Londyn stawia wyższe wymagania
Uwaga kierowcy pojazdów o DMC powyżej 12 t, chcący swobodnie poruszać się w Wielkiej Brytanii - zmiany DVS zbliżają się wielkimi krokami! Co to za zmiany i dlaczego kierowcy/właściciele pojazdów o DMC powyżej 12 t powinni zwrócić na nie uwagę?
Anglicy lubią zaskakiwać a kolejne wymagania wprowadzane w Wielkiej Brytanii mogą być bardzo uciążliwe dla kierowców/właścicieli, którzy już od 28 października 2024 r. mogą otrzymać mandaty za brak dostosowania pojazdów do nowych regulacji.
Jak informuje Transport for London w najnowszych komunikatach:
Jeśli prowadzisz ciężarówkę o masie całkowitej powyżej 12 ton, Twój pojazd będzie musiał mieć ocenę trzech gwiazdek lub wyższą lub być wyposażony w Progressive Safe System (PSS), aby wjechać i poruszać się po Londynie od 28 października 2024 r.
Co to w praktyce oznacza?
Aktualnie, aby wjechać do Londynu, pojazd nie musi posiadać ani jednej gwiazdki - wystarczy, że uzyskał zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych tzn. HGV Safety Permit. Od 28 października 2024 r. każde auto o DMC powyżej 12 t, które będzie wjeżdżało do Londynu, będzie musiało posiadać ocenę co najmniej 3 gwiazdek lub wyższą albo będzie musiało posiadać wyposażenie Progressive Safe System (PPS) - oznacza to tyle, że każde auto, które aktualnie posiada 0-2 gwiazdki otrzyma zezwolenie na wjazd do Londynu tylko w sytuacji, gdy będzie wyposażone zgodnie z wymaganiami Progressive Safe System (PSS). Nowy PSS ma na celu poprawę ogólnego bezpieczeństwa pojazdu poprzez środki poprawiające widoczność kierowcy.
Czy uzyskanie zezwolenia bezpieczeństwa (HGV Safety Permit) przed 28 października 2024 r. zwalnia kierowców z obowiązku wyposażenia aut w PSS zgodnie z nowymi wytycznymi?
Niestety nie, zezwolenia wydane przed 28 października 2024 r. dla pojazdów o DMC powyżej 12 t, posiadających 0-2 gwiazdki przestaną obowiązywać 27 października 2024 r. o godz. 23.59. Aby uzyskać nowe zezwolenie bezpieczeństwa każdy pojazd z oceną gwiazdek 0-2 będzie musiał ponownie przejść procedurę ubiegania się o uzyskanie zezwolenia po wcześniejszym wyposażeniu auta zgodnie z PSS.
Jakie wymagania?
Jakie będą wymagania Progressive Safe System (PSS) od 28 października 2024 r.?
Każdy pojazd o masie całkowitej powyżej 12 t będzie musiał:
1) posiadać w pełni sprawny monitoring kamerowy,
2) posiadać lustra klasy V i VI lub kamerę,
3) posiadać system informowania o martwym polu widzenia, wyposażony w aktywne czujniki, które ostrzegają kierowcę o obecności niechronionego użytkownika drogi,
4) mieć zamontowany z przodu pojazdu system informacji o ruszaniu, ostrzegający kierowcę o obecności niechronionego uczestnika ruchu,
5) mieć zamontowane boczne zabezpieczenia przeciwnajazdowe po obu stronach pojazdu, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to wyraźnie niepraktyczne,
6) mieć zamontowane dźwiękowe ostrzeżenie o manewrowaniu pojazdem, aby zapewnić odpowiednie ostrzeżenie niechronionym użytkownikom drogi
7) posiadać zewnętrzne naklejki i oznaczenia obrazkowe, aby zapewnić odpowiednie wizualne ostrzeżenie niechronionym użytkownikom dróg o zagrożeniach występujących wokół pojazdu
Wydłużenie terminu – tak, ale…
Czy można wydłużyć termin na dostosowanie pojazdu do nowych wytycznych? Tak, ale należy spełnić dwa podstawowe warunki:
1) należy złożyć wniosek dla konkretnego pojazdu o masie całkowitej powyżej 12 t, o udzielenie okresu karencji (rejestracji należy dokonać online najpóźniej do 27 października 2024 r.);
2) należy przedstawić dowód, że zostały zorganizowane prace instalacyjne w celu zamontowania systemu Progressive Safe, ale są one zaplanowane na okres po 28 października 2024 r. (i co ważne przed dniem 4 maja 2025 r. - wówczas kończy się okres karencji dla wszystkich pojazdów, które uzyskały zgodę na wydłużenie terminu na doposażenie auta)
Dopuszczalnymi formami dowodów są pisemne potwierdzenia, rezerwacje terminów w autoryzowanym warsztacie/serwisie lub inna korespondencja potwierdzająca, że zostały zorganizowane prace montażowe lub został zakupiony sprzęt, którego dostawa może nastąpić dopiero po dniu 28 października 2024 r.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że, władze Londynu próbując zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w ruchu ulicznym, postawiło niemałe wyzwanie przed każdym właścicielem/kierowcą pojazdów o masie całkowitej powyżej 12 t chcącym poruszać się w Londynie.
Autorka: Patrycja Szostek, aplikant radcowski w Trans Lawyers Kancelaria Prawna
https://translawyers.eu/
Patrycja Szostek, aplikant radcowski w Trans Lawyers Kancelaria Prawna Fot. Trans Lawyers