Daily lub portalu IVECO ON. Menedżer floty może zdalnie sprawdzić stan funkcji pojazdu takich jak ustawienia Hi-Matic i tryb Eco, a także zablokować je, aby zapewnić maksymalną oszczędność paliwa podczas pracy. Ta funkcja umożliwia teraz zdalne sterowanie ustawieniami ADAS, zapewniając aktywne i pasywne bezpieczeństwo w pojeździe.
Usługi z zakresu eMobility zostały opracowane pod kątem ułatwienia transformacji w tym kierunku poprzez zwiększenie produktywności, obniżenie całkowitego kosztu posiadania TCO oraz maksymalizację zasięgu i efektywności energetycznej pojazdu. Usługi z zakresu dyspozycyjności Uptime mają na celu zminimalizowanie braku dyspozycyjności pojazdu poprzez unikanie nieplanowanych przestojów dzięki monitorowaniu w czasie rzeczywistym, diagnostyce zdalnej i harmonogramom serwisowania. Usługi z zakresu produktywności i wydajności Productivity & Efficiency pomagają klientom zmniejszać zużycie paliwa, optymalizować trasy i poprawiać styl jazdy kierowców. Usługi z zakresu troski o kierowcę Driver Care oraz bezpieczeństwa i ochrony Safety & Security mają na celu promowanie bezpieczniejszej jazdy, monitorowanie wyników i wydajności kierowców oraz poprawę ich bezpieczeństwa. Bogata oferta części i akcesoriów umożliwia natomiast spersonalizowanie pojazdu. Ponadto IVECO CAPITAL oferuje klientom kompleksowe rozwiązania finansowe, w tym leasing i usługi ubezpieczeniowe na wszystkich rynkach.
Modułowe podejście IVECO do oferty usług ułatwia klientom wybór tych, które są najlepiej dostosowane do ich specyficznych wymagań. Bazując na dotychczasowych doświadczeniach, marka IVECO połączyła niektóre usługi w pakiety, począwszy od Pakietu eStart, który opracowano, aby uprościć zarządzanie pojazdami klienta. W jego skład wchodzi portal klienta IVECO ON służący do monitorowania pojazdów i optymalizacji wydajności floty, monitorowanie i zarządzanie dyspozycyjnością Uptime Monitoring & Management skomunikowanego eDaily oraz nowa aplikacja Easy Daily ułatwiająca życie kierowcy.
Użytkownicy modelu eDaily mogą dostosować rozwiązanie, wybierając pakiety premium. ePRO obejmuje aplikację Routing do planowania tras oraz funkcję eCharge ułatwiającą korzystanie z publicznych stacji ładowania i optymalne wykorzystanie energii zgromadzonej w akumulatorze. Pakiet eFLEET obejmuje funkcję ePRO oraz raporty, w tym profesjonalny e raport i raport dotyczący bezpieczeństwa, pomagający w promowaniu bardziej efektywnego i bezpieczniejszego stylu jazdy.
S eWay – pierwszy pojazd ciężarowy z napędem elektrycznym produkowany w pełni przez IVECO Fot. Iveco
IVECO na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze prezentuje całą gamę pojazdów, w tym elektrycznych i wodorowych. Dwa zupełnie nowe, bezemisyjne pojazdy, mają na wystawie swoją światową premierę:
- nowy elektryczny lekki pojazd użytkowy opracowany wspólnie z firmą Hyundai, którym IVECO debiutuje w segmencie mniejszych pojazdów dostawczych do 3,5 t;
- podwozie ciężarowe IVECO S-eWay, wszechstronne i wielozadaniowe, bezemisyjne rozwiązanie spełniające wymagania transportu miejskiego i regionalnego.
IVECO eDaily z innowacyjną modułową technologią akumulatorów, zapewniającą zasięg do 400 km w warunkach miejskich Fot. Iveco
– IVECO od dawna konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji m.in. poprzez rozwój produktów z napędami alternatywnymi – mówi Jacek Nowakowski, alternative propulsion business development manager Poland, Ukraine & Baltics. – W naszej ocenie, dróg do dekarbonizacji jest wiele, my podążamy nimi w komplementarnych kierunkach. Elektromobilność jest jedną z nich. Dzisiaj w naszej ofercie jest IVECO eDaily – elektryczny bliźniak popularnego modelu Daily, zachowujący jego najbardziej cenione cechy charakterystyczne: wszechstronność i wytrzymałość oraz ciągnik siodłowy IVECO S-eWay z zasięgiem nawet do 500 km. Za moment, na Targach IAA Transportation w Hanowerze premierę będą miały kolejne elektryczne innowacje IVECO: wszechstronne i wielozadaniowe, elektryczne podwozie ciężkie oraz lekki samochód dostawczy do 3,5 t, który przygotowaliśmy we współpracy z firmą Hyundai.
Warto podkreślić, że IVECO jako nieliczny z producentów oferuje podwozie z napędem elektrycznym o dmc nawet 7,2 t oraz ładownością niemal 3 t. Pojazd demo eDaily z zabudową chłodniczą oraz elektrycznym agregatem chłodniczym TT ThermoKing odbywa kolejne testy u klientów. Otrzymuje wysokie noty m.in. ze względu na swoją funkcjonalność, zasięg przy jednoczesnym zachowaniu stosunkowo dużej ładowności. Autoryzowana sieć dealerska już obsługuje pojazdy eDaily, jest także wyposażona w niezbędną infrastrukturę do ładowania.
Wraz z naszym partnerem energetycznym, firmą Charge In oferujemy klientom nie tylko sam pojazd, lecz kompleksowe rozwiązanie elektromobilne. Klient przy zakupie pojazdu może skorzystać z audytu energetycznego, zakupić stosowną ładowarkę oraz rozwiązanie do zarządzania energią i w momencie dostawy pojazdu posiadać wszystko co potrzeba do eksploatacji pojazdu elektrycznego.
Jacek Nowakowski, alternative propulsion business development manager Poland, Ukraine & Baltics w IVECO Fot. Iveco
UTA EDENRED
Aby zapewnić klientom rozwiązanie zapewniające wygodny dostęp do energii zasilającej pojazdy elektryczne UTA Edenred wprowadziła na rynek UTA eCharge®, multi-energetyczne narzędzie umożliwiające nie tylko ładowanie, ale również tankowanie paliw konwencjonalnych i alternatywnych. Dodatkowo klienci mogą korzystać z rozliczania opłat drogowych, promowych i usług UTA Plus Service, takich jak pomoc drogowa, usługi warsztatowe, zakup części, parkingi, myjnie oraz wiele innych. Proces rozliczeń i raportowania jest identyczny jak w przypadku innych rozwiązań UTA Edenred. Klienci otrzymują jedną zintegrowaną fakturę za wykorzystanie różnych rodzajów energii a także wszelkie dodatkowe produkty i usługi – oprócz odroczonych terminów płatności dostępne są szczegółowe raporty online, co znacznie zmniejsza wysiłek administracyjny, oraz oszczędza czas i usprawnia pracę menedżerów floty. UTA eCharge® oferowana jest dziś w Niemczech i Austrii i aktualnie umożliwia korzystanie z rozbudowanej sieci ponad 612.000 publicznych ładowarek w 28 krajach europejskich.
Od maja 2024 UTA Edenred współpracuje z wiodącym dostawcą narzędzi w zakresie platform ładowania pojazdów elektrycznych (EV) Spirii, aby zapewnić klientom flot elektrycznych i hybrydowych kompleksowe rozwiązanie do pracy i ładowanie w domu oraz ładowanie w zajezdni dla ciężarówek. Spirii jest większościowym udziałowcem Edenred, a jej portfolio obejmuje stacje ładowania i wallboxy, usługi instalacyjne i przetwarzania, oprogramowanie i aplikację na smartfony do kontrolowania procesów ładowania. Współpraca pomiędzy UTA Edenred i Spirii przekształca istniejące rozwiązanie ładowania UTA eCharge® w ofertę 360°, która spełnia różnorodne potrzeby europejskich klientów z zakresu elektromobilności, zarówno z floty korporacyjnej, jak i sektora transportu i logistyki.
Ładowanie w domu, miejscu pracy i stacji UTA eCharge będzie początkowo dostępne dla klientów w Niemczech i Francji.
UTA Edenred wykorzystuje technologię Spirii, aby przekształcić UTA eCharge® w rozwiązanie do ładowania 360° Fot. UTA